Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Vakdidactiek theorie: jazz/pop24198/4209/1819/1/55
Studiegids

Vakdidactiek theorie: jazz/pop

24198/4209/1819/1/55
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding muziek, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Master in de muziek als Vakdidactiek theorie: Instrumentenbouw
  • Master in de muziek als Vakdidactiek theorie: jazz/pop
  • Master in de muziek als Vakdidactiek theorie: klassiek accordeon
  • Master in de muziek als Vakdidactiek theorie: klassiek blaasinstrumenten
  • Master in de muziek als Vakdidactiek theorie: klassiek slagwerk
  • Master in de muziek als Vakdidactiek theorie: klassiek strijkinstrumenten
  • Master in de muziek als Vakdidactiek theorie: klassiek toetsinstrumenten
  • Master in de muziek als Vakdidactiek theorie: klassiek tokkelinstrumenten
  • Master in de muziek als Vakdidactiek theorie: klassiek zang
  • Master in de muziek als Vakdidactiek theorie: muziekproductie
  • Master in de muziek als Vakdidactiek theorie: muziektheorie
  • Specifieke lerarenopleiding audiovisuele kunsten als Vakdidactiek theorie
  • Specifieke lerarenopleiding beeldende kunsten als Vakdidactiek theorie
  • Specifieke lerarenopleiding drama als Vakdidactiek theorie: drama
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek theorie #
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek theorie: Instrumentenbouw
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek theorie: klassiek accordeon
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek theorie: klassiek blaasinstrumenten
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek theorie: klassiek slagwerk
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek theorie: klassiek strijkinstrumenten
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek theorie: klassiek toetsinstrumenten
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek theorie: klassiek tokkelinstrumenten
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek theorie: klassiek zang
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek theorie: muziekproductie
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek theorie: muziektheorie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Gewicht: 4,00
Totale studietijd: 120,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Godfroid Marc
Andere docenten: Ruigrok Mirella
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk12,00 uren
Hoorcollege36,00 uren
Werkcollege36,00 uren
Zelfstudie36,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

VAKDIDACTIEK THEORIE JAZZ (12 lessen va 3 uur)

Dit onderdeel bestaat voornamelijk uit hoor- en werkcolleges. Er wordt tevens gewerkt met schrijfopdrachten: het maken van eenvoudige, soms meerstemmige arrangementen en orkestraties voor combo. Deze worden in de les besproken en aangepast aan het niveau middelbare en hogere graag DKO.

MODULE AMV (4 lessen van 3 uur):
Aan de hand van vier hoorcolleges van drie uur wordt de bijzondere methodiek en repertoire van AMV gedoceerd aan de studenten. In het hoorcollege wordt zo praktisch mogelijk gewerkt.

VAKDIDACTIEK JAZZ INSTRUMENT  (3 lessen va 2 uur)

De onderwijsorganisatie bestaat uit hoor- en werkcolleges, specifieke accenten kunnen gelegd worden door de individuele instrument-docent


Omschrijving Doelstellingen

In vakdidactiek theorie jazz en lichte muziek leert de student de eigen vaardigheden op het instrument en de eigen algemene muzikale kennis aan te wenden in het combo-onderwijs vanaf de middelbare graad tot aan het preprofessionele niveau.

- De student kan problemen bij verschillende instrumenten detecteren en remediëren
- De student kan de leerlingen leren beter naar mekaar te luisteren tijdens het musiceren en improviseren.
- De student kan bij het lesgeven methodes en werkvormen ontwikkelen en toepassen die de drempel naar improvisatie verlagen.
- De student kan bij dubbele bezettingen zinvolle opdrachten geven aan verschillende instrumentisten.
- De student kan backgrounds voorspelen of voorzingen die aangepast zijn aan het niveau van de leerlingen en passen in de stijl van de compositie.

MODULE AMV:
De student beheerst methodes en didactische kaders van de algemene muzikale vorming en kan deze inzetten in de muzikale praktijk.



MODULE VAKDIDACTIEK JAZZ INSTRUMENT:
De student kent de eindtermen en didactische eigenheden van de instrumentspecifieke jazz didactiek, en weet deze ook toe te passen in de eigen lespraktijk








Omschrijving Inhoud

Vakdidactiek theorie jazz omvat verschillende onderdelen (combo repeitities, big band repetities), een inititiatie in software-toepassingen en legt het verband naar het lesgeven. In Vakdidactiek praktijk worden de hier aangereikte theoretische kaders geoefend.

