Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Vakdidactiek theorie: klassiek slagwerk24191/4209/1819/1/11
Studiegids

Vakdidactiek theorie: klassiek slagwerk

24191/4209/1819/1/11
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding muziek, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Master in de muziek als Vakdidactiek theorie: Instrumentenbouw
  • Master in de muziek als Vakdidactiek theorie: jazz/pop
  • Master in de muziek als Vakdidactiek theorie: klassiek accordeon
  • Master in de muziek als Vakdidactiek theorie: klassiek blaasinstrumenten
  • Master in de muziek als Vakdidactiek theorie: klassiek slagwerk
  • Master in de muziek als Vakdidactiek theorie: klassiek strijkinstrumenten
  • Master in de muziek als Vakdidactiek theorie: klassiek toetsinstrumenten
  • Master in de muziek als Vakdidactiek theorie: klassiek tokkelinstrumenten
  • Master in de muziek als Vakdidactiek theorie: klassiek zang
  • Master in de muziek als Vakdidactiek theorie: muziekproductie
  • Master in de muziek als Vakdidactiek theorie: muziektheorie
  • Specifieke lerarenopleiding audiovisuele kunsten als Vakdidactiek theorie
  • Specifieke lerarenopleiding beeldende kunsten als Vakdidactiek theorie
  • Specifieke lerarenopleiding drama als Vakdidactiek theorie: drama
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek theorie #
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek theorie: Instrumentenbouw
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek theorie: jazz/pop
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek theorie: klassiek accordeon
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek theorie: klassiek blaasinstrumenten
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek theorie: klassiek strijkinstrumenten
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek theorie: klassiek toetsinstrumenten
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek theorie: klassiek tokkelinstrumenten
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek theorie: klassiek zang
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek theorie: muziekproductie
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek theorie: muziektheorie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Gewicht: 4,00
Totale studietijd: 120,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Konink Jan Willem
Andere docenten: Ruigrok Mirella
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk12,00 uren
Hoorcollege36,00 uren
Werkcollege36,00 uren
Zelfstudie36,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Vakdidactiek theorie (12 weken van 3 uur):
De lessen zijn opgebouwd in twee delen
1) geleide discussie over een vraagstelling (graag eigen inbreng van vraagstelling)
2) werken aan de problemen/vragen die de studenten hebben bij het maken van hun leerplan en leergang

MODULE Samenspel & Instrumentaal Ensemble (12 lessen van 2 uur):
De hoorcolleges worden afgewisseld met praktijklessen waarin aan de hand van praktische opdrachten de specifieke didactiek voor samenspel en ensemble wordt ontdekt.
Didactische werkvormen: doceren, praktijkoefeningen, observaties, micro-teaching, peer-tutoring.

MODULE AMV (4 lessen van 3 uur):
Aan de hand van vier hoorcolleges van drie uur wordt de bijzondere methodiek en repertoire van AMV gedoceerd aan de studenten. In het hoorcollege wordt zo praktisch mogelijk gewerkt.

Omschrijving Doelstellingen

ALGEMEEN: De student verbreedt zijn eigen kennis en vaardigheden op het instrument en wendt zijn algemene muzikale kennis aan om instrumentonderwijs te geven vanaf de eerste lessen van het deeltijds kunstonderwijs tot aan het preprofessionele niveau. Daarnaast verbreedt de student zijn kennis en vaardigheden inzake de methodieken van Algemene Muzikale Vorming (AMV) en Samenspel & Instrumentaal Ensemble.

VAKDIDACTIEK THEORIE

• De student kan instrumentale en muzikale processen bij de leerling observeren en evalueren.
• De student stippelt een individueel instrumentaal parcours uit voor de leerling in relatie tot het algemeen minimum leerplan.
• De student heeft voortdurende aandacht voor de specifieke muzikale en fysieke mogelijkheden van elke leerling afzonderlijk.
• De student kan de muzikale en fysieke mogelijkheden van een leerlinge inschatten en leert deze inschatting voortdurend bijstellen.
• De student kan de muzikale kennis en vaardigheden van een leerlingen uit het muziekonderwijs ontwikkelen.
• De student kan methodes en werkvormen toepassen die de creativiteit, de muzikale expressie en de instrumentale ontwikkeling van de leerling bevorderen.

MODULE SAMENSPEL EN INSTRUMENTAAL ENSEMBLE:
• De student breidt zijn/haar kennis uit op vlak van instrumentenleer, transpositie, mogelijke instrumentencombinaties en ensembles, directie, maken van arrangementen, stijlkenmerken, genres, repertoire, inzicht in muzikale parameters, overdracht muzikale interpretatie.
• De student schenkt aandacht aan het sociale aspect van samenspel en instrumentaal ensemble.

