Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Vakdidactiek theorie: muziekproductie24196/4209/1819/1/84
Studiegids

Vakdidactiek theorie: muziekproductie

24196/4209/1819/1/84
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding muziek, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Master in de muziek als Vakdidactiek theorie: Instrumentenbouw
  • Master in de muziek als Vakdidactiek theorie: jazz/pop
  • Master in de muziek als Vakdidactiek theorie: klassiek accordeon
  • Master in de muziek als Vakdidactiek theorie: klassiek blaasinstrumenten
  • Master in de muziek als Vakdidactiek theorie: klassiek slagwerk
  • Master in de muziek als Vakdidactiek theorie: klassiek strijkinstrumenten
  • Master in de muziek als Vakdidactiek theorie: klassiek toetsinstrumenten
  • Master in de muziek als Vakdidactiek theorie: klassiek tokkelinstrumenten
  • Master in de muziek als Vakdidactiek theorie: klassiek zang
  • Master in de muziek als Vakdidactiek theorie: muziekproductie
  • Master in de muziek als Vakdidactiek theorie: muziektheorie
  • Specifieke lerarenopleiding audiovisuele kunsten als Vakdidactiek theorie
  • Specifieke lerarenopleiding beeldende kunsten als Vakdidactiek theorie
  • Specifieke lerarenopleiding drama als Vakdidactiek theorie: drama
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek theorie #
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek theorie: Instrumentenbouw
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek theorie: jazz/pop
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek theorie: klassiek accordeon
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek theorie: klassiek blaasinstrumenten
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek theorie: klassiek slagwerk
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek theorie: klassiek strijkinstrumenten
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek theorie: klassiek toetsinstrumenten
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek theorie: klassiek tokkelinstrumenten
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek theorie: klassiek zang
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek theorie: muziektheorie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Gewicht: 4,00
Totale studietijd: 120,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Devos Joris
Andere docenten: Ruigrok Mirella
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk12,00 uren
Hoorcollege36,00 uren
Werkcollege36,00 uren
Zelfstudie36,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

VAKDIDACTIEK THEORIE

De hoorcolleges zijn theoretische benaderingen van de verschillende onderdelen van het lesgeven. Gekoppeld aan de theorie volgen werkopdrachten en besprekingen in de les. Deze kunnen zich voordoen onder de vorm van geleide discussie, groepsopdracht, of andere…

Naast de hoorcolleges krijgen de studenten extra opdrachten die door hen uitgewerkt en ingediend moeten worden. Deze opdrachten worden daarna samen met de studenten doorgenomen en gekoppeld aan een bespreking.




MODULE AMV

Aan de hand van vier hoorcolleges van drie uur wordt de bijzondere methodiek en repertoire van AMV gedoceerd aan de studenten. In het hoorcollege wordt zo praktisch mogelijk gewerkt.

Omschrijving Doelstellingen

ALGEMEEN

De student verwerft domeinspecifieke kennis en vaardigheden die van belang zijn voor het onderwijzen van de verschillende disciplines.

Daarnaast verbreedt de student zijn kennis en vaardigheden inzake de methodieken van Algemene Muzikale Vorming (AMV) in een aparte module.




VAKDIDACTIEK THEORIE

  •  de student stippelt een parcours uit in relatie tot het algemeen minimum leerplan.
  • de student is in staat de leerlingen de nodige kennis over te brengen en die kennis te koppelen aan de leefwereld van de leerlingen.
  • de student is in staat zijn lesgeven en doelstellingen bij te sturen afhankelijk van de leerlingen/groepen.
  • de student is zich bewust van het aanbod disciplines waar hij/zij een onderwijzende functie kan uitoefenen.
  • de student is in staat de leerlingen te voorzien van duidelijke cursus, partituren en eventuele andere naslagwerken.



MODULE AMV

De student beheerst methodes en didactische kaders van de algemene muzikale vorming en kan deze inzetten in de muzikale praktijk.

