Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Onderwijsstage18753/4206/1819/1/22
Studiegids

Onderwijsstage

18753/4206/1819/1/22
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding audiovisuele kunsten, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Specifieke lerarenopleiding beeldende kunsten als Onderwijsstage
  • Specifieke lerarenopleiding drama als Onderwijsstage
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Onderwijsstage
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 18 studiepunten
Gewicht: 18,00
Totale studietijd: 540,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Academiejaar) of 01.12.2018 (Semester 1) of 15.03.2019 (Semester 2)
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Beert Ines
Andere docenten: De Bruyckere Joan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk120,00 uren
Hoorcollege
Werkcollege
Zelfstudie420,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

• Stage in de stageschool onder begeleiding van een mentor en toegewezen coach van de opleiding.
• Stagebezoek
• Individuele coaching en feedback

Omschrijving Doelstellingen

ALGEMEEN:
De student verdiept zijn eigen didactische kennis en vaardigheden en wendt deze aan om onderwijs in de kunsten te geven.
De student ontwikkelt een persoonlijke onderwijsstijl, kan de sterktes en zwaktes van het eigen onderwijskundig functioneren analyseren, hierover reflecteren en zichzelf bijsturen.
De student is in staat een adequate leeromgeving te creëren waarbij theoretische inzichten getoetst worden aan de praktijk.
De doelstellingen zijn geënt op de functionele gehelen zoals beschreven in de basiscompetenties van de leraar.

SPECIFIEK:
• De student kan relevante leerlingkenmerken (individuele en groepsdynamische) achterhalen en de beginsituatie inschatten.
• De student kan de doelstellingen van een geobserveerde les afleiden en de doelstellingen voor de eigen les concreet formuleren.
• De student kan variëren in werkvormen afhankelijk van vooropgestelde doelstellingen.
• De student kan de interactie tussen de leerkracht en de leerlingen analyseren en heeft oog voor de relatie tussen de leerlingen onderling.
• De student ontwikkelt een aangepaste interactie met de leerlingen/doelgroep en vertoont leerling-gerichte attitudes.
• De student heeft aandacht voor de tijdsindeling van de les en kan een efficiënt lesverloop creëren, in overeenstemming met een vooropgestelde tijdsplanning.
• De student kan evaluatiemethoden identificeren en feedbackmomenten inbouwen.
• De student bevordert het psychisch en fysiek welzijn van de leerlingen.
• De student kan een lesvoorbereiding die alle noodzakelijke onderdelen bevat, uitwerken.
De student bouwt vakexpertise op.

Omschrijving Inhoud

PRE-SERVICE STAGE:
1. Stage in het Deeltijds Kunstonderwijs lagere graad: observaties en participatie minimaal 12 uur en proeflessen minimaal 12 uur, dit is een projectstage met accent op vakoverschrijdend werken & teamteaching.
2. Stage in het Deeltijds Kunstonderwijs hogere graad: minimaal 12 uur observaties, 12 uur participatie en 12 uur proeflessen.
3. Stage in het Secundair Onderwijs (2e of 3e graad KSO, TSO, BSO, ASO): minimaal 12 uur observaties , 12 uur participatie en 12 uur proeflessen.
4. Mesotaken: in overleg met de stagebegeleider SLO vindt deze plaats in de stageschool (kunst) Secundair of DKO hogere graad: Eén observatie met verslag van een niet-klassikale activiteit (klassenraad, vakgroepvergadering, jury, studiereis...), minimaal 3 uur.

IN-SERVICE STAGE (LIO):
LIO baan (leraar in opleiding)
De praktijk kan als een pre-servicetraining (stage) worden opgevat of als een in-service-training. In dit laatste geval gaat het om een ingroei- of LIO-baan. De student-leraren met een LIO-baan hebben 70% van een voltijdse betrekking (500 uren of 13 lesuren per week in het onderwijs) en dit voor het volledige academiejaar waarin de LIO stage wordt opgenomen. Voor de studenten met een LIO-baan wordt er een specifiek begeleidingstraject opgezet met terugkeermomenten van intervisie en reflectie. Voor studenten met minstens 35% (250 uren of 7 uren per week) van een voltijdse opdracht is er een combinatie van een in-service en een pre-service traject mogelijk.

