Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Vakdidactiek praktijk: klassiek zang24202/4209/1819/1/94
Studiegids

Vakdidactiek praktijk: klassiek zang

24202/4209/1819/1/94
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding muziek, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Specifieke lerarenopleiding audiovisuele kunsten als Vakdidactiek praktijk
  • Specifieke lerarenopleiding beeldende kunsten als Vakdidactiek praktijk
  • Specifieke lerarenopleiding drama als Vakdidactiek praktijk: drama
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk #
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: instrumentenbouw
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: jazz/pop
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek accordeon
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek blaasinstrumenten
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek slagwerk
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek strijkinstrumenten
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek toetsinstrumenten
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek tokkelinstrumenten
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: muziekproductie
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: muziektheorie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Gewicht: 4,00
Totale studietijd: 120,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Ruigrok Mirella
Andere docenten: Peire Sarah
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk42,00 uren
Hoorcollege
Werkcollege36,00 uren
Zelfstudie42,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Oefenlessen, video en audio-opnames, besprekingen.

Werkopdrachten voor studenten: observaties, lesvoorbereidingen van oefenlessen, besprekingen van de oefenlessen.

Omschrijving Doelstellingen

- In vakdidactiek praktijk zang kunnen studenten hun eigen vaardigheden op vocaal vlak en de algemene muzikale kennis aanwenden in het zangonderricht vanaf de eerste zanglessen tot aan het pre-professioneel niveau.

- De student kan de muzikale en fysieke mogelijkheden van elke leerling inschatten en die inschatting voortdurend bijstellen.

- De student kan vocale en instrumentale processen bij een leerling zang observeren en evalueren, kan voor elke leerling een individueel vocaal parcours uitstippelen in relatie tot het algemeen minimum leerplan en het daarop gebaseerde eigen leerplan met voortdurende aandacht voor de specifieke muzikale en fysieke mogelijkheden van elke leerling afzonderlijk. De student leert dit toe te passen in lesvoorbereidingen en oefenlessen die onder begeleiding van de vakdidactici plaatsvinden.

- De student kan in zijn /haar lesgeven methodes en werkvormen toepassen die de creativiteit, de muzikale expressie en de vocale ontwikkeling van de leerling bevorderen.

Omschrijving Inhoud

5 observaties van zanglessen waarbij telkens aandacht wordt besteed aan de volgende competenties
1. De leraar als begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen
2. De leraar als opvoerder
3. De leraar als inhoudelijk expert
4. De leraar als organisator
5. De leraar als innovator-de leraar als onderzoeker

3 uur van deze observaties gebeuren in de klas van de vakdidacticus, 2 uur in een klas van een mogelijke mentor.

De twee competenties waarin de student zichzelf het zwakste inschat, worden gevolgd bij de vakdidacticus en worden gekozen als werkpunten.

Er wordt voor deze twee werkpunten een lesvoorbereiding gemaakt, deze lessen worden gegeven in de klas van de vakdidacticus de week na de observatie. Naderhand worden deze lessen uitgebreid geanalyseerd en besproken met de vakdidacticus en medestudenten.

In de zelf te geven oefenlessen worden specifieke thema’s op voorhand vastgelegd, mogelijkheden zijn: groepsgericht lesgeven, aanleren van nieuwe vocale technieken, een les rond een bepaalde stijl, etc…

Voor deze lessen worden voorbereidingen gemaakt die gegoten worden in de officiële lesvoorbereidingsformulieren die later in de stage zullen worden gebruikt.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

De algemene academische competenties die verwacht worden van de academische bachelor of master in de muziek.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

- Een inschatting kunnen maken van de verworvenheden en problemen bij geobserveerde leerlingen zang en vanuit deze en aansluitend op deze beginsituatie, een lesvoorbereiding kunnen maken.

- Vanuit een doordachte lesvoorbereiding een les geven aan een groepje leerlingen zang waarbij de eindcompetenties van didactiek theorie in de praktijk worden omgezet.

Omschrijving Begeleiding

Op afspraak, interactieve ondersteuning via Chamilo.

Na bekendmaking van examenresultaten gelegenheid tot individuele feedback.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Permanente evaluatie waarbij voor de procesevaluatie doorweegt: vooral de manier waarop de student gedurende dit semester evolueert in het in de praktijk brengen van de opgedane kennis uit vakdidactiek theorie, zowel wat betreft het reflecteren, het maken van lesvoorbereidingen, als het geven de oefenlessen weegt door in de quotatie.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Tweede examenkans: niet mogelijk.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Syllabus

Handboek: Ludwig Van Gijsegem en Diane Verdoodt, Werk-en studieboek zang voor het Deeltijds kunstonderwijs, Academiapress, ISBN 90-382-0672-0


Literatuur

Yva Barthélémy, La Voix libérée, Robert lafont, ISBN 978-2-221-12287-7

Jacqueline Bonnardot, Le professeur de chant: un luthier qui construit une voix, Editions Henri Lemoine+ Van De Velde, ISBN 2-85868-375-1

Lucie Frateur, Het vocaal instrument, Euprint, ISBN 978-9074253-109

Lilli Lehmann, How to sing, Dover Publications, ISBN 0-486-27501-9

Richard Miller, The structure of singing, Shermer Books, ISBN 2-906460-53-2

Ank Reinders, Atlas van de zangkunst,Bosch&Keuning ,ISBN 90 -246-4877-7

Catherine Sadolin, Complete Zang Techniek, CVI Publications, ISBN 978-87-992436-2-4

Omschrijving Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.