Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Evidence based nursing in de endoscopie en portfolio32880/4216/1819/1/23
Studiegids

Evidence based nursing in de endoscopie en portfolio

32880/4216/1819/1/23
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Postgraduaat endoscopieverpleegkundige, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Academiejaar)

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk57,00 uren
Hoorcollege6,00 uren
Zelfstudie12,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Baert Martine
Andere docenten: Vanleerberghe Patricia
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar

Omschrijving Doelstellingen

Het is passend te verantwoorden waarom dit opleidingsonderdeel werd opgenomen in het opleidingsprogramma.

Het opleidingsonderdeel Evidence based nursing in de endoscopie en portfolio kan beschouwd worden als een essentieel onderdeel van de opleiding om de student voor te bereiden op zijn rol als Evidence based handelend professional en Manager van zelfontwikkeling in het gebied van de endoscopie.

Dit opleidingsonderdeel kent een coherente horizontale afstemming t.a.v. andere opleidingsonderdelen.

Horizontale afstemming:
Basisprincipes van endoscopie
Endoscopie van de luchtwegen en bij pancreas, lever- en galwegpathologie
Stage

Omschrijving Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen

 

1. Evidence Based Nursing
Inleidende begrippen
Basis methodologie van het wetenschappelijk onderzoek

2. Portfolio
Professioneel en persoonlijke ontwikkelingsplan

Omschrijving Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Kwalificatie gegradueerden of bachelors in de verpleegkunde

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel beoogt in het kader van de verdere professionele vorming, een verbreding c.q. verdieping van de competenties verworven bij de voltooiing van een bacheloropleiding in de verpleegkunde.

Opleidingsspecifieke leerresultaten:

De student kan inzichten, verworven uit vakliteratuur en wetenschappelijke onderzoeksrapporten in het domein van de endoscopie, integreren en kan participeren in praktijkgerichte wetenschappelijke onderzoeksprojecten.

De student kan in elke endoscopische zorgsituatie de kwaliteit van de individuele en globale zorgverlening borgen en bevorderen met aandacht voor innovatie.

De student kan in elke endoscopische zorgsituatie een verpleegkundig ethisch referentiekader en kritische zelfreflectie integreren, en de eigen professionele groei autonoom en actief opbouwen en blijvend beheren.

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Hoorcollege met activerende elementen
Portfolio

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan zijn inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Omschrijving Begeleiding

Mogelijkheid tot vraagstelling over de lesinhouden en het opstellen van het portfolio

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans
Schriftelijk examen (25% van de totale beoordeling)
Portfolio (75% van de totale beoordeling)
Het aantal vragen van het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.

Bijzondere bepalingen:
Cf. OER Hogeschool Gent 2017-2018 en FOER Mens en Welzijn 2017-2018

Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde verdeling percentages beoordeling aangewend als in de eerste examenkans.

Bijzondere bepalingen:
Cf. OER Hogeschool Gent 2017-2018 en FOER Mens en Welzijn 2017-2018