Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Vakdidactiek praktijk: jazz/pop24211/4209/1819/1/12
Studiegids

Vakdidactiek praktijk: jazz/pop

24211/4209/1819/1/12
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding muziek, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Specifieke lerarenopleiding audiovisuele kunsten als Vakdidactiek praktijk
  • Specifieke lerarenopleiding beeldende kunsten als Vakdidactiek praktijk
  • Specifieke lerarenopleiding drama als Vakdidactiek praktijk: drama
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk #
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: instrumentenbouw
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek accordeon
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek blaasinstrumenten
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek slagwerk
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek strijkinstrumenten
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek toetsinstrumenten
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek tokkelinstrumenten
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek zang
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: muziekproductie
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: muziektheorie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Gewicht: 4,00
Totale studietijd: 120,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Godfroid Marc
Andere docenten: Ruigrok Mirella
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk42,00 uren
Hoorcollege
Werkcollege36,00 uren
Zelfstudie42,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Op basis van de lessen vakdidactiek theorie en voorafgaand aan de onderwijsstage, voeren de studenten voeren oefenlessen uit, die besproken worden met de medestudenten en de vakdidacticus (microteaching).
 
Werkopdrachten voor de studenten: observaties, voorbereiden van de oefenlessen, eventueel bekijken van de video-opnames.

Omschrijving Doelstellingen

- De student kan zijn/haar eigen vaardigheden op het instrument en de eigen algemene muzikale kennis aanwenden in het combo en big band onderwijs, vanaf de middelbare graad tot aan het pre-professionele niveau.



- De student kan zijn/haar eigen vaardigheden op het instrument en de eigen muzikale en didactische kennis aanwenden in de jazz-specifieke instrumentalissen in het DKO.

- De student kan de muzikale en fysieke mogelijkheden van elke leerling inschatten en die inschatting voortdurend bijstellen.

- De student kan instrumentale en muzikale processen bij de leerlingen observeren en evalueren, kan voor elke leerling een individuele tips geven in relatie tot het algemeen minimum leerplan en het daarop gebaseerde eigen leerplan met voortdurende aandacht voor de specifieke muzikale en fysieke mogelijkheden van elke leerling afzonderlijk. De student leert dit toe te passen in lesvoorbereidingen en oefenlessen, die onder de begeleiding van de vakdidactici plaatsvinden.

- De student kan in zijn/haar lesgeven methodes en werkvormen toepassen die de creativiteit, de muzikale expressie en de instrumentale ontwikkeling van de leerling bevorderen, met betrekking tot het musiceren in groep.

Omschrijving Inhoud

Observaties van lessen combo waarbij telkens aandacht wordt besteed aan de volgende competenties.

1. De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
2. De leraar als opvoeder
3. De leraar als inhoudelijk expert
4. De leraar als organisator
5. De leraar als inovator – de leraar als onderzoeker

De studenten geven lessen combo bij verschillende mentoren in het DKO, bij voorkeur in dezelfde school. De studenten gaan bij mekaar observeren, waarna deze lessen in groep worden besproken.

Zelf te geven oefenlessen in de klas van de vakdidacticus.
1. Les rond een bepaalde standard
2. Les rond het aanleren van een harmonisch onderwerp
3. Les rond het aanleren van improvisatie

Deze lessen worden besproken door de medestudenten in samenspraak met de vakdidacticus.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

De algemene academische competenties die verwacht worden van de academische bachelor of master in de muziek.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Vakdidactiek praktijk, specifieke eindcompetenties:
- Een inschatting kunnen maken van de verworvenheden en problemen bij geobserveerde leerlingen combo en big band en aansluitend op deze beginsituatie een lesvoorbereiding kunnen maken.
- Vanuit een doordachte lesvoorbereiding een les geven aan een groepje leerlingen combo en big band, waarbij de eindcompetenties van didactiek theorie in de praktijk kunnen worden omgezet.

Naast deze specifieke eindcompetenties voor de vakdidactiek praktijk, worden ook in deze lessen de eindcompetenties van de vakdidactiek theorie op meer praktisch niveau nagestreefd:

De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen :

