Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Seminaries communiceren en reflecteren24167/4206/1819/1/89
Studiegids

Seminaries communiceren en reflecteren

24167/4206/1819/1/89
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding audiovisuele kunsten, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Master in de muziek als Seminaries communiceren en reflecteren
  • Specifieke lerarenopleiding beeldende kunsten als Seminaries communiceren en reflecteren
  • Specifieke lerarenopleiding drama als Seminaries communiceren en reflecteren
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Seminaries communiceren en reflecteren
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Docenten: Saelens Ann
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk36,00 uren
Hoorcollege
Werkcollege36,00 uren
Zelfstudie18,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

12 weken een werkcollege van 3 uur
Deze colleges bestaan uit aanbieden van verbale- en non-verbale groepsoefeningen, rollenspelen, gesprekken, individuele oefeningen en presentaties.

Omschrijving Doelstellingen

ALGEMEEN:

De student vergroot de competenties op vlak van communicatie & reflectie. 

Hij leert op een heldere en adequate manier communiceren met leerlingen, ouders, collega’s en externen.
De student leert reflecteren over zijn eigen onderwijspraktijk en krijgt inzicht in verschillende manieren van feedback geven en het evalueren van kunstprocessen en kunstwerken.



SEMINARIES COMMUNICEREN EN REFLECTEREN:
• De student is zich bewust van het belang van een correcte dictie en leerde oefenen op de parameters van het spreken met als doel helder te kunnen communiceren
• De student is zich bewust van het belang van non-verbale communicatie en kan zijn lichaam en mimiek gebruiken om adequaat te communiceren.
• De student kan een heldere en correcte schriftelijke communicatie voeren.
• De student bezit technieken om goed te kunnen vertellen, presenteren en demonstreren in diverse onderwijssituaties.
• De student kent het verschil tussen observeren, reflecteren en evalueren en kan deze elementen van het leerproces toepassen in de praktijk.
• De student kan op een opbouwende manier feedback geven en kan kunstprocessen mondeling en schriftelijk evalueren
• De student vergroot de durf om te spreken en een verhaal te vertellen voor diverse groepen.
• De student bezit een aantal technieken om conflictsituaties aan te pakken.
• De student ontwikkelt competenties om te communiceren tijdens vergaderingen, debatten en verschillende soorten gesprekken.

Omschrijving Inhoud

• De verschillende parameters van het spreken worden individueel en in groep ingeoefend: ademhaling, ontspanning, ritme, dynamiek, volume, toonhoogte en dictie.
• De elementen van een goede stemhygiëne
• Oefeningen op non-verbale communicatie
• Actief leren luisteren
• Observeren, reflecteren en evalueren mondeling en schriftelijk inoefenen
• Een heldere en correcte brief schrijven naar ouders/externen/leerlingen
• Geven van gerichte en opbouwende feedback
• Het vertellen en het voorlezen van een verhaal
• Het leiden en actief bijwonen van een vergadering en een debat
• Conflictsituaties leren hanteren
• Het voeren van verschillende gesprekken aan de hand van voorbeelden/cases uit de (eigen) praktijk
• Vergroten van spreekdurf voor grote groepen

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

De algemene competenties die verwacht worden van een bachelor of master in de kunsten.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

In dit opleidingsonderdeel wordt gewerkt aan volgende basiscompetenties van de leraar:

De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:

  • De student kan op een constructieve manier feedback geven en leer- en ontwikkelingsprocessen evalueren
  • De student kan helder en dynamisch communiceren zowel in de rol van begeleider als bij het demonstreren en presenteren van leerstof of het vertellen van een verhaal

 

De leraar als opvoeder:

  • De student weet te communiceren in conflictsituaties die zich zouden voordoen op school.

 

De leraar als inhoudelijk expert:

  • Domeinspecifieke kennis en vaardigheden met betrekking tot communicatie en reflectie beheersen, verbreden en verdiepen
  • Deze verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheid aanwenden

 

De leraar als innovator – de leraar als onderzoeker :

  • Het eigen functioneren kunnen bevragen en bijsturen (reflecteren).

