Aanbevolen literatuur Algemeen:
-De Visser, Ad., Hardop kijken, Uitgeverij SUN, Nijmegen/Amsterdam, 2003. Van Ransbeeck, Alix & Blondeel, André, Leren leren met muzische vorming, notities bij een kunstvriendelijke school, Canon Cultuurcel Departement Onderwijs, wettelijk depot D/1998/3241/060.
-Schasfoort, Ben, Beeldonderwijs en didactiek, Wolters-Noordhoff, Groningen, 1999, ISBN 90-01-77312-5.
-Anckaert, Lieselot, Kunsteducatieve vormingsprocessen, Garant, Antwerpen/Apeldoorn, 2007, ISBN 978-90-441-2124-7.
-Van Haesebroeck, Marc, e.a. De taal van de Beeldende Kunst, Uitgeverij De Boeck, Antwerpen, 2005.
-Sennett, Richard, De Ambachtsman De mens als maker, J.M. Meulenhoff bv Amsterdam ISBN 978 90 290 8267 9
-van Parreren, C.F., Ontwikkelend Onderwijs, Uitgeverij Acco, Leuven/Amersfoort, 1999, ISBN 90-334-1713-8.
-Lowenfeld, Viktor, Brittain, W.,Lambert, Creative and Mental Growth, Prentice Hall Inc., New Jersey, 1987, ISBN 0-02372110-3.
-Lacoboni M. (2008), Het spiegelende Brein, Amsterdam:Nieuwezijds
Publicaties departement onderwijs Vlaanderen:
-Onderwijs in Vlaanderen, een brede kijk op het Vlaamse Onderwijslandschap 2008, Departement Onderwijs en Vorming, wettelijk depot D/2008/3241/194.
- Voet@2010 Vakoverschrijdende eindtermen voor het secundair onderwijs, Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Kwaliteitszorg in Onderwijs en Vorming (AKOV), wettelijk depot D/2009/3241/481.
Hand in hand voor Kunsteducatie, Rapport van de Regionale werkgroepen Muzische Vorming-Kunstinitiatie, Wim Smet, 2010.
Bamford, A., Kwaliteit en consistentie, kunst- en cultuureducatie in Vlaanderen, september 2007. Gedeeld, verbeeld, Eindrapport van de Commissie Onderwijs en Cultuur, september 2008, Wettelijk depot: D/2008/3241/231.
Publicaties op http://onderwijs.vlaanderen.be/nl/search/publicaties.
Aanbevolen literatuur Audiovisuele Kunsten:
Beeldvertalen, de werking en interpretatie van visuele beelden – Amsterdan University Press, Cor Blok, ISBN 97 89053 56 584 1
Akademie X, Lessons in Art + Life – PHAIDON, ISBN 9780714867366
Laat maar zien’ , een didactische handleiding voor beeldend onderwijs – Wolters Noordhoff, Jos van Onna, Anky Jacobse, ISBN 90 01 79403 3
Hardop kijken– SUN, Ad de Visser, ISBN 97 8906 168251 6
Photography 4.0: A Teaching Guide for the 21st Century: Educators Share Thoughts and Assignments ISBN 978415815215
Artikels, voorbeelden van oefeningen, lesvoorbereidingen, feedback zijn beschikbaar. Een aantal publicaties van het Departement onderwijs kunnen bij aanvang van het academiejaar gedownload worden door de studenten. Van het boek ‘Kunsteducatieve vormingsprocessen’ van Lieselot Anckaert krijgt elke student een exemplaar in bruikleen.
De SLO biedt in haar zelfstudiecentrum een beperkte maar gespecialiseerde bibliotheek aan waarvan de studenten intensief gebruik kunnen maken.
Leermaterialen:
Ruim lokaal voor hoorcolleges. Ruim lokaal met mogelijkheid tot indelen in kleine vergader- en werkruimtes. Tekenmateriaal, schetsboek, diverse modellen, literatuur binnen het eigen vakgebied, kunstboeken, videocamera en projectiemogelijkheid, dvd’s, geluidsinstallatie, beamer, internet, documenten op de elektronische leeromgeving Chamilo, cursus vakdidactiek Drama, verbruiksmaterialen en materiaalkoffers per discipline van de SLO, specifieke accommodatie ateliers basisopleidingen beeldende, audiovisuele kunsten, eigen nota’s en zelf verzameld materiaal, printfaciliteiten.
Elke student beschikt over een eigen ‘molenmap’ waarin reflectieteksten, voorbereidingen, feedback enz. verzameld worden. Beelden op de tekensite www.vrijateliertekenen.be