- Bij leerlingen primavista-spel aanleren door gebruik van precies gekozen opdrachten. Gaandeweg de moeilijkheidsgraad opbouwen. (Dance Band Reading & Interpretation-Alan Raph-Alfred Publications)
- Leerlingen leren stemmen, met aandacht voor de specificiteit van de verschillende instrumenten in het combo. Leerlingen gitaar en basgitaar leren stemmen zonder elektronische stembak.
- Leerlingen geheugenspel en vormgevoel bijbrengen, streven naar zoveel mogelijk weg te komen van de partituren en leadsheets, dit zowel voor thema’s als voor akkoordenschema’s.
- Alle leerlingen leren betrekken in het op gang brengen van het improvisatieproces. Bij beginnende leerlingen leren het harmonisch materiaal eenvoudig genoeg te houden. Leren hoe akkoordenschema’s kunnen vereenvoudigd worden teneinde die beter te laten corresponderen aan het niveau van de leerlingen.
- Problemen qua houding en ademhaling leren herkennen en remediëren. In sommige gevallen te rade gaan bij de betrokken vakleraars.
- De leerlingen leren hoe ze een combo best opstellen, met aandacht voor de specifieke problemen van de verschillende instrumenten.
- De leerlingen leren werken aan een groepsgeluid, dit zowel voor de ritmesectie op zich als voor het combo in zijn geheel.
- Aandacht leren hebben voor verschillende genres en stijlperiodes. Een goed evenwicht leren zoeken tussen jazz- en pop-muziek. Een goede balans leren vinden tussen naspelen van opnames en improvisatie.
- Een evenwichtig repertoire leren samenstellen, met aandacht voor meerstemmige partituren, die inzetbaarheid van wisselende bezettingen toelaten.
- Een goed timing leren hanteren bij het lesgeven, sommige stukken worden doorgespeeld in het kader van repertoire-opbouw, andere worden diepgaander behandeld.
- Repertoire uitzoeken om te verbinden aan een specifieke doelstelling, dit kunnen bestaande nummers zijn of zelf samengestelde patterns of grooves.

De leerling als inhoudelijk expert :

- Voldoende vaardigheden verwerven als pianist teneinde harmonische progressies te kunnen laten horen.
- Blijven op zoek gaan naar nieuw materiaal aan de hand van boeken, realbooks of opnames.
- Gehoor moet voldoende ontwikkeld zijn om zodoende eventuele fouten van alle leerlingen in het combo te herkennen en te verbeteren.
- Improvisatievermogen moet voldoende zijn om licks voor te spelen, aangepast aan het niveau van de leerlingen.
- Improvisaties kunnen voorspelen die aangepast zijn aan verschillende stijlen, het verschil kunnen laten horen tussen binaire en ternaire muziek.
- Op de hoogte zijn en blijven van de recente ontwikkelingen in de pop- en jazz-muziek. Voor alle instrumenten uit het combo interessante solisten en opnames kunnen aanraden.





Omschrijving Begeleiding

Interactieve ondersteuning via Camilo.

Er is steeds mogelijkheid tot een individuele afspraak met de vakdidacticus.

Na bekendmaking van examenresultaten, gelegenheid tot individuele feedback
 

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Permanente evaluatie en mondeling examen in de vorm van een oefenles over een standard en een harmonisch onderwerp, hierbij is er vooral aandacht voor het eenvoudig overbrengen van deze onderwerpen, afgestemd op het verworvenheden van het doelpubliek in het DKO.
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Syllabus met aandacht voor comborepetities, Big Band Repetities, overzicht solisten per stijlperiode,
repertoriumlijst didactiek, leerplannen Samenspel en Instrumentaal Ensemble OVSG
Aebersold en Hal Leonard Chart


Aanbevolen literatuur:

The Jazz Ensemble Directors’ Manual-Rick Lawn-C.L. Barnhouse Company
Jazz Conception-Jim Snidero-Anvance Music (voor verchillende instrumenten uitgegeven)
Dance Band Reading & Interpretation-Alan Raph-Alfred Publications
Blues For Kids-Gregory W. Yasinitsky-Advance Music
Chop Moster Series-Shelly Berg, Margeret Fitzgerald, Kimberley McCord-Alfred Publishing
The Jazz Educator’s Handbook-Jeff Jarvis, Doug Beach-Kendor Music
Jazz Pedagogy-Richard Dunscombe-Willie L Hil-Alfred Publishing
Jazz Pedagogy-David Baker-Alfred Publishing
Jazz Pedagogy, a Canadian Perspective-Brian Lillos-Creative Canadian Jazz Voice Publications
The Teaching Of Jazz-Jerry Coker-Advance Music
How To Practice Jazz-Jerry Cocker- Jamey Aebersold Jazz
Aebersold Play-A-Long Series-Jamey Aebersold- Jamey Aebersold Jazz
Hal Leonard Play-A-Long Series
Jazz For Young People Curriculum-Wynton Marsalis-Alfred Publishing
New Realbooks 1-2-3 (C, Bb, Eb)
Realbooks 1-2-3 (C, Bb, Eb)
557 Jazz Standards
Real Easy Book 1-2

Aanbevolen Software:

Muzieknotatie: Sibelius-Finale
Band In A Box
Irealbook (voor Iphone-Ipad)
Garageband
Transcribe

Omschrijving Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.