Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Postgraduaat trendanalyse en implementatie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Gewicht:
6,00
Totale studietijd: 150,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Academiejaar)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Couck Petra
Andere docenten: Van Herreweghe Sofie
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Doelstellingen
Basiskennis in trends en trendanalyse verwerven.
Na het volgen van deze module moet de student inzicht hebben in het waarom van trends, het belang van trendanalyse en de toepassing van trends.
De student moet via vakliteratuur informatie m.b.t. deze module kunnen analyseren en verwerken en dit op zelfstandige basis.
Inhoud
1.Inleiding: basisbegrippen en situering
- waarom trends
- trends bekijken / trendbeschrijving
- methodiek
- trendinnovatoren
- trenddrivers
- trendimpact
- trendconsequenties
- trendfuture
- trendwatchers / trendbureaus (inter)nationaal en hun aanpak
2. Trendanalyse: theorie
- definitie van een trend
- trendniveaus
- markttrends
- consumententrends
- maatschappelijke trends (vergrijzing, feminisering, technologisering, … )
- trendfactoren: DESTEP
- demografie
- economie
- socio-cultureel
- technologie
- ecologie
- politiek
3. Trendanalyse: toepassingsgericht
- sector- en bedrijfsanalyse
- interpreteren van trends i.f.v. een sector en/of bedrijf
- trendvisualisatie
Volgtijdelijkheid (VT)
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Begincompetenties
Zie toelatingsvoorwaarden
Eindcompetenties
1. Heeft kennis en inzicht in het begrip trends en afgeleide determinanten en evalueert dit kritisch.
Indicatoren:
¥ heeft kennis en inzicht in het waarom /belang van trends,
¥ heeft kennis en inzicht in het ontstaan en de toepassing van trends,
¥ heeft inzicht in en analyseert de wereld m.b.t. trendwatchers en trendbureaus,
¥ beheerst en begrijpt de vakterminologie met betrekking tot trends,
¥ heeft kennis en inzicht in het begrip trendanalyse en de toepassing ervan,
¥ heeft een kritische kijk op trends en de toepassingen ervan.
2. Verzamelt en interpreteert relevante gegevens over trends.
Indicatoren:
¥ verwerkt, analyseert en interpreteert zelf vakliteratuur,
¥ kan de gevraagde informatie herkennen en verzamelen,
¥ legt verbanden tussen gegevens.
3. Kan op basis van verzamelde vakliteratuur geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aanwenden om trends zelf in kaart te brengen en te presenteren.
Indicatoren:
¥ verwerkt gestructureerde informatie binnen een gegeven tijdsbestek,
¥ verwerkt informatie tot een samenhangend geheel volgens gegeven richtlijnen,
¥ detecteert relaties, legt zinvolle verbanden, synthetiseert & geeft op basis daarvan een gestructureerd overzicht van actuele trends
¥ analyseert op basis van de hiervoor vermelde gespecialiseerde kennis en met een ruime mate van persoonlijk initiatief maar ook in team: evalueert kritisch, combineert efficiënt en past correct toe met als synthese een creatief geïnspireerde presentatie dat goed onderbouwd is met concrete elementen uit de cursus en de vakliteratuur.
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Colleges en (groeps)opdracht.
Zelfstudie.
Begeleiding
De (groeps)opdracht wordt begeleid tijdens de lestijden en onder de vorm van coachingmomenten.
Op individuele vraag van de student wordt verdere uitleg verschaft.
Evaluatie
Voor dit opleidingsonderdeel is er een verplichte aanwezigheid op de onderwijsactiviteiten, nl. de student moet minimaal op 80% van alle lesactiviteiten aanwezig zijn. Indien de student minder dan 80% aanwezig is krijgt hij de vermelding afwezig voor de 1ste en de 2de examenkans. De evaluatie van het postgraduaat gebeurt op basis van een geïntegreerde (groeps)opdracht over de vier modules heen.
Tussentijds dient de student uit te werken onderdelen van het eindwerk in te leveren.
Bij niet inlevering kan er niet deelgenomen worden aan het eindexamen.
Eerste examenkans:
- Niet periode gebonden evaluatie: inleveren van Deel I: sector- en trendanalyse als eerste onderdeel van de (groeps)opdracht.
Dit uitgewerkte deel moet ingeleverd worden volgens de opgegeven deadline vermeld in de lesplanning (Chamilo). De lector-begeleider geeft feedback waarna er verder kan gewerkt worden aan dit onderdeel.
Deel I moet uiteindelijk worden geïntegreerd in het globale eindwerk dat mondeling te verdedigen is op het einde van de opleiding.
Bij de eindbeoordeling wordt tevens rekening gehouden met de creatieve uitwerking ervan.
Er wordt een globaal eindcijfer op het eindwerk gegeven.
- Periode gebonden evaluatie: /
Tweede examenkans:
- Herwerken van de (groeps)opdracht.
Er zal een tussentijdse inlevering opgevraagd worden volgens een afgesproken deadline. Bij niet inlevering kan er niet deelgenomen worden aan het eindexamen.
Het eindwerk moet mondeling worden verdedigd op het einde van de opleiding
Bij de eindbeoordeling wordt ook rekening gehouden met de creatieve uitwerking
Er wordt een globaal eindcijfer op het eindwerk gegeven.
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans:
wel mogelijk.
Andere studiematerialen
Slides lessen.
Aanvullende informatie (websitelinks, papers, trendrapporten, ...)
Studiekosten
Inschrijvingsgeld (studiemateriaal inbegrepen)
Trefwoorden
Trends, trendanalyse, trendwatching
IWETO-code: s190 bedrijfsbeleid en s191 marktstudie