Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Vakdidactiek praktijk: klassiek tokkelinstrumenten24205/4209/1819/1/02
Studiegids

Vakdidactiek praktijk: klassiek tokkelinstrumenten

24205/4209/1819/1/02
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding muziek, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Specifieke lerarenopleiding audiovisuele kunsten als Vakdidactiek praktijk
  • Specifieke lerarenopleiding beeldende kunsten als Vakdidactiek praktijk
  • Specifieke lerarenopleiding drama als Vakdidactiek praktijk: drama
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk #
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: instrumentenbouw
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: jazz/pop
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek accordeon
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek blaasinstrumenten
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek slagwerk
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek strijkinstrumenten
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek toetsinstrumenten
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek zang
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: muziekproductie
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: muziektheorie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Gewicht: 4,00
Totale studietijd: 120,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vermote Petra
Andere docenten: Ruigrok Mirella
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk42,00 uren
Hoorcollege
Werkcollege36,00 uren
Zelfstudie42,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Video-opname van de oefenlessen, met bekijken en bespreking in het conservatorium (samen met studenten vakdidactiek theorie). Werkopdrachten voor de studenten : observaties, voorbereiden van de oefenlessen, bekijken van de video-opnames.

Deel Samenspel en Instrumentaal Ensemble

Video-opname van de oefenlessen, met bekijken en bespreking in het conservatorium (samen met studenten vakdidactiek theorie). Werkopdrachten voor de studenten : observaties, voorbereiden van de oefenlessen, bekijken van de video-opnames.

Omschrijving Doelstellingen

- In vakdidactiek praktijk gitaar kunnen de student hun eigen vaardigheden op het instrument en de eigen algemene muzikale kennis aanwenden in het gitaaronderwijs, vanaf de eerste instrumentlessen tot aan het pre-professionele niveau.

- De student kan de muzikale en fysieke mogelijkheden van elke leerling inschatten en die inschatting voortdurend bijstellen.

- De student kan instrumentale en muzikale processen bij de leerling gitaar observeren en evalueren, kan voor elk leerling een individueel instrumentaal parcours uitstippelen in relatie tot het algemeen minimum leerplan en het daarop gebaseerde eigen leerplan met voortdurende aandacht voor de specifieke muzikale en fysieke mogelijkheden van elke leerling afzonderlijk. De student leert dit toe te passen in lesvoorbereidingen en oefenlessen, die onder de begeleiding van de vakdidactici plaatsvinden.

- De student kan in zijn/haar lesgeven methodes en werkvormen toepassen die de creativiteit, de muzikale expressie en de instrumentale ontwikkeling van de leerling bevorderen.

Deel Samenspel en Instrumentaal Ensemble

- In dit opleidingsonderdeel kan de student de verworven kennis uit vakdidactiek theorie toepassen in de praktijk van oefenlessen.
- De student kan de beginsituatie van een groep achterhalen en op basis daarvan een lesvoorbereiding maken en het juiste arrangement maken of repertoirestuk uitkiezen, rekening houdend met de specifieke muzikale en fysieke mogelijkheden van elke leerling afzonderlijk.
- Dit wordt toegepast in lesvoorbereidingen en oefenlessen die onder de begeleiding van de vakdidacticus plaatsvinden.

Omschrijving Inhoud


5 observaties van gitaarlessen waarbij telkens aandacht wordt besteed aan de volgende competenties

1. De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
2. De leraar als opvoeder
3. De leraar als inhoudelijk expert
4. De leraar als organisator
5. De leraar als innovator – de leraar als onderzoeker

3 uur van deze observaties gebeuren in de klas van de vakdidacticus, 2 uur in een klas van een mogelijke mentor.

De twee competenties waarin de student zichzelf het zwakste inschat, worden gevolgd bij de vakdidacticus, en worden gekozen als werkpunten. Er wordt voor deze twee werkpunten een lesvoorbereiding gemaakt en deze lessen worden gegeven in de klas van de vakdidacticus, de week na de observatie.

Van deze lessen wordt een video-opname gemaakt, die de daaropvolgende dagen wordt besproken in de les.

Zelf te geven oefenlessen in de klas van de vakdidacticus
1. Les rond groepsgericht les geven
2. Les rond het aanleren van voor de leerringen nieuwe instrumenttechnieken
3. Les rond improvisatie en aanleren op zuiver motorische en auditieve basis (zonder partituur)
4. Les rond een bepaalde stijl
5. Les rond begeleiding (middelbare of hogere graad)
6. Een aantal lessen die vertrekken van de uitgebreide didactische analyse van stukken gespeeld door leerlingen uit de klas van de vakdidacticus.

Deze lessen worden voorbereid met eerst een laboratoriumversie die daarna in het ‘officiële’ lesvoorbereidingsdocument op de website wordt gegoten. Van deze lessen worden video-opnames gemaakt die worden besproken met de studenten een paar dagen na de gegeven lessen.

