Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Vakdidactiek praktijk: muziektheorie24209/4209/1819/1/41
Studiegids

Vakdidactiek praktijk: muziektheorie

24209/4209/1819/1/41
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding muziek, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Specifieke lerarenopleiding audiovisuele kunsten als Vakdidactiek praktijk
  • Specifieke lerarenopleiding beeldende kunsten als Vakdidactiek praktijk
  • Specifieke lerarenopleiding drama als Vakdidactiek praktijk: drama
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk #
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: instrumentenbouw
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: jazz/pop
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek accordeon
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek blaasinstrumenten
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek slagwerk
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek strijkinstrumenten
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek toetsinstrumenten
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek tokkelinstrumenten
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek zang
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: muziekproductie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Gewicht: 4,00
Totale studietijd: 120,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Scholliers Hans
Andere docenten: Ruigrok Mirella
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk42,00 uren
Hoorcollege
Werkcollege36,00 uren
Zelfstudie42,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

In hoofdzaak begeleid zelfstandig / extern werk.

Studenten observeren lessen in het DKO in de vakken met eigen lesbevoegdheid en distilleren daaruit de nodige informatie om zelf aan de slag te gaan met de klasgroep.
Studenten geven zelf lesfragmenten / lessen rond bepaalde thema’s in de geobserveerde klasgroepen. Deze lesfragmenten / lessen worden grondig voorbereid.
Zowel de observaties als de oefenmomenten worden in onderwijsleergesprekken besproken.

Omschrijving Doelstellingen

ALGEMEEN: De student verbreedt zijn eigen kennis en vaardigheden inzake de methodieken van Algemene Muzikale Vorming, Samenzang, Algemene Muziekcultuur, Luisterpraktijk, Algemene Muziektheorie, Muziektheorie en Muziekgeschiedenis en wendt zijn algemene muzikale kennis aan om muziektheorieonderwijs te geven vanaf de eerste lessen van het deeltijds kunstonderwijs tot aan het preprofessionele niveau.

VAKDIDACTIEK THEORIE
• De student observeert en evalueert muzikale processen bij leerlingen.
• De student ontwikkelt de muzikale kennis en vaardigheden van een leerling uit het muziekonderwijs.
• De student schat de muzikale mogelijkheden van de leerling in en stelt deze inschatting voortdurend bij.
• De student houdt rekening met de specifieke muzikale mogelijkheden van elke leerling.
• De student betrekt methodes en werkvormen in de les die de muzikale vaardigheden en expressie van de leerling bevorderen.
• De student schenkt aandacht aan het sociale aspect in klasgericht onderwijs.

Omschrijving Inhoud

Het begeleid toepassen van vakdidactische kennis en inzichten vanuit vakdidactiek theorie in welomschreven vormingsituaties:

• Observaties van lessen in het DKO van meerdere van volgende vakken: Algemene Muzikale Vorming, Samenzang, Algemene Muziekcultuur, Luisterpraktijk, Algemene Muziektheorie, Muziektheorie, Muziekgeschiedenis.
• Het maken van gestructureerde verslagen van deze observaties en/of het omzetten van deze observaties in lesvoorbereidingen.
• In de geobserveerde klassen zelf les(fragmenten) geven, a.d.h.v. vooraf besproken lesvoorbereidingen, rond welbepaalde opgegeven thema’s of inhouden.
• Het geven van oefenlessen in de vorm van microteachings (aan medestudenten), rond welbepaalde thema’s of inhouden uit bovengenoemde vakken.
• Bespreken van de observaties en gegeven (oefen)lessen.
• Als hulp bij de bespreking kunnen video-opnamen van de (oefen)lessen of microteachings gemaakt worden.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

De algemene academische competenties die verwacht worden van de academische bachelor of master in de muziek.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

In dit opleidingsonderdeel wordt gewerkt aan volgende basiscompetenties van de leraar:

