Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Sociaal Artistiek Project27879/4207/1819/1/93
Studiegids

Sociaal Artistiek Project

27879/4207/1819/1/93
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding beeldende kunsten, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Specifieke lerarenopleiding audiovisuele kunsten als Sociaal Artistiek Project
  • Specifieke lerarenopleiding drama als Sociaal Artistiek Project
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Sociaal Artistiek Project
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Gewicht: 5,00
Totale studietijd: 150,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Academiejaar)
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: De Bisschop An
Andere docenten: Breynaert Willem
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk30,00 uren
Hoorcollege
Werkcollege12,00 uren
Zelfstudie108,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

In de werkcolleges wordt aandacht besteed aan de kennis-gerelateerde inhouden van dit vak (zie omschrijving inhouden). Ook wordt in groepjes gewerkt aan het bekijken van een sociaalartistieke voorstelling, het verwerken van reflecties hierrond tot een interview met de maker, en het verbinden van deze beide elementen met de theoretische lessen en artikels uit de reader. Deze groepsopdrachten worden klassikaal gepresenteerd, en vormen een voorbereiding op de stage

Begeleid zelfdstandig leren en zelfstudie staan in functie van de stage-opdracht: deze wordt vanuit de school begeleid door de docent van dit opleidingsonderdeel en de betrokken vakdidacticus (cfr artistieke discipline van de student); vanuit de stageplek wordt de begeleiding opgenomen door een stagementor ter plekke.

Omschrijving Doelstellingen

ALGEMEEN:


De student wordt geconfronteerd met kunsteducatieve en sociaalartistieke werkcontexten die buiten de striktere onderwijskundige setting van DKO en het KSO plaatsvinden: het gaat hierbij om artistieke vorming in die socio-culturele middens die hetzij niet bedeeld zijn met een ruim cultureel kapitaal of die er moeilijk toegang toe hebben. De student leert de contouren, functies en methodologie van artistiek creëren in deze contexten kennen, en leert van daaruit zelfstandig (onder begeleiding) een sociaalartistiek project op te zetten en begeleiden.

SPECIFIEK
:

  • De student maakt kennis met het brede sociaal-artistieke werkveld en verwerft inzicht in het landschap: de ontstaansgeschiedenis, de actuele dynamieken en de contouren.
  • De student verwerft inzicht in de functies van sociaal-artistiek werk en de specificiteit van het creëren in sociaal-artistieke contexten.
  • De student leert kijken naar sociaalartistieke kunstproducten, en leert deze interpreteren als onderdeel van een sociaalartistiek werkproces en het resultaat van o.m. specifieke keuzes die door een artistiek begeleider worden gemaakt.
  • De student realiseert zelfstandig een sociaal-artistiek project in een daartoe geschikte context en bouwt zo ervaring op in de dynamieken die spelen in de driehoek sociaal-educatief-artistiek.
  • De student bouwt ervaring op in de positie die een begeleidend kunstenaar inneemt in een sociaal-artistieke context, en kan de eigen gekozen positie ook beargumenteren aan de hand van vakliteratuur.

Omschrijving Inhoud

Kennis:

  • De geschiedenis en beleidscontext van sociaalartistiek werk in Vlaanderen, met focus op de positie binnen de Kunsten.
  • Functies van sociaalartistiek werk: verbeelding, versterking, verbinding, vernieuwing.
  • Contouren en spanningsvelden van sociaalartistiek werk in internationaal perspectief: theoretische en maatschappelijke inspiratie, terminologie, en voorbeelden van projecten en werkingen.
  • Methodologie van artistiek creëren in sociaalartistieke contexten.
  • Actuele debatten in het kunstenveld met betrekking tot sociaalartistiek werk en participatieve kunst.
  • Mogelijke keuzes en werkwijzen voor een artistiek begeleider in sociaalartistieke contexten.