MODULE AMV:
• De student beheerst methodes en didactische kaders van de algemene muzikale vorming en kan deze inzetten in de muzikale praktijk.

Omschrijving Inhoud

VAKDIDACTIEK THEORIE:
• De student maakt kennis met het minimumleerplan met als doel een jaarplan voor een leerling op te stellen.
• Er worden tools aangereikt om een specifiek didactisch onderwerp of eigen methode aan de hand van een paper te beschrijven.
• Aan de hand van het eigen leertraject binnen het kunstonderwijs weet een student zich te positioneren binnen het huidig onderwijslandschap.
• De student leert hoe diverse en gevarieerde werkvormen en groeperingsvormen toe te passen in een lessituatie.
• Bestaande methodieken worden kritisch besproken en betrokken op de eigen ervaringen van studenten: vb matchgrip of traditional
• Uit de diversiteit van slagwerkinstrumenten kan een student een keuze maken om een leerproces met een leerling van bij aanvang op te bouwen.
• Inzicht in de verschillende motorische handelingen nodig bij het bespelen van slagwerkinstrumenten (slagbeweging).
• De student kan naast technisch ook met klankvoorstelling en creativiteit aan de slag om de leerlingen te motiveren.

MODULE SAMENSPEL EN INSTRUMENTAAL ENSEMBLE:
• Uitdiepen van kennis en vaardigheden inzake instrumentenleer, transpositie, directie, arrangementen, stemmen en intonatie, muzikale analyse, interpretatie, stijlkennis, groepssamenstelling, repertoire...

MODULE AMV:
• Inleiding tot het repertoire voor Algemene Muzikale Vorming (AMV).
• Inleiding tot de bijzondere methodiek m.b.t. de papameters ritme, metrum en toonhoogte/ melodie en de methodiek algemene muziekleer.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

De algemene academische competenties die verwacht worden van de academische bachelor of master.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

VAKDIDACTIEK THEORIE:

In dit opleidingsonderdeel wordt gewerkt aan volgende basiscompetenties van de leraar:

• De leraar als begeleider van leer - en ontwikkelingsprocessen:
o De student is op de hoogte van de ontwikkelingen binnen het onderwijs en kan een eigen visie toetsen aan de praktijk.
o De student is in staat een muziekwerk te analyseren en kan dit op een duidelijke, logische manier overbrengen aan de leerling.
o De student kan een didactische analyse maken van een werk en is in staat hiervoor de gepaste werkvormen, lesdoelen uit te werken.
o De student maakt specifieke taken als oefening om het werkveld te leren kennen.
o De student maakt zich de nodige werkvormen eigen om iets aan te leren en op een logische manier over te brengen
• De leraar als inhoudelijk expert:
o De student bezit kennis van het minimumleerplan en kan dit invullen per graad.
o De student heeft voldoende kennis van het repertoire en methodieken.
o De student kan expertise van het eigen instrument tonen.
o De student is in staat stijldifferentiaties aan te brengen.
o De student weet een basis aan partituren databank op te bouwen.
o De student kan linken leggen met nieuw repertoire specifiek gekozen naar de doelstellingen van de leerling.
o De student kan kennis en vaardigheden toetsen in de klas en met collega’s (vakgroepen).
o De student kent de geschiedenis van het eigen instrument.
o De student beheerst de didactiek van de psychomotorische vaardigheden:
- Op een verantwoorde manier instrumenttechnieken aanleren
- Een goede basishouding kunnen aanleren met specifieke oefeningen voor de lagere graad
- Problemen met technische vaardigheden leren onderkennen en gepaste didactische werkvormen kunnen omschrijven
- Nieuwe technieken kunnen demonstreren en overbrengen
• De leraar als organisator:
o De student kan flexibel omgaan met het lesgeven, alsook de timing van een les correct inschatten.

