Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Vakdidactiek praktijk: klassiek toetsinstrumenten24204/4209/1819/1/65
Studiegids

Vakdidactiek praktijk: klassiek toetsinstrumenten

24204/4209/1819/1/65
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding muziek, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Specifieke lerarenopleiding audiovisuele kunsten als Vakdidactiek praktijk
  • Specifieke lerarenopleiding beeldende kunsten als Vakdidactiek praktijk
  • Specifieke lerarenopleiding drama als Vakdidactiek praktijk: drama
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk #
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: instrumentenbouw
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: jazz/pop
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek accordeon
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek blaasinstrumenten
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek slagwerk
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek strijkinstrumenten
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek tokkelinstrumenten
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek zang
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: muziekproductie
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: muziektheorie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Gewicht: 4,00
Totale studietijd: 120,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Friant Katrijn
Andere docenten: Ruigrok Mirella
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk42,00 uren
Hoorcollege
Werkcollege36,00 uren
Zelfstudie42,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Microteaching met desgevallend video-opname van de oefenlessen, met bekijken en bespreking in klasverband (samen met studenten vakdidactiek theorie ) Werkopdrachten voor de studenten : observaties, voorbereiden van de oefenlessen, bekijken van de video-opnames. Begeleide themalessen en lesonderdelen in het werkveld


Omschrijving Doelstellingen

- In vakdidactiek praktijk piano kunnen de student hun eigen vaardigheden op het instrument en de eigen algemene muzikale kennis aanwenden in het gitaaronderwijs, vanaf de eerste instrumentlessen tot aan het preprofessionele niveau.

- De student kan de muzikale en fysieke mogelijkheden van elke leerling inschatten en die inschatting voortdurend bijstellen.

- De student kan instrumentale en muzikale processen bij de leerling klavier observeren en evalueren, kan voor elk leerling een individueel instrumentaal parcours uitstippelen in relatie tot het algemeen minimum leerplan en het daarop gebaseerde eigen leerplan met voortdurende aandacht voor de specifieke muzikale en fysieke mogelijkheden van elke leerling afzonderlijk. De student leert dit toe te passen in lesvoorbereidingen en oefenlessen, die onder de begeleiding van de vakdidactici plaatsvinden.

- De student kan in zijn/haar lesgeven methodes en werkvormen toepassen die de creativiteit, de muzikale expressie en de instrumentale ontwikkeling van de leerling bevorderen.

Deel Samenspel en Instrumentaal Ensemble

- In dit opleidingsonderdeel kan de student de verworven kennis uit vakdidactiek theorie toepassen in de praktijk van oefenlessen.

- De student kan de beginsituatie van een groep achterhalen en op basis daarvan een lesvoorbereiding maken en het juiste arrangement maken of repertoirestuk uitkiezen, rekening houdend met de specifieke muzikale en fysieke mogelijkheden van elke leerling afzonderlijk.

- Dit wordt toegepast in lesvoorbereidingen en oefenlessen die onder de begeleiding van de vakdidacticus plaatsvinden.


Omschrijving Inhoud

Enige observaties van lessen piano/klavier, of pianolab waarbij telkens aandacht wordt besteed aan de volgende competenties.
1. De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
2. De leraar als opvoeder
3. De leraar als inhoudelijk expert
4. De leraar als organisator

De eerste kennismaking en observaties gebeuren in de klas van de vakdidacticus, nadien kan dit gebeuren in andere klassen van een mogelijke mentor.

Zelf te geven oefenlessen
1. Een les geven aan een leerling lagere graad.
2. Een les geven aan een leerling met een specifiek probleem zoals bv. dyslexie, slechtziendheid, of een les initiatie geven.
3. Les rond een bepaalde stijl.
4. Les rond begeleiding (middelbare of hogere graad).
5. Een aantal lessen die vertrekken van de uitgebreide didactische analyse van stukken gespeeld door leerlingen uit de klas van de vakdidacticus.

Deel Samenspel en Instrumentaal Ensemble

- 5 observaties van lessen samenspel en/of instrumetnaal ensemble waarbij telkens aandacht wordt besteed aan de volgende competenties
De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
De leraar als opvoeder
De leraar als inhoudelijk expert
De leraar als organisator
De leraar als innovator – de leraar als onderzoeker

- Zelf te geven oefenlessen: lessen samenspel en lessen instrumentaal ensemble met izo divers mogelijke samenstelling van de groepen.

- Bijwonen van oefenlessen van de medestudenten en actief deelnemen aan de nabespreking ervan.


Omschrijving Begincompetenties (tekst)

De algemene academische competenties die verwacht worden van de academische bachelor of master in de muziek.

Deel Samenspel en Instrumentaal Ensemble

De algemene academische competenties die verwacht worden van de academische bachelor of master in de muziek.


.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

- Een inschatting kunnen maken van de verworvenheden en problemen bij geobserveerde leerlingen piano en aansluitend op deze beginsituatie didactisch materiaal kunnen ontwikkelen en een volgende les voorbereiden.

- Een map aanleggen met een repertorium van 100 stukken rond een zelf gekozen thema, geklasseerd volgens moeilijkheidsgraad.

- Een didactische analyse kunnen maken van repertoriumstukken uit diverse stijlen.


Deel Samenspel en Instrumentaal Ensemble

Vanuit een doordachte lesvoorbereiding een les geven aan een groep leerlingen, waarbij de eindcompetenties van vakdidactiek theorie in de praktijk kunnen worden omgezet.


Omschrijving Begeleiding

Deel Samenspel en Instrumentaal Ensemble

- Op afspraak.
- Interactieve ondersteuning via Chamilo.
- Na bekendmaking van examenresultaten, gelegenheid tot individuele feedback.


Omschrijving Evaluatie (tekst)

Er wordt rekening gehouden met het lesgeven en vooral met de evolutie daarin.
De repertoriumlijst wordt nagekeken naar de didactische bruikbaarheid en het inzicht rond waarvoor de diverse stukken kunnen aangewend worden.

Deel Samenspel en Instrumentaal Ensemble

Permanente evaluatie, waarbij vooral de procesevaluatie doorweegt: vooral de manier waarop de student gedurende dit semester evolueert in het in de praktijk brengen van de opgedane kennis uit vakdidactiek theorie, zowel wat betreft het maken van de lesvoorbereidingen als het geven van de oefenlessen zelf, weegt door in de quotatie.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Tweede examenkans: niet mogelijk.


.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Deel Samenspel en Instrumentaal Ensemble

Syllabus


Omschrijving Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.