In het onderdeel “Combo Repetities” worden verschillende aspecten behandeld van het begeleiden van een combo. Aandachtspunten hierin zijn: voorbereiding van de repetitie, doelstellingen leren formuleren en uitwerken, stemming van de instrumenten, diversiteit qua repertoire, expositie van thema’s, opstelling van het combo, niveau van de groepen leren afstemmen op mekaar, gebruik van backgrounds, specifieke problemen van de ritmesectie leren herkennen en oplossen, zangers begeleiden, gebruik van microfoons.

In het onderdeel “Big Band Repetities” leren studenten hoe ze een big band repetitie of concert best aanpakken. Er is aandacht voor: stemverdubbeling, problemen oplossen qua bezetting, overzicht van repertoire, inschatten van de moeilijkheidsgraad van het repertoireslagtechniek, moeilijkheidsgraad leren inschatten, opstelling van de band, repetitietechniek.

De studenten krijgen inzicht in het gebruik van software. Voor muzieknotatie wordt het aanwenden van Sibelius uitgelegd: leadsheets maken voor transponerende instrumenten, arrangementen aanpassen, etc. Ook de software “Band in a box” komt aan bod; deze kan bijvoorbeeld nuttig zijn in combolessen wanneer de bezetting niet toereikend is.

Op didactisch vlak wordt het minimumleerplan Samenspel en Instrumentaal Ensemble van OVSG besproken. Deze leerplannen bieden veel ruimte voor eigen invulling, studenten leren hoe ze hier zinvol mee aan de slag kunnen. Studenten leren een eigen didactisch repertoire opbouwen in verschillende stijlen.

MODULE AMV:
• Inleiding tot het repertoire voor Algemene Muzikale Vorming (AMV).
• Inleiding tot de bijzondere methodiek m.b.t. de parameters ritme, metrum en toonhoogte/ melodie en de methodiek algemene muziekleer.

 

MODULE VAKDIDACTIEK JAZZ INSTRUMENT

Deze module wordt ingevuld door een individuele jazz instrument-didacticus, en richt zich op de specifieke invulling van instrument jazz didactiek in het DKO onderwijs

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

De algemene academische competenties die verwacht worden van de academische bachelor of master in de muziek.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

VAKDIDACTIEK THEORIE JAZZ

 

In dit opleidingsonderdeel worden kennis, inzichten en vaardigheden verworven met betrekking tot de volgende competenties :

De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen :

- Bij leerlingen primavista-spel aanleren door gebruik van precies gekozen opdrachten. Gaandeweg de moeilijkheidsgraad opbouwen. (Dance Band Reading & Interpretation-Alan Raph-Alfred Publications)
- Leerlingen leren stemmen, met aandacht voor de specificiteit van de verschillende instrumenten in het combo. Leerlingen gitaar en basgitaar leren stemmen zonder elektronische stembak.
- Leerlingen geheugenspel en vormgevoel bijbrengen, streven naar zoveel mogelijk weg te komen van de partituren en leadsheets, dit zowel voor thema’s als voor akkoordenschema’s.
- Alle leerlingen leren betrekken in het op gang brengen van het improvisatieproces. Bij beginnende leerlingen leren het harmonisch materiaal eenvoudig genoeg te houden. Leren hoe akkoordenschema’s kunnen vereenvoudigd worden teneinde die beter te laten corresponderen aan het niveau van de leerlingen.
- Problemen qua houding en ademhaling leren herkennen en remediëren. In sommige gevallen te rade gaan bij de betrokken vakleraars.
- De leerlingen leren hoe ze een combo best opstellen, met aandacht voor de specifieke problemen van de verschillende instrumenten.
- De leerlingen leren werken aan een groepsgeluid, dit zowel voor de ritmesectie op zich als voor het combo in zijn geheel.
- Aandacht leren hebben voor verschillende genres en stijlperiodes. Een goed evenwicht leren zoeken tussen jazz- en pop-muziek. Een goede balans leren vinden tussen naspelen van opnames en improvisatie.
- Een evenwichtig repertoire leren samenstellen, met aandacht voor meerstemmige partituren, die inzetbaarheid van wisselende bezettingen toelaten.
- Een goed timing leren hanteren bij het lesgeven, sommige stukken worden doorgespeeld in het kader van repertoire-opbouw, andere worden diepgaander behandeld.
- Repertoire uitzoeken om te verbinden aan een specifieke doelstelling, dit kunnen bestaande nummers zijn of zelf samengestelde patterns of grooves.