De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
• De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen.
• De leerkracht kan doelstellingen kiezen en formuleren.
• De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren.
• De leerkracht kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten.
• De leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen.
• De leerkracht kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen.
• De leerkracht kan een krachtige leeromgeving realiseren, met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep.
• De leerkracht kan observatie en evaluatie voorbereiden, individueel en indien nodig in team.
• De leerkracht kan proces en product evalueren met het oog op bijsturing, remediëring en differentiatie.
• De leerkracht kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands.
• De leerkracht kan omgaan met de diversiteit van de leergroep.
• De leerkracht kan leer- en ontwikkelingsprocessen opzetten, zowel vanuit de inhouden van zijn/haar vakgebied, als vanuit een vakoverschrijdende invalshoek.

De leraar als opvoeder
• De leerkracht kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen.
• De leerkracht kan door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke en culturele participatie voorbereiden.
• De leerkracht kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context.
• De leerkracht kan adequaat omgaan met leerlingen in sociaal-emotionele probleemsituaties of met gedragsmoeilijkheden.

De leraar als inhoudelijk expert
• De leerkracht beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepen.
• De leerkracht kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden.
• De leerkracht kan het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod in het DKO.

De leraar als organisator
• De leerkracht kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen.
• De leerkracht kan een soepel en efficiënt lesverloop creëren.
• De leerkracht kan op correcte wijze administratieve taken uitvoeren.
• De leerkracht kan een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen.

De leraar als innovator - de leraar als onderzoeker
• De leerkracht kan vernieuwende elementen en resultaten van onderwijsontwikkelingswerk aanwenden en aanbrengen.
• De leerkracht kan kennisnemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek en van vakdidactisch en vakinhoudelijk onderzoek.
• De leerkracht kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen.

De leraar als lid van een schoolteam
• De leerkracht kan overleggen met de mentor van de oefenklassen.
• De leerkracht kan de eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak in het team bespreekbaar maken.
• De leerkracht kan in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met alle leden van het schoolteam.

Attitudes

relationele gerichtheid
• uitgaan van een positieve ingesteldheid tegenover leerlingen
• zich houden aan elementaire regels van de sociale omgangsvormen
• op gepast wijze contact leggen met de leerlingen
• rekening houden met de leef- en ervaringswereld van de leerlingen
• zichzelf zijn

kritische ingesteldheid
• zichzelf en eigen waarden en normen in vraag stellen (reflectie)
• eigen didactisch handelen in vraag stellen
• op een positieve manier omgaan met gefundeerde kritiek

leergierigheid
• kansen grijpen om de eigen competenties te verbeteren
• feedback en advies vragen
• initiatief nemen voor het eigen leerproces

verantwoordelijkheidszin
• verantwoordelijkheid dragen voor eigen handelen
• stiptheid, administratieve correctheid naar mentoren, pedagogen en vakdidactici tonen
• veiligheidszin tonen

taalgebruik en communicatie
• correcte mondelinge en schriftelijke communicatie hanteren, ook non-verbaal

organisatievermogen
• planmatig en efficiënt werken

zin voor samenwerking
• in team aan een taak werken

flexibiliteit
• openstaan voor ideeën en suggesties van anderen

creatieve ingesteldheid
• variëren en experimenteren met nieuwe werkvormen, inhouden, media
• methodes en werkvormen toepassen die de creativiteit, de muzikale expressie en de muzikale ontwikkeling van de leerling bevorderen

assertiviteit
• opkomen voor zichzelf op een positieve manier

Omschrijving Begeleiding

Interactieve ondersteuning via Chamilo, e-mail en telefonisch.
Gelegenheid tot individuele feedback aansluitend op de les en na de bekendmaking van de examenresultaten.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Permanente evaluatie met nadruk op de evaluatie van het proces dat de studenten afleggen (20 van de 20 punten)



Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

• Zelfde studiematerialen als theoriecomponent van dit vak
• Gehanteerde methoden in de oefenklassen

Omschrijving Studiekosten

Mogelijke verplaatsingskosten in het kader van observatie- en oefenopdrachten.

Omschrijving Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.