 

De leraar als partner van ouders/verzorgers:

  • Aan ouders/verzorgers informatie en advies verschaffen over hun kind in de school
  • In overleg met het schoolteam ouders/verzorgers informeren over het klas- en schoolgebeuren
  • Met ouders/verzorgers in dialoog treden over opvoeding en onderwijs 

 

De leraar als lid van een schoolteam:

  • De student kan op een waardevolle manier deelnemen aan vergaderingen en debatten in teamverband.
  • De student kan de eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak in teamverband bespreekbaar maken 

 

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:

• een verstaanbare en efficiënte communicatie te hanteren tijdens het leiden en begeleiden van artistieke onderwijs- en vormingsprocessen.
• te reflecteren tijdens en respectievelijk na het leiden en begeleiden van artistieke onderwijs- en vormingsprocessen.

Omschrijving Begeleiding

Er is steeds mogelijkheid tot een persoonlijke afspraak met de docent.
Interactieve ondersteuning via de elektronische leeromgeving van de School of Arts.
Na bekendmaking van examenresultaten, gelegenheid tot individuele feedback.
Algemene studiebegeleiding zoals georganiseerd door de School of Arts.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Permanente evaluatie: 60%.
Evaluatie van schriftelijke opdrachten en mondelinge presentaties : 40%.

Voor de student-leraren in een LIO-baan kunnen de bovenstaande competenties geëvalueerd worden aan de hand van de opdracht voor LIO-studenten uit de stagehandleiding.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Verplicht studiemateriaal: de artikels die op Chamilo worden gepost
Aanbevolen verdiepende literatuur:


• Anderson, C., Impactvol presenteren: De TED methode, Maven, 2016
• Casteleyn J., Mottart A., Een leraar voor een lege klas, Academia Press, Gent 2012
• De Best,K., Bothe, D., van de Belt,R., Kerncompetentie communicatie, Wolters-Noordhoff, Groningen/Houten, 2008
• de Vet, D. e.a., Leren communiceren, Wolters-Noordhoff, Groningen, 1999
• Dinger, T., Smit, M., Winkelman, C., Expressiever en gemakkelijker spreken, Coutinho, Bussum, 200813
• Frieser, H.E., Effectief mondeling communiceren in drie stappen, Boom Uitgevers, Amsterdam, 2016
• Gray, D., Brown, S. & Macafuno J., Gamestorming, O'Reilly Media, Inc., Sebastopol, 2010
• Heath, C &Heath, D, Made to Stick, Random Hous, Inc, New Yor, 2008
• Hogerhuis, M. & van Oorschot, M., Alle gedrag is communicatie, SWP, Amsterdam, 2007
• Holmer, M., en Groothuis A., Vertél dan!?, LOKV, Utrecht, 2007
• Kahnemann, D., Ons Feilbare Denken , Business Contact, 2011
• Leeds, D., Powerspeak, Omega Boek B.V., Amsterdam, 1991
• Nussbaum, M., Niet voor de winst, waarom de democratie de geesteswetenschappen nodig heeft, Ambo/Anthos Uitgevers, 2011
• Oomkes, F., en Garner, A., Praten met plezier, Boom, Meppel en Amsterdam, 1980
• Rosenberg, Marschall B., Geweldloze Communicatie, Wilco, Amersfoort, 2015
• Sas, P. & de Clercq, C., Als je veel moet praten, Garant, Leuven/Apeldoorn, 1996
• Steehouder, M. & Jansen, C., Leren communiceren, Noordhoff Uitgevers BV, 2012
• Timmermans, B., Klink Klaar, Davidsfonds Uitgeverij, 2013,
• Watzlawick, P., Is ‘werkelijk’ waar?, Van Loghum Slaterus, Deventer, 1976
• Watzlawick, P., De pragmatische aspecten van de menselijke communicatie, Bohn Stafleu van Loghum, 20014
• Wiertzema, K. en Jansen, P., Spreken in het openbaar, Coutinho, Bussum, 1995


Omschrijving Studiekosten

Algemene kosten voor aanmaak van een portfolio, trajectdossier, observatieverslagen en reflectieteksten.

Omschrijving Trefwoorden

S272 lerarenvorming

Omschrijving Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.