De leraar als inhoudelijk expert :

- Voldoende vaardigheden verwerven als pianist teneinde harmonische progressies te kunnen laten horen.
- Blijven op zoek gaan naar nieuw materiaal aan de hand van boeken, realbooks of opnames.
- Gehoor moet voldoende ontwikkeld zijn om zodoende eventuele fouten van alle leerlingen in het combo te herkennen en te verbeteren.
- Improvisatievermogen moet voldoende zijn om licks voor te spelen, aangepast aan het niveau van de leerlingen.
- Improvisaties kunnen voorspelen die aangepast zijn aan verschillende stijlen, het verschil kunnen laten horen tussen binaire en ternaire muziek.
- Op de hoogte zijn en blijven van de recente ontwikkelingen in de pop- en jazz-muziek. Voor alle instrumenten uit het combo interessante solisten en opnames kunnen aanraden.


MODULE AMV:

 
In dit opleidingsonderdeel wordt gewerkt aan volgende basiscompetenties van de leraar:


De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen die betrekking hebben op zangvaardigheid, ritmische vaardigheid, intoneervaardigheid en de kennis van de algemene muziekleer die deze vaardigheden ondersteunen.

De leraar als inhoudelijk expert:
o Kent de basisstrategieën m.b.t. verschillende parameters
o Kan de algemene muziekleer vertalen naar doelpubliek met de standaard muziekterminologie
o Kan een melodie begeleiden op een instrument
o Kan een groep dirigeren of sturend begeleiden
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:

Kennis en vaardigheden:
o geschikt lesmateriaal te vinden of zelf te ontwikkelen in functie van het leerdoel
o een didactische analyse te maken van een muziekwerk
o juiste strategieën toe te passen bij de onderscheiden onderwerpen
o een verantwoorde, gedoseerde lesplanning op te stellen
o Theorie en praktijk te koppelen/verweven


Attitudes:
o zich op de hoogte stellen van nieuwe publicaties.
o zich blijven verdiepen in de verschillende methodieken










Omschrijving Begeleiding

Er is interactieve ondersteuning van de cursus via Chamilo. Er is steeds mogelijkheid om een individuele afspraak te maken met de docent.

Na de bekendmaking van de examenresultaten, is er gelegenheid tot individuele feedback.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

VAKDIDACTIEK THEORIE JAZZ
Kennis en inzichten van het theoretische gedeelte worden getoetst door middel van een schriftelijk examen (12 van de 20 punten).

MODULE AMV
Deze module omvat 4 punten van de 20. De student ontwerpt een lesvoorbereiding over een opgegeven onderwerp. De student wordt over deze lesvoorbereiding kritisch bevraagd tijdens een mondeling examen.

VAKDIDACTIEK JAZZ-INSTRUMENT
Deze module omvat 4 punten van de 20; en hierbij wordt gewerkt met permanente evaluatie (aanwezigheid verplicht in de lessen). 


Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Syllabus met aandacht voor comborepetities, Big Band Repetities, overzicht solisten per stijlperiode,
repertoriumlijst didactiek, leerplannen Samenspel en Instrumentaal Ensemble OVSG
Aebersold en Hal Leonard Chart


Aanbevolen literatuur:

The Jazz Ensemble Directors’ Manual-Rick Lawn-C.L. Barnhouse Company
Jazz Conception-Jim Snidero-Anvance Music (voor verchillende instrumenten uitgegeven)
Dance Band Reading & Interpretation-Alan Raph-Alfred Publications
Blues For Kids-Gregory W. Yasinitsky-Advance Music
Chop Moster Series-Shelly Berg, Margeret Fitzgerald, Kimberley McCord-Alfred Publishing
The Jazz Educator’s Handbook-Jeff Jarvis, Doug Beach-Kendor Music
Jazz Pedagogy-Richard Dunscombe-Willie L Hil-Alfred Publishing
Jazz Pedagogy-David Baker-Alfred Publishing
Jazz Pedagogy, a Canadian Perspective-Brian Lillos-Creative Canadian Jazz Voice Publications
The Teaching Of Jazz-Jerry Coker-Advance Music
How To Practice Jazz-Jerry Cocker- Jamey Aebersold Jazz
Aebersold Play-A-Long Series-Jamey Aebersold- Jamey Aebersold Jazz
Hal Leonard Play-A-Long Series
Jazz For Young People Curriculum-Wynton Marsalis-Alfred Publishing
New Realbooks 1-2-3 (C, Bb, Eb)
Realbooks 1-2-3 (C, Bb, Eb)
557 Jazz Standards
Real Easy Book 1-2

Aanbevolen Software:

Muzieknotatie: Sibelius-Finale
Band In A Box
Irealbook (voor Iphone-Ipad)
Garageband
Transcribe

Omschrijving Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.