Vaardigheden

  • Een sociaalartistieke productie kunnen interpreteren, en relateren aan artistieke en procesmatige keuzes die een artistiek begeleider maakt.
  • Een gesprek/interview met een artistiek begeleider kunnen opzetten en uitvoeren, met focus op de rol/positie van een artistiek begeleider in een soiciaalartistieke context.
  • De actief-kunstbeschouwende vaardigheden kunnen verbinden met de theoretische elementen uit de cursus.
    • Zelfstandig (alleen of in groep) een sociaal-artistiek project kunnen opzetten en uitvoeren (maximaal), of een eigen brijdrage leveren aan een reeds lopend project (minimaal).
  • Het resultaat/product van het eigen sociaalartistiek project op een adequate manier kunnen ontsluiten naar een publiek.
  • Het eigen leerproces als artistiek begeleider in een sociaal-artistieke context kunnen verwoorden, documenteren en (zelf)kritisch hierover reflecteren.


Attitudes:

  • Een open houding tegenover diversiteit en inclusie.
  • Een onderzoekende houding op vlak van artistieke begeleiding van specifieke doelgroepen/heterogene groepen.
    Bereid zijn nieuwe artistieke vaardigheden aan te leren ifv het groeien als artistiek begeleider (bijvoorbeeld improviseren, auditieve werkwijze, niet-westerse beeldende esthetiek, etc.).


Omschrijving Begincompetenties (tekst)

De algemene competenties die verwacht worden van een bachelor of master in de Audiovisuele of Beeldende Kunsten, Drama of Muziek

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

In dit opleidingsonderdeel wordt gewerkt aan volgende basiscompetenties van de leraar:

  • De leraar als inhoudelijke expert: de student kent de krachtlijnen, methodieken en functies van sociaal-artistiek werk en kan deze verbinden met de specifieke artistieke discipline en het artistiek begeleiden van projecten binnen/met deze artistieke discipline (multidisciplinaire projecten zijn mogelijk).
  • De leraar als organisator: de student is in staat een sociaalartistiek project op te zetten met partners en sociale organisaties; kan een sociaalartistiek productieproces plannen; kan een product in deze context presenteren en communiceren.
  • De leraar als innovator en onderzoeker: de student experimenteert met de vernieuwende functie van sociaalartistieke projecten (in artistieke, sociale of maatschappelijke zin), en de student neemt een onderzoekende houding aan op vlak van artistieke begeleiding.
  • De leraar als cultuurparticipant: de student bekijkt actuele sociaalartistieke producten, gaat in gesprek met artistieke coaches, en neemt in de les deel aan de discussies met professionals uit de sociaalartistieke praktijk van vandaag.
  • De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen: de student ontdekt de kracht en de beperking van artistieke projecten tov de totale sociale en maatschappelijke breedte van ontwikkelingsprocessen, en leert hiermee te handelen.


Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:

  • De geschiedenis, beleidscontext, en functies van sociaal-artistiek werk in Vlaanderen te begrijpen en te herkennen.
  • De theoretische en maatschappelijke voedingsbodem voor sociaalartistiek werk in internationale context te begrijpen.
  • Een argumentatie op te bouwen over de betekenis van een sociaalartistiek ‘product’: artistieke kwaliteit, sociale betekenis, maatschappelijke doelstellingen, etc.
  • Een degelijke dialoog aan te gaan met artistieke begeleiders actief in sociaalartistieke contexten.
  • Een sociaalartistiek proces te begeleiden.

Omschrijving Begeleiding

De opstart/keuze van de stageplaats gebeurt door de student zelf, en dit onder begeleiding van de docent. De docent heeft minstens één begeleidend gesprek met de student in functie van het opstellen van het inhoudelijk stageconcept.

De docent en betrokken vakdidactici bezoeken de student op zijn stageplek, en tijdens de stageperiode wordt steeds de mogelijkheid geboden tot begeleiding door de docent vanuit de school. Na afloop van de stage is er een afsluitend gesprek met de student en de docenten die het project opvolgden.

