Syllabus, met o.m. aandacht voor:
- profiel strijkersleraar: uitgangspunt voor het leren
- Groeidomeinen
- Technieken van de lagere en hogere graad
- Instrumentaal-technisch leertraject
- de leerplannen van de strijkinstrumenten
- Methodiekoefeningen
- Groepsgericht werken en groepsles geven met strijkers
- Methodes voor strijkers
- Portfolio repertoire met analyse
Bronnen en verdere literatuur:
- Suzuki, the man and his philosophy
- The teaching of action in stringplaying, Paul Rolland
- Lampenfieber, Kato Havas
- Beginners Please, Sheila Nelson
- The Way they play, Samuel Applebaum en Henry Roth (volume 1 tem 12)
- Violin and Viola, Yehudi Menuhin en William Primrose
- Basics, Simon Fischer
- The AmadeusBook of the violin, Walter Kolneder
- Le violon intérieur, Dominique Hoppenet
- Vioolmethodiek, Qui Van Woerdekom
- De kunst van het vioolonderwijs, Louis Metz
- Teaching fundamentals of violinplaying, Jack M. Pernecky
- Violintechnik im aufbruch, Robert Jacoby
- Handbuch des geigenunterrichts, Otto Szende
- Motion Study and Violin Bowing, Percival Hodgson
- The Art of Violin Playing, Carl Flesch
- A comparison of Violin Playing Techniques, Kato Havas, Paul Rolland, Schinichi Suzuki Marianne M. Perkins
- Principes van het vioolspel en het vioolonderwijs, I Galamian
- Das Vibrato auf der violine, Werner Hauck
- Une Pratique de la pédagogie de groupe dans l’enseignement instrumental, Arlette Biget
- Didaktiek in houtskool, Hiepko H. Boer
- The Viola, Harry Barret
- The Suzuki Concept, E. Mills
- Alternative Strings The new curriculum, Julie L. Lieberman