MODULE SAMENSPEL EN INSTRUMENTAAL ENSEMBLE:
In dit opleidingsonderdeel wordt gewerkt aan volgende basiscompetenties van de leraar:
• De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen: de student leert de beginsituatie van de leerlingen in te schatten en de doelstellingen van de les hierop af te stemmen. De student leert omgaan met de diversiteit van de klasgroep, zowel instrumenttechnisch, muzikaal als sociaal
• De leraar als opvoeder: de student wordt aangeleerd aandacht te hebben voor sociale en emotionele noden van de leerlingen en hierop in te spelen.
• De leraar als inhoudelijk expert: er wordt zowel aandacht geschonken aan het belang van speelplezier als aan de specifieke didactiek van het aanleren van samenspeltechnieken
• De leraar als organisator: de student wordt bewust gemaakt van de flexibiliteit die nodig is bij het geven van ensemblelessen
• De leraar als innovator en onderzoeker: de student leert om een innovatieve en onderzoekende ingesteldheid te hebben door blijvend nieuw repertoire te zoeken en dat repertoire vlot te kunnen aanpassen aan de groepsbezettingen
• De leraar als LID van een schoolteam: de student leert vlot te communiceren met collega’s om zich te laten bijstaan bij instrument specifieke onderwerpen

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:

Kennis en vaardigheden:
• geschikte arrangementen te maken voor diverse groepsbezettingen.
• vlot om te gaan met transpositie
• een basisrepertoire op te bouwen voor de meest voorkomende ensembles
• de basiskennis van de meest voorkomende instrumenten te kunnen aanwenden
• te dirigeren
• de lichaamshouding bij leerlingen te verzorgen en de juiste motorische vaardigheden aan te wenden om optimaal te functioneren in een ensemble
• leerlingen bewust te maken van een muzikaal gevoel door parameters aan te reiken die helpen bij de ontwikkeling daarvan: harmonisch inzicht, melodievoering, ritmebeleving, tempo...
• leerlingen bewust te maken van zijn rol in een ensemble en respect voor medespelers bij te brengen

Attitudes:
• zich op de hoogte stellen van nieuwe publicaties
• zich blijven verdiepen in de verschillende genres en stijlen
• contact met instrumentleerkrachten bevorderen en onderhouden

MODULE AMV:
In dit opleidingsonderdeel wordt gewerkt aan volgende basiscompetenties van de leraar:
• De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen die betrekking hebben op zangvaardigheid, ritmische vaardigheid, intoneervaardigheid en de kennis van de algemene muziekleer die deze vaardigheden ondersteunen.

• De leraar als inhoudelijk expert:
o Kent de basisstrategieën m.b.t. verschillende parameters
o Kan de algemene muziekleer vertalen naar doelpubliek met de standaard muziekterminologie
o Kan een melodie begeleiden op een instrument
o Kan een groep dirigeren of sturend begeleiden
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:

Kennis en vaardigheden:
o geschikt lesmateriaal te vinden of zelf te ontwikkelen in functie van het leerdoel
o een didactische analyse te maken van een muziekwerk
o juiste strategieën toe te passen bij de onderscheiden onderwerpen
o een verantwoorde, gedoseerde lesplanning op te stellen
o Theorie en praktijk te koppelen/verweven
Attitudes:
o zich op de hoogte stellen van nieuwe publicaties.
o zich blijven verdiepen in de verschillende methodieken

Omschrijving Begeleiding

Gelegenheid tot individuele feedback voor of na de les of op afspraak.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

VAKDIDACTIEK THEORIE:
Het examen bestaat uit het inleveren van de opdracht leergang/leerplan op papier minimaal een week voor het mondeling examen. Op het mondeling examen wordt het werk besproken.
Dit onderdeel omvat 8 punten van de 20.

MODULE Samenspel & Instrumentaal Ensemble:
Een schriftelijk examen, met de mogelijkheid tot mondeling toelichting waar kennis en inzichten van het theoretisch gedeelte worden getoetst aan praktijkvoorbeelden. Dit examen omvat 8 punten van de 20.

MODULE AMV:
Deze module omvat 4 punten van de 20. De student ontwerpt een lesvoorbereiding over een opgegeven onderwerp. De student wordt over deze lesvoorbereiding kritisch bevraagd tijdens een mondeling examen.
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

VAKDIDACTIEK THEORIE:

Syllabus (wordt voor een gedeelte samengesteld met topics op vraag van de student)

Aanbevolen literatuur

- Peters, G. (1975), The drummer, man. ISBN-13: 9789995273590
- Blades, J. (1992), Percussion Instruments and their History. ISBN-13: 978-0933224612
- Cook, G. (2005), Teaching Percussion. ISBN-13: 9780534509903
- Farrell, S. (2000). Tools for Powerful Student Evaluation (Meredith Music Resource). ISBN-13: 978-0969898207
- McClaren, C. The Book of Percussion Pedagogy (Method/Tutor Book)
- Swaab, D. (2011). We zijn ons brein. ISBN 9789025435226
- Percussion Art Society (Journal)
- Modern Drummer (Journal)

MODULE Samenspel & Instrumentaal Ensemble:
Verplicht studiemateriaal: syllabus met praktische tips en tricks.
 
MODULE AMV:
Syllabus AMV

Omschrijving Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.