Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Vakdidactiek praktijk: klassiek blaasinstrumenten24206/4209/1819/1/36
Studiegids

Vakdidactiek praktijk: klassiek blaasinstrumenten

24206/4209/1819/1/36
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding muziek, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Specifieke lerarenopleiding audiovisuele kunsten als Vakdidactiek praktijk
  • Specifieke lerarenopleiding beeldende kunsten als Vakdidactiek praktijk
  • Specifieke lerarenopleiding drama als Vakdidactiek praktijk: drama
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk #
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: instrumentenbouw
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: jazz/pop
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek accordeon
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek slagwerk
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek strijkinstrumenten
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek toetsinstrumenten
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek tokkelinstrumenten
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek zang
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: muziekproductie
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: muziektheorie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Gewicht: 4,00
Totale studietijd: 120,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: De Fleyt Karin
Andere docenten: Ruigrok Mirella
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk42,00 uren
Hoorcollege
Werkcollege36,00 uren
Zelfstudie42,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Microteaching met desgevallend video-opname van de oefenlessen, met bekijken en bespreking in klasverband (samen met studenten vakdidactiek theorie ) Werkopdrachten voor de studenten : observaties, voorbereiden van de oefenlessen, bekijken van de video-opnames. Begeleide themalessen en lesonderdelen in het werkveld.


Omschrijving Doelstellingen

In vakdidactiek praktijk wordt de opgedane kennis uit het opleidingsonderdeel vakdidactiek theorie in praktijk omgezet, eigengemaakt en bediscussieerd.

- De student kan instrumentale en muzikale processen bij de leerling observeren en evalueren, kan voor elk leerling een individueel instrumentaal parcours uitstippelen in relatie tot het algemeen minimum leerplan en het daarop gebaseerde eigen leerplan met voortdurende aandacht voor de specifieke muzikale en fysieke mogelijkheden van elke leerling afzonderlijk.

- De student leert dit toe te passen in lesvoorbereidingen en oefenlessen, en dit onder begeleiding van de vakdidacticus.

- De student leert een creatieve aanpak toe te passen.



Deel Samenspel en Instrumentaal Ensemble


- In dit opleidingsonderdeel kan de student de verworven kennis uit vakdidactiek theorie toepassen in de praktijk van oefenlessen.

- De student kan de beginsituatie van een groep achterhalen en op basis daarvan een lesvoorbereiding maken en het juiste arrangement maken of repertoirestuk uitkiezen, rekening houdend met de specifieke muzikale en fysieke mogelijkheden van elke leerling afzonderlijk.

- Dit wordt toegepast in lesvoorbereidingen en oefenlessen die onder de begeleiding van de vakdidacticus plaatsvinden.

Omschrijving Inhoud

In een aantal observaties van verschillende instrumentklassen worden volgende competenties besproken
1. De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
2. De leraar als opvoeder
3. De leraar als inhoudelijk expert
4. De leraar als organisator
5. De leraar als innovator – de leraar als onderzoeker

Na deze observaties wordt afgesproken wie welk lesblok zal geven in welke klas en treden de medestudenten als PEER-partner op.

Er worden specifieke opdrachten gegeven die de student voorbereidt volgens het model van het portfolio. Daarbij wordt gekeken naar de competentie die nog het meest aandacht nodig heeft. Deze zogenoemde oefenlessen worden op video opgenomen en achteraf geëvalueerd in groep.


Deel Samenspel en Instrumentaal Ensemble

- 5 observaties van lessen samenspel en/of instrumetnaal ensemble waarbij telkens aandacht wordt besteed aan de volgende competenties
- De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- De leraar als opvoeder
- De leraar als inhoudelijk expert
- De leraar als organisator
- De leraar als innovator – de leraar als onderzoeker

- Zelf te geven oefenlessen: lessen samenspel en lessen instrumentaal ensemble met izo divers mogelijke samenstelling van de groepen.

- Bijwonen van oefenlessen van de medestudenten en actief deelnemen aan de nabespreking ervan.


Omschrijving Begincompetenties (tekst)

De algemene academische competenties die verwacht worden van de academische bachelor of master in de muziek.
De leerstof uit het opleidingsonderdeel vakdidactiek theorie beheersen.

