Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Vakdidactiek praktijk24164/4207/1819/1/77
Studiegids

Vakdidactiek praktijk

24164/4207/1819/1/77
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding beeldende kunsten, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Specifieke lerarenopleiding audiovisuele kunsten als Vakdidactiek praktijk
  • Specifieke lerarenopleiding drama als Vakdidactiek praktijk: drama
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk #
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: instrumentenbouw
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: jazz/pop
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek accordeon
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek blaasinstrumenten
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek slagwerk
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek strijkinstrumenten
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek toetsinstrumenten
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek tokkelinstrumenten
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: klassiek zang
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: muziekproductie
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek praktijk: muziektheorie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Gewicht: 4,00
Totale studietijd: 120,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Breynaert Willem
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk42,00 uren
Hoorcollege
Werkcollege36,00 uren
Zelfstudie42,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Begeleide individuele en groepsoefeningen in drie modules, ook op locatie, individuele lesopdrachten geënt op de basisopleiding Beeldende Kunsten.

Schriftelijke en beeldende opdrachten: lesvoorbereidingen, groepsbespreking, werkcolleges, microteaching, peerteaching, ontwerpen, realiseren en hanteren van didactisch materiaal, technische fiches ontwerpen, mondelinge en schriftelijke reflectie, evaluatiegesprekken, observatie- en rapportage. 

Omschrijving Doelstellingen

Algemeen:

De student past binnen de context van het vakgebied Beeldende Kunsten, kennis, inzichten en vaardigheden met betrekking tot het artistieke onderwijs -en vormingsproces toe. De student toetst en verfijnt deze kennis, inzichten en vaardigheden. De student ontwikkelt een persoonlijke stijl als begeleider en activator van artistieke onderwijs- en vormingsprocessen. De student kan de gehanteerde werkvormen herkennen, flexibiliseren en uitbreiden. De student ervaart op actieve wijze (vernieuwende) kunsteducatieve benaderingen en verkent de mogelijkheden er van binnen de context van het Basisonderwijs, het Deeltijds Kunstonderwijs, het (Kunst) secundair onderwijs en in het bijzonder op het terrein van de Muzische vorming.

Specifiek:
• De studenten verwerven de basiscompetenties om didactische en pedagogische activiteiten te bedenken, te plannen, uit te voeren, bij te sturen, te toetsen, hierover te reflecteren en de werken tentoon te stellen.
• De studenten plannen in overleg muzische activiteiten in het (Basis/Secundair) onderwijs voor de leerlingen en hun leerkrachten. Deze activiteiten vinden hun onderbouw in de basisopleiding van de studenten zelf en de aan de context gekoppelde leerplannen.
• De studenten kunnen binnen de context van de aangeboden begeleide oefeningen, pedagogische en didactische activiteiten plannen, uitvoeren, toetsen en hierover reflecteren. 
• De studenten onderzoeken de toepasbaarheid en didactische relevantie van disciplinegebonden methodieken in de module Oefening Muzische Vorming en de module Microteaching. 
• De student leert methodes, werkvormen en technieken toepassen die de creativiteit, de beeldende/dramatische expressie en de technische ontwikkeling van de lerende bevorderen. De student kan dit leerproces analyseren en voor zichzelf toepasbaar maken. 
• De student ontwikkelt een persoonlijk standpunt ten opzichte van de artistieke en educatieve vragen die in het onderzochte werkveld aan bod komen en kan hierover communiceren en reflecteren.

Omschrijving Inhoud

Alle lessen Vakdidactiek Praktijk gebeuren in een vakoverschrijdende context. De studenten SLO Beeldende Kunsten zullen de modules oefeningen samen met de studenten SLO Audiovisuele Kunsten en de studenten SLO Drama volgen:

• De vakgebonden mogelijkheden en beperkingen op het kunsteducatief terrein. De modules met oefeningen gaan door in drie te onderscheiden contexten: de Muzische oefening in het basisonderwijs, de oefening individuele Microteaching binnen een DKO context Hogere graad en de oefening Projectstage DKO Lagere Graad.
• De praktische betekenis, vertaling en toepassingsmodaliteiten van didactische principes en werkvormen in functie van de opdracht van de leraar Beeldende Kunsten komen aan bod in deze oefeningen. 
• De vakoverschrijdende aspecten en methodieken worden onderzocht. De positie en mogelijkheden van een beeldend kunstenaar in een specifieke onderwijssituatie en de gevolgen voor het (peda)agogisch handelen staan centraal. In de module oefening ‘voorbereiding projectstage DKO Lagere graad’ krijgen deze inhouden gestalte.
• Digitale communicatieve mogelijkheden m.b.t. het proces en eindresultaat worden gebruikt en onderzocht. 
Reflecteren gebeurt zowel in groep als zelfstandig. De persoonlijke stellingname ten opzichte van de artistieke en educatieve mogelijkheden en uitdagingen staan hierbij centraal. 
• De eindtermen Muzische Vorming met accent op de domeinen Beeld, Media en Drama. 
De specifieke leerplannen voor het Secundair (kunst)onderwijs en het deeltijds kunstonderwijs en Volwassenenonderwijs.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

De algemene academische competenties die verwacht worden van de Academische Bachelor of Master in de Beeldende Kunsten.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

- De student leert leerinhouden/ leerervaringen kiezen in functie van de specifieke doelstellingen.