Er is ook steeds mogelijkheid tot een persoonlijke afspraak met de docenten, indien de student vragen heeft rond de stage.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

De studenten worden beoordeeld op de twee opdrachten (groepsopdracht + individuele stage), met als verdeelsleutel:



Individuele stage: 15 punten

  •  Individueel Stageproces (10 punten): het afgelegde leerproces en het reflectieverslag van de student. Beoordeling door vakdidacticus en docent/begeleider van het vak sociaal-artistiek project
  • Voorstelling van het eindresultaat (5 punten): de klassikale presentatie van de stage aan het eind van het academiejaar. Beoordeling door externe jury. 

Groepswerk: 5 punten




Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Een handleiding van het vak en de powerpoints/keynote presentaties van de theoretische lessen worden via Chamilo verspreid. Een reader met artikels wordt elk jaar opnieuw samengesteld/geactualiseerd. O.m. onderstaande literatuur/bronnen worden gehanteerd ifv de samenstelling van de theoretische lessen en de reader:

  • Choua,S., Hillaert,W., Van de Vyvere, A. & Vromman, J. (2012), ‘De toekomst van sociaal-artistiek: het anker of the enterhaak?, Recto:verso. Tijdschrift voor cultuur en kritiek, Nr.52, mei-juni 2012, online
  • De bisschop, A. (2009). ‘De Vlag, de lading en het speelveld daartussen. Krachtlijnen van de werking van het beleidsdiscours rond sociaal-artistieke projecten in Vlaanderen’, In: Kerremans, J. (red.), S(O)AP. Spanningsvelden in de sociaal-artistieke praktijk, Demos: Brussel, p. 115-131.
  • De bisschop, A. (2011). ‘Community art is what we say and write it is. What we can learn from the confrontation of the discourse concerning community art between Flanders and South Africa.’ In: Gielen, P. & De Bruyne, P. (eds.) Community Arts. The Politics of Trespassing. Valiz: Amsterdam, p.54-72.
  • De Bruyne, P. (2011). ‘Community Art as a contested Artistic Practice. The case of MET-X, Brussels’, In: Gielen, P. & De Bruyne, P. (eds.) Community Arts. The Politics of Trespassing. Valiz: Amsterdam, p. 36-48.
  • Hillaert, W. (2009). ‘Recensent zoekt nieuwe bril. Berichten over sociaal-artistieke producten’, In: Kerremans, J. (red.), S(O)AP. Spanningsvelden in de sociaal-artistieke praktijk, Demos: Brussel, p. 89-96.
  • Hillaert, W. (2012). ‘Mensen transformeren tot artiesten. De participant.’, In: De Stad: één podium. 20 jaar sociaal-artistieke praktijk in Gent. Gent: Dienst cultuurparticipatie, Stad Gent, p. 5-8.
  • Hillaert, W. (2012). ‘Ontroering als bindmiddel. De kunstenaar.’, In:
    De Stad: één podium. 20 jaar sociaal-artistieke praktijk in Gent. Gent: Dienst cultuurparticipatie, Stad Gent, p. 95-98.
  • Tindemans, K. (2009). ‘De Revolutie, dat zijn wij. De herdefiniëring van kunst in sociaal-artistieke praktijken’, In: Kerremans, J. (red.), S(O)AP. Spanningsvelden in de sociaal-artistieke praktijk, Demos: Brussel, p.163-172.
  • Twaalfhoven, M. (2011). ‘Why I stopped Making Peace’, In: Community Art Power. Essays from the International Community Arts Festival, Rotterdam: ICAF, p. 85-93.
  • Vandermeulen,H. (2013). ‘Het verhaal achter de drie torens’, In: Recto:verso. Tijdschrift voor cultuur en kritiek, Nr.59, december 2013-januari 2014, online
    Verstraete, P. (2012). ‘Zorg en Kunst samen denken’, In: Recto:verso. Tijdschrift voor cultuur en kritiek, Nr.51, maart-april 2012, p. 27-28.

Omschrijving Studiekosten

Eventuele kosten verbonden aan de stage en het groepswerk (voornamelijk verplaatsingskosten).

Omschrijving Volgtijdelijkheid (VT)