Deel Samenspel en Instrumentaal Ensemble

- 5 observaties van lessen samenspel en/of instrumetnaal ensemble waarbij telkens aandacht wordt besteed aan de volgende competenties :
De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
De leraar als opvoeder
De leraar als inhoudelijk expert
De leraar als organisator De leraar als innovator – de leraar als onderzoeker
- Zelf te geven oefenlessen: lessen samenspel en lessen instrumentaal ensemble met izo divers mogelijke samenstelling van de groepen.
- Bijwonen van oefenlessen van de medestudenten en actief deelnemen aan de nabespreking ervan.





Omschrijving Begincompetenties (tekst)

De algemene academische competenties die verwacht worden van de academische bachelor of master in de muziek

Deel Samenspel en Instrumentaal Ensemble

De algemene academische competenties die verwacht worden van de academische bachelor of master in de muziek





Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

- Een inschatting kunnen maken van de verworvenheden en problemen bij geobserveerde leerlingen gitaar en vanuit en aansluitend op deze beginsituatie een lesvoorbereiding kunnen maken.
- Vanuit een doordachte lesvoorbereiding een les geven aan een groepje leerlingen gitaar, waarbij de eindcompetenties van didactiek 1 in de praktijk kunnen worden omgezet.

Deel Samenspel en Instrumentaal Ensemble

Vanuit een doordachte lesvoorbereiding een les geven aan een groep leerlingen, waarbij de eindcompetenties van vakdidactiek theorie in de praktijk kunnen worden omgezet.

Omschrijving Begeleiding

Op afspraak Interactieve ondersteuning via Chamilo. Na bekendmaking van examenresultaten, gelegenheid tot individuele feedback

Deel Samenspel en Instrumentaal Ensemble

- Op afspraak.
- Interactieve ondersteuning via Chamilo.
- Na bekendmaking van examenresultaten, gelegenheid tot individuele feedback.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Permanente evaluatie, waarbij vooral de procesevaluatie doorweegt: vooral de manier waarop de student gedurende dit semester evolueert in het in de praktijk brengen van de opgedane kennis uit vakdidactiek theorie, zowel wat betreft het vooraf reflecteren, het maken van de lesvoorbereidingen als het geven van de oefenlessen zelf, weegt door in de quotatie.

Deel Samenspel en Instrumentaal Ensemble

Permanente evaluatie, waarbij vooral de procesevaluatie doorweegt: vooral de manier waarop de student gedurende dit semester evolueert in het in de praktijk brengen van de opgedane kennis uit vakdidactiek theorie, zowel wat betreft het maken van de lesvoorbereidingen als het geven van de oefenlessen zelf, weegt door in de quotatie.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Tweede examenkans: niet mogelijk.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Syllabus

Artikels
Guitar Teaching : the process and the product - Adrian Ingram
Some thoughts on posture and holding the guitar - Graham Wade
The beginner and good movement - Rebecca Crosby
Rest stroke and free stroke revisited - Ricardo Iznaola
The ‘a’ finger - Taking a closer look - Stephen Kenyon
Using visualization techniques to improve your memorization - Richard Provost
Improvisation for the classical guitarist - Paul Carroll
Role and function of musical analysis in guitar teaching - Angel Gilardino
The guitar and the musical canon - Stephen Goss

Tekstfragmenten uit
Pedro de Alcantara, Indirect Procedures, a musician’s guide to the Alexander Technique - Clarendon Press Oxford - ISBN 0-19-816569-2
Paul Harris, Improve your teaching - Faber Music - ISBN 0-571-52534-2
Richard Parncutt & Gary E.McPherson, The Science & Psychology of Music Performance - Oxford University Press - ISBN 978 0-19-513810-8
Judith Leibowitz en Bill Connington, De Alexandertechniek - A.W. Bruna Uitgevers BV - ISBN 90 229 8145 2

Aanbevolen literatuur
Hector Quine, ‘Guitar Technique’ (Oxford University Press)
Abel Carlevaro , ‘L’école de la guitare’ (Editions Henry Lemoine)
F.Sor, Method for the Spanish guitar (Tecla).
Ans Samama, Musiceren zonder pijn, Van Gorcum & Comp. BV
Pedro de Alcantara, Indirect Procedures, a musician’s guide to the Alexander Technique - Clarendon Press Oxford - ISBN 0-19-816569-2
Paul Harris, Improve your teaching - Faber Music - ISBN 0-571-52534-2
Richard Parncutt & Gary E.McPherson, The Science & Psychology of Music Performance - Oxford University Press - ISBN 978 0-19-513810-8
Judith Leibowitz en Bill Connington, De Alexandertechniek - A.W. Bruna Uitgevers BV - ISBN 90 229 8145 2

Deel Samenspel en Instrumentaal Ensemble

Syllabus

Omschrijving Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.