Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Kunstdidactisch en kunstagogisch onderzoek24168/4206/1819/1/26
Studiegids

Kunstdidactisch en kunstagogisch onderzoek

24168/4206/1819/1/26
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding audiovisuele kunsten, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Specifieke lerarenopleiding beeldende kunsten als Kunstdidactisch en kunstagogisch onderzoek
  • Specifieke lerarenopleiding drama als Kunstdidactisch en kunstagogisch onderzoek
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Kunstdidactisch en kunstagogisch onderzoek
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Beert Ines
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk12,00 uren
Hoorcollege
Werkcollege12,00 uren
Zelfstudie66,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Tijdens een inleidend hoorcollege wordt een introductie gegeven rond formulering van onderzoeksvragen, het opzet van een praktijkonderzoek, dataverzamelingsmethoden en methoden voor data-analyse. Het kwalitatief en kwantitatief onderzoeksparadigma wordt hierbij aangestipt, maar we beklemtonen de modaliteiten van kwalitatief praktijkonderzoek. De studenten leren een eigen onderzoeksvraag formuleren en een praktijkonderzoek uitwerken, alsook relevante literatuur verzamelen en analyseren.

De supervisiemomenten zijn zo opgezet dat bij de verschillende fases in het uitwerken en uitvoeren van onderzoek gereflecteerd wordt en het onderzoeksproces bijgestuurd kan worden. Voorafgaand aan elk supervisiemoment dient de student een tussentijds rapport in waarin de voortgang van zijn/haar onderzoek beschreven wordt.


Omschrijving Doelstellingen

De student werkt een beperkt praktijkgericht onderzoek (cfr. actieonderzoek) uit omtrent een specifiek kunstdidactisch of kunst(ped)agogisch probleem en  toetst deze vraagstelling aan de eigen (ped)agogische praktijk. De focus ligt op een didactisch of (ped)agogische moeilijkheid die voortvloeit uit de specifiek artistieke inhoud of overdracht binnen kunsteducatieve of sociaal-artistieke context.

Het onderzoek wordt afgesloten met een beperkte paper of andere publicatie.

Omschrijving Inhoud

De studenten werken individueel of in een team van maximum 2 studenten een kunstdidactisch of kunst(peda)gogisch onderzoek uit.
Tijdens de supervisie momenten, deze zijn op afspraak, stellen de studenten hun onderzoeksvraag, methodologie en planning van het onderzoek voor aan de docent. Op basis van input & advies van de docent optimaliseren ze hun planning en aanpak. Kritische reflectie en de vaardigheid tot het bijsturen van het eigen onderzoek is belangrijk.

Tijdens de afsluitende werkcolleges, aanwezigheid is verplicht, stellen de studenten hun onderzoeksvraag, methodologie, verloop en resultaten van het onderzoek voor aan elkaar.

Specifieke afspraken over de onderzoekspaper, specifieke regelingen voor de LIO-studenten, indien data en het voorstellen van het eigen onderzoek in een beschrijving van het begeleidingstraject worden op Chamilo meegedeeld.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

De algemene academische competenties die verwacht worden van de academische bachelor of master in de School of Arts.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

In dit opleidingsonderdeel worden voornamelijk kennis en inzichten verworven mbt de volgende competenties:

1. De leraar als innovator – de leraar als onderzoeker
• Vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen
• Kennisnemen van de resultaten van onderwijsonderzoek relevant voor de eigen praktijk.

2. De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap
• Deelnemen aan het maatschappelijk debat over onderwijskundige thema's
• Reflecteren over het beroep van de leraar en de plaats ervan in de samenleving

3. De leraar als cultuurparticipant
• Actuele thema's en ontwikkelingen onderscheiden in het domein van de kunsten en onderwijs en er kritisch over kunnen reflecteren

Aansluitend worden ook onderstaande competenties verder ontwikkeld :
• De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
• De leraar als inhoudelijk expert
• De leraar als lid van een schoolteam

Specifieke competenties:

De student:
• kan het eigen functioneren binnen het kunstonderwijs kritisch in vraag stellen én bijsturen met behulp van praktijkonderzoek;
• is in staat de resultaten uit onderzoek te verzamelen en te interpreteren;
• is in staat een onderzoek op te stellen door middel van:
o literatuuronderzoek
o verschillende dataverzamelingsmethoden (observaties, interviews, enquêtes)
• kan op basis van de verzamelde gegevens een actieplan opstellen om de eigen artistieke onderwijspraktijk te optimaliseren;
• kan wetenschappelijke literatuur vertalen naar de eigen artistieke onderwijspraktijk;
• kan de theorie en praktijk integreren.

