Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Postgraduaat coaching, supervisie en teambegeleiding, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Gewicht:
4,00
Totale studietijd: 100,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Biltris Agnès
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
Het is passend te verantwoorden waarom dit opleidingsonderdeel werd opgenomen in het opleidingsprogramma.
- Het verschil kunnen aangeven tussen coaching, counseling, supervisie en teambegeleiding
- kunnen uitleggen wat coaching betekent
- de verschillende stappen van een leerproces kunnen beschrijven
- motiverende factoren voor verandering kunnen bespreken
- coachingsvragen kunnen benaderen vanuit verschillende perspectieven
- inzicht verwerven in de complexiteit van communicatie
- uitgangspunten van het systeemdenken vertalen in aspecten van een eigen visie
Inhoud
Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Coaching, supervisie en teambegeleiding hebben hoofdzakelijk leren en veranderen als doel. Om zich als coach of begeleider bewust te zijn van zijn impact is het raadzaam om een zicht te hebben op wat leren inhoudt, wat mensen motiveert om iets te leren of te veranderen, verschillende leerstijlen en het leervermogen te onderkennen, alsook begrip te hebben in coachingsthema’s als stress, weerstand, burnout. In dit opleidingsonderdeel wordt aandacht gegeven aan de onderliggende en omgevingsfactoren van de coachee die een effect hebben op de resultaten van de coaching of begeleiding: bereidheid tot reflectie, bereidheid tot leren en veranderen, perspectief op het eigen functioneren, …
Volgtijdelijkheid (VT)
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Begincompetenties
Bij voorkeur