Deel Samenspel en Instrumentaal Ensemble

De algemene academische competenties die verwacht worden van de academische bachelor of master in de muziek.
De leerstof uit het opleidingsonderdeel vakdidactiek theorie beheersen.


Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

- Na een lesobservatie een uitgebreide beginsituatie kunnen opmaken

- Een les grosso modo in volgende blokken kunnen indelen:
* opening van de les (speelmoment, toets, zichtles, impro,...)
* midden (bijsturing, afwerkingsfase, geheugen, nieuw thema, ...)
* afsluiten van de les (remediëring, herhaling, toepassing op nieuw materiaal, opgave volgende les, speelmoment...)

- Na het overlopen van de lesvoorbereiding en het verwerken van de feedback, die in de klas wordt gegeven, een degelijke les of lesblok kunnen geven met ondersteuning van de vakdidacticus

- Na deze gegeven les een evaluatie kunnen maken. Kunnen reflecteren over het eigen lesgeven

- Een kritische ingesteldheid hebben over zijn/haar eigen lesgeven en openstaan voor feedback

Deel Samenspel en Instrumentaal Ensemble

Vanuit een doordachte lesvoorbereiding een les geven aan een groep leerlingen, waarbij de eindcompetenties van vakdidactiek theorie in de praktijk kunnen worden omgezet.


.

Omschrijving Begeleiding

Op afspraak en in groep of individueel naargelang de noodzaak.
Oefenlessen bij een mogelijke mentor worden ook samen met die mentor geëvalueerd.

Deel Samenspel en Instrumentaal Ensemble

- Op afspraak.
- Interactieve ondersteuning via Chamilo
- Na bekendmaking van examenresultaten, gelegenheid tot individuele feedback





.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Het proces van het in praktijk omzetten van de theoretische kennis uit vakdidactiek theorie wordt permanent geëvalueerd. Hierin zit het kunnen maken van een lesvoorbereiding, het kunnen reflecteren over het eigen lesgebeuren, zowel als het effectieve lesgeven in een klas.

Deel Samenspel en Instrumentaal Ensemble

Permanente evaluatie, waarbij vooral de procesevaluatie doorweegt: vooral de manier waarop de student gedurende dit semester evolueert in het in de praktijk brengen van de opgedane kennis uit vakdidactiek theorie, zowel wat betreft het maken van de lesvoorbereidingen als het geven van de oefenlessen zelf, weegt door in de quotatie.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Tweede examenkans: niet mogelijk.


Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Artikels, interviews en bijlagen syllabus

Literatuur

* The inner game of music - Barry Green with Timothy Gallwey ISBN 0-330-30017-2
* Music Imagination and culture - Nicholas Cook ISBN 0-19-816303-7
* Leren op school - C.F. Van Parreren ISBN90 01 69051 3
* Het muziekonderwijs onder de loep - Louis Metz Uitgave: Broekmans & Van Poppel
* De didactiek van de instrumentale en vocale muziekles - Tom de Vree ISBN 90-71309-08-8
* Ontwikkelend onderwijs - Prof.dr.C.F. Van Parreren ISBN90-334-1713-8
* Welk instrument voor uw kind? Een handleiding voor ouders en docenten - Atarah Ben-Tovim & Douglas Boyd ISBN90-6325-245-5
* Music on deaf ears: Musical meaning, ideology and education - Lucy Green ISBN 978-1-84549-314
* Meaning, autonomy and authencity in the music classroom - Lucy Green (professional lecture) ISBN 0-85473-725-1
* Exploring the musical mind - John Sloboda ISBN 978-0-19-853013-8
* The musical mind - John Sloboda ISBN 978-0-19-852128-0
* http://www.scribd.com/doc/124599/Flute-Note Algemene informatie voor houtblazers
* http://www.isme-vlaanderen.be/algemeneinformatie.php International society for music education
* http://www.amateurkunsten.be/

Lesvoorbereiding via het format van het portfolio

Deel Samenspel en Instrumentaal Ensemble

Syllabus



Omschrijving Studiekosten

Mogelijke verplaatsingskosten in kader van observatie-opdrachten.

Omschrijving Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.