Omschrijving Inhoud

VAKDIDACTIEK THEORIE

  •  De structuur van het onderwijs
  • Project Artistieke Competenties
  • Jaarplannen en lesvoorbereidingen
  • Muziekproductie inhoud
  • Songwriting inhoud
  • Het leiden van combo-lessen
  • AMV - AMC doceren
  • Doceren in het secundair onderwijs
  • Lessen aan andere doelgroepen



MODULE AMV

  • Inleiding tot het repertoire voor Algemene Muzikale Vorming (AMV).
  • Inleiding tot de bijzondere methodiek m.b.t. de parameters ritme, metrum en toonhoogte/ melodie en de methodiek algemene muziekleer.




Omschrijving Begincompetenties (tekst)

De algemene competenties die verwacht worden van een bachelor of master.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

VAKDIDACTIEK THEORIE

In dit opleidingsonderdeel wordt gewerkt aan volgende basiscompetenties van de leraar:

  • De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen: de student leert de beginsituatie van leerlingen inschatten en hun doelstellingen van de les hierop in te stellen. De student gaat hierbij op zoek naar de meest passende manier om de studenten te motiveren en gaat actief op zoek naar het interesseveld van de leerlingen.
  • De leraar als inhoudelijk expert: de student leert op doordachte manier de kennis over te brengen naar leerlingen. De student zoekt een geschikte manier om de theorie aanschouwelijk voor te stellen en zo begrijpelijk door te geven aan de leerlingen.
  • De leraar als organisator: de student wordt bewust gemaakt van de flexibiliteit die nodig is bij het geven van de lessen. De student streeft naar een doorzichtig en gestructureerd werkklimaat.
  • De leraar als innovator en onderzoeker: de student leert een attitude van voortdurende bijscholing. Zeker bij het lesgeven van een vak als muziekproductie is het ‘up to date’ blijven een vereiste voor de lesgever.

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:

Kennis en vaardigheden:

  • een persoonlijk leerplan en eigen cursus op te stellen.
  • een didactische analyse uit te voeren.
  • domeinspecifieke kennis en vaardigheden beheersen, verbreden en verdiepen.
  • de lesinhoud en aanpak aan te passen naargelang de groep/leerlingen.
  • een basisrepertoire opbouwen voor het realiseren van de doelstellingen.

 

Attitudes:

  • durft zich kritisch opstellen t.o.v. het muziekonderwijs.
  • durft zich kritisch opstellen t.o.v. het eigen lesgeven met oog op verbeteren van de lessen.
  • zoekt naar creatieve methodes en werkvormen bij het lesgeven.



MODULE AMV

In dit opleidingsonderdeel wordt gewerkt aan volgende basiscompetenties van de leraar:

  • De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen die betrekking hebben op zangvaardigheid, ritmische vaardigheid, intoneervaardigheid en de kennis van de algemene muziekleer die deze vaardigheden ondersteunen.
  • De leraar als inhoudelijk expert:

- Kent de basisstrategieën m.b.t. verschillende parameters.

 

  - Kan de algemene muziekleer vertalen naar doelpubliek met de standaard muziekterminologie.

Omschrijving Begeleiding

Ondersteuning via digitale platformen.

Gelegenheid tot individuele feedback aansluitend op de les en na de bekendmaking van examenresultaten.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

VAKDIDACTIEK THEORIE

Mondeling examen: kennis en inzichten van het theoretische gedeelte worden op formele wijze getoetst door middel van een reeks vragen rond de besproken theorie en de toepassing ervan. Het examen omvat 10 punten van de 20.

Permanente evaluatie: de uitvoering van de opdrachten doorheen het semester, aanwezigheden en een positieve actieve houding tijdens de lessen bepalen mee de beoordeling voor het vak. Permanente evaluatie omvat 6 punten van de 20.



MODULE AMV

Deze module omvat 4 punten van de 20. De student ontwerpt een lesvoorbereiding over een opgegeven onderwerp. De student wordt over deze lesvoorbereiding kritisch bevraagd tijdens een mondeling examen.


Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

VAKDIDACTIEK THEORIE

Digitale cursus verschaft door docent onder de vorm van syllabus en begeleidende documenten gebruikt tijdens de lessenreeks.



MODULE AMV

Syllabus AMV

Omschrijving Studiekosten

/

Omschrijving Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.