Elke stage kan pas starten wanneer er vooraf geldige stageovereenkomsten getekend werden.
Alle inhoudelijke informatie en afspraken over de onderwijsstage worden bij het begin van het academiejaar toegelicht en schriftelijk meegedeeld. De ‘Stagehandleiding’ wordt gepubliceerd op Chamilo en is te bestellen bij de cursusdienst van de School of Arts.
Voor studenten met een LIO-baantraject gelden aparte afspraken, eveneens vermeld in de ‘Stagehandleiding’.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

De algemene academische competenties die verwacht worden van een bachelor of master in de Beeldende Kunsten.
Voldoen aan de taalvoorwaarden zoals beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

In dit opleidingsonderdeel wordt gewerkt aan de basiscompetenties van de leraar:
De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
De student kan:
- de beginsituatie van de leerlingen inschatten
- doelstellingen kiezen en formuleren
- leerinhouden en leerervaringen selecteren, structureren en vertalen in leeractiviteiten
- aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen
- individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen
- een krachtige leeromgeving realiseren
- een observatie en evaluatie voorbereiden
- product en proces evalueren ifv bijsturing, remediëring, differentiatie
- een leer- en ontwikkelingsproces opzetten en begeleiden (ook vakoverschrijdend)
- omgaan met de diversiteit van een leergroep
De leraar als opvoeder:
De student kan:
- een positief leerklimaat creëren
- de emancipatie van de leerlingen bevorderen
- de individuele ontplooiing bevorderen
- actuele ontwikkelingen in een pedagogische context plaatsen
- adequaat omgaan met sociaal-emotionele problemen of gedragsmoeilijkheden
- het fysiek en geestelijk welzijn van de leerlingen bevorderen
De leraar als inhoudelijk expert:
De student kan:
- domeinspecifieke kennis en vaardigheden beheersen, verbreden en verdiepen
- domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden
- een geïntegreerd aanbod aanbieden
De leraar als organisator:
De student kan:
- een gestructureerd leerklimaat bevorderen
- een doelgericht en efficiënt lesverloop creëren, dat past in een korte- en langetermijnplanning.  
- op een correcte manier administratieve taken uitvoeren
- een klasruimte aangenaam en functioneel inrichten
De leraar als innovator en onderzoeker:
De student kan:
- het eigen functioneren bevragen en bijsturen
- op basis van feedback het eigen handelen bijsturen
- op de hoogte blijven van vakliteratuur en resultaten van onderwijsonderzoek die relevant zijn voor de eigen praktijk
- vernieuwende elementen integreren in de eigen onderwijspraktijk
De leraar als partner van ouders en verzorgers:
De student kan:
- zich informeren en discreet omgaan met gegevens over de leerling
- via observatie zicht krijgen op informatie en advies geven aan de ouders/voogd over de jongere
De leraar als lid van een schoolteam:
De student kan:
- overleggen en samenwerken (met de mentor, medestudenten en binnen het schoolteam)
- binnen het team overleg plegen over de taakverdeling en deze naleven 
- de eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak bespreekbaar maken (met de mentor, medestudenten en binnen het team)
De leraar als cultuurparticipant
De student kan:
- actuele thema’s en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen

Aan het eind van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:
- leerlinggerichte attitudes te ontwikkelen, vertrekkend vanuit respect voor ieders unieke persoonlijkheid en geïnspireerd door een open en ondogmatische houding t.a.v. diverse vormen en stijlen van artistieke expressie.
- daadwerkelijk aandacht te hebben voor de diversiteit in leeraanpak, leermogelijkheden en leerhindernissen, persoonlijkheid en sociale en culturele verschillen bij de leerlingen. De student weet hiermee op een efficiënte manier rekening te houden tijdens de onderwijs – en vormingsactiviteiten.
- kennis en inzicht m.b.t. de diverse onderwijs- en vormingsprocessen in het artistiek onderwijs te ontwikkelen.
- vaardigheden en technieken aan te wenden nodig voor onderricht, vorming en organisatie in het artistiek onderwijs.
- sociaalvaardig op te treden in de omgang met leerlingen, collega’s en leidinggevenden.
- inzichten en vaardigheden af te toetsen en te verfijnen in de praktijk van het artistiek onderwijs- en vormingsproces.
- een persoonlijke onderwijs- en vormingsstijl te ontwikkelen.
- te reflecteren over het eigen handelen in de onderwijs- en vormingsomgeving.
- op voorbeeldige wijze het Nederlands als onderwijstaal te hanteren.
- volgende attitudes uit te breiden:
o het beslissingsvermogen te ontwikkelen
o de relationele gerichtheid aan te scherpen
o een kritische ingesteldheid te hebben
o leergierig te zijn
o een sterk organisatievermogen te hebben
o samen te werken
o verantwoordelijkheid op te nemen
flexibel te zijn

Omschrijving Begeleiding

Op afspraak individuele begeleiding.
Ondersteuning bij de aanmaak van het stagedossier/portfolio.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Stages worden beoordeeld d.m.v. permanente evaluatie door:
- stagebegeleiders: vakdidactici verbonden aan de SLO.
- (vak)mentoren: leraren van de hospiteerklassen of medewerkers van scholen en instellingen waar de student in het kader van zijn stage meewerkt aan projecten
- pedagoog verbonden aan de SLO

De student houdt voor alle onderdelen van de stage een individueel stagedossier/portfolio bij.
Dit dossier maakt integraal deel uit van de stage en wordt als dusdanig meegenomen in eindbeoordeling van de stage. Instructies betreffende dit dossier zijn te vinden in de ‘Stagehandleiding’. Deze handleiding is beschikbaar bij de cursusschop van de Hogeschool Gent en op Chamilo bij de documenten van de cursus ‘Onderwijsstage’.

Tussentijds wordt door de individuele stagebegeleider, de stagebezoeker(s) en in samenspraak met de student een stand van zaken opgemaakt. Het stageverloop wordt geëvalueerd op basis van coaching-, bezoek- en mentorenverslagen. Desgewenst en op basis van deze permanente evaluatie, kan dit leiden tot het toevoegen van stagemomenten aan de door de student geplande stagereeks. Indien nodig worden extra opdrachten specifiek voor de individuele stagecontext geformuleerd. Hiervan wordt door de student een verslag gemaakt, dat wordt toegevoegd aan het stagedossier.

De eindbeoordeling: de student dient een stagedossier in voor elk stageonderdeel. De eindjury beoordeelt inhoudelijke en beeldende aspecten, alsook de mondelinge verdediging door de student met betrekking tot het volledige stageverloop. Het stagedossier wordt ook getoetst op volledigheid. In de eindbeoordeling hanteert de jury de eindcompetenties voor dit opleidingsonderdeel als leidraad.
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Handleiding stageportfolio/liobaanportfolio (met opgave van de specifieke doelstellingen voor de verschillende praktijkopdrachten)
Alle documenten zijn ter beschikking op https://Chamilo.hogent.be.

Omschrijving Studiekosten

Verplaatsingskosten naar stageplaatsen
Kosten fotokopieën, aanmaak stagedossier, digitale dragers en dergelijke
Globale schatting van de kostprijs: varieert tussen 50€ en 100€

Omschrijving Volgtijdelijkheid (VT)

(simultaan te volgen met Vakdidactiek theorie: jazz/pop EN simultaan te volgen met Vakdidactiek praktijk) OF geslaagd voor Vakdidactiek theorie: jazz/pop OF geslaagd voor Vakdidactiek praktijk.