In dit opleidingsonderdeel wordt door het probleemgestuurd groepswerk aandacht besteed aan de ontwikkeling van attitudes zoals leergierigheid, kritische reflectieve en pedadogische handelingsbekwaamheid.

Omschrijving Begeleiding

Er is steeds mogelijkheid tot een persoonlijke afspraak met de docent. Na bekendmaking van de examenresultaten, is er gelegenheid tot persoonlijke feedback. Algemene studiebegeleiding zoals georganiseerd door de School of Arts.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

De procesevaluatie (5 ptn) gebeurt op basis van 3 tussentijdse opdrachten (geformuleerd op Chamilo) en de presentatie van het onderzoek voor de medestudenten (12u werkcolleges), data en volgordelijsten worden gepubliceerd op Chamilo. De onderzoekspaper (15 ptn) wordt gequoteerd aan de hand van criteria die in het begeleidingsdocument van het opleidingsonderdeel op Chamilo meegedeeld worden.


Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

De theoretische inhoud en relevante literatuur wordt aangereikt tijdens de hoorcollleges en samengevat in powerpointpresentaties die ter beschikking worden gesteld via Chamilo. Hierbij wordt informatie uit onderstaande bronnen gehanteerd:

Vakliteratuur mbt methodologie (algemeen):

• De bisschop, A. & Mottart, A. (2008). ‘Don’t fight the battle, rather swim…Action Research Ethics in Contemporary Academia’, In: Boog et.al.(eds). Towards Quality Improvement of Action Research. Rotterdam/Taipei: Sense Publishers
• Denzin, N.K., & Lincoln, Y.S. (2000). Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks (California): Sage.
• Kvale, S. (1996). Interviews: an introduction to qualitative research. Thousand Oaks (California): Sage.
• Hammersley, M. & Atkinson, P. (2007. Ethnography: principles in practice. New York (N.Y.): Routledge.
• B. Levering & P. Smeyers (Eds.) (1999). Opvoeding en onderwijs leren zien. Een inleiding in interpretatief onderzoek. Amsterdam: Boom.
• Eisner, E. W. (1991). The enlightened eye. Qualitative inquiry and the enhancement of educational practice. New York: Macmillan Publishing Company
*Verhoeven, N., (2014). Wat is onderzoek: praktijkboek voor methoden en technieken. Den Haag: Boom Lemma

Vakliteratuur mbt onderzoek in didactiek en (ped)agogiek in de Beeldende en Audiovisuele kunsten:

• S.H. Madoff (2009). Art School (propositions for the 21st century). Cambridge/London: MIT
• De Bisschop, A.(2009) Community Arts als discursieve constructie, doctoraatsproefschrift,Universiteit Gent.
• De Bruyne, P. & Gielen, P. (2011) Community Art, the Politics of Trespassing, Amsterdam: Antennae Valiz.
• Elkins, J. (2001) Why art can not be taught, Urbana and Chicago: University of Illinois Press.
• Eisner, E.W., Day, M.D., (2004) Handbook of research and policy in art education, Mahwah New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
• Steel, R., Van Eeghem E., Verschelden G., Dekeyrel C., (2012) Reading Urban Cracks, Gent: University College, School of Arts.

Vakliteratuur mbt onderzoek in de muziekdidactiek en –(ped)agogiek:
• Colwell, R. (ed.) (1992). Handbook of research on music teaching and learning. New York: Schirmer Books.
• Colwell, R. & Richardson, C. (eds.) (2002). The New Handbook of Research on Music Teaching and Learning. New York: Oxford University Press.
• Gaunt, H., & Rondas, R. (2010). Researching one-to-one instrumental and vocal education: current questions and methodological approaches. Scientia Paedagogica Experimentalis (topical issue)



Omschrijving Studiekosten

Kosten voor zelfgekozen verplaatsingen en presentatiemateriaal.

Omschrijving Trefwoorden

S280 volwassenen vorming en permanente vorming
S262 ontwikkelingspsychologie
S270 pedagogiek en didactiek
S272 lerarenvorming
S282 vergelijkende en historische pedagogiek

Omschrijving Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.