- De student leert leerinhouden/ leerervaringen structureren en vertalen in (opeenvolgende) lesopdrachten.

- De student bepaalt een vakgebonden methodische aanpak, soms met een vakoverschrijdende invalshoek, die zowel klassikaal als in kleinere groepen toegepast kan worden.

- De student bedenkt, test, evalueert en kiest (in teamverband) de leermiddelen en past deze, in functie van de doelstellingen van het specifieke onderwijsaanbod aan.

- De student realiseert in het instructielokaal D1, het zelfstudiecentrum (‘De Groene Zone’) of ‘buiten de schoolmuren’ een adequate leeromgeving in functie van de praktische oefeningen.

- De student wordt d.m.v. deze oefening getraind om vakspecifieke en vakoverschrijdende leerprocessen en producten te evalueren.

- De student zet vanuit de vakgebiedgebonden aanpak eventueel aangevuld met een vakgebiedoverschrijdende invalshoek, leer- en ontwikkelingsprocessen op.

Deze leer- en ontwikkelingsprocessen spelen zich daarnaast ook tussen de verschillende studenten van de groep af, waarbij de uitwisseling van visies en vakgebieden een belangrijk leerpunt zijn.

De leraar als inhoudelijk expert

- De student leert kennis, inzicht en vaardigheden aanwenden, beheersen, verbreden en verdiepen en aanwenden.

De leraar als innovator/ als onderzoeker

- De student onderzoekt bestaande methodieken, werkvormen en technieken met als doel deze onder de knie te krijgen en hij/zij tracht vernieuwende elementen toe te voegen aan de bestaande praktijk.



De student leert in de praktische oefening zijn/haar functioneren bevragen en bijsturen.


Omschrijving Begeleiding

Er is steeds mogelijkheid tot een persoonlijke afspraak met de docenten.

Na bekendmaking van examenresultaten, gelegenheid tot individuele feedback.

Algemene studiebegeleiding zoals georganiseerd door de School of Arts.



Omschrijving Evaluatie (tekst)

• Permanente evaluatie: 100% aanwezigheid is vereist voor de werkcolleges en oefeningen in de drie modules. 


• Een neerslag van het groeps- en persoonlijk werk wordt verzameld in het eigen dossier (molenmap). Details: worden via Chamilo meegedeeld.


• Evaluatie gebaseerd op de effectieve deelname aan de oefeningen, de individuele reflecties, de schriftelijke voor- en nabereidingen, de observatieverslagen en de opgelegde taken binnen de drie modules.


• Verdeling quotering:
Module Muzische oefening basisonderwijs 1/3
Module Microteaching 1/3
Module Voorbereiding Projectstage DKO Onderwijs 1/3

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

De SLO biedt in haar zelfstudiecentrum een beperkte maar gespecialiseerde bibliotheek aan, met hierin een aanbod boeken met een technische, artistieke of verhalende inslag, inzetbaar voor de praktische oefeningen.

Ruim lokaal met mogelijkheid tot indelen in kleine vergader- en werkruimten. Een geluidsinstallatie, beamer, projectiescherm, internet-, scan- en printfaciliteiten, montage-eenheid, opnamemateriaal (geluid en beeld), dvd’s, … enz.

Beperkt en mobiel aanbod verbruiks- en gebruiksmaterialen per discipline: met diverse teken-, schilder-, grafiek-, textiel en beeldhouwkundige materialen, papierwaren, digitale media, materiaal om te snijden en verbinden,…enz.


Oefening Muzische Vorming: gebruiksmateriaal en verbruiksmateriaal worden, binnen budgetruimte, geleverd door de gastschool en de SLO, extra benodigd (waardeloos) materiaal wordt verzameld door de studenten.


Elke student beschikt over een eigen ‘molenmap’ waarin reflectieteksten, voorbereidingen, feedback enz. verzameld worden. Deze map met inhoud blijft eigendom van de opleiding.


Eventueel de zelf gekozen extra verbruiksmaterialen voor lesopdrachten binnen het eigen vakgebied.
Kosten verplaatsingen in functie van de Leereenheid Muzische Vorming op locatie te Gent.

Documenten op de elektronische leeromgeving Chamilo.

Omschrijving Studiekosten

Eventueel de zelf gekozen extra verbruiksmaterialen voor oefeningen, lesopdrachten binnen het eigen vakgebied. 
Kosten verplaatsingen op locatie te Gent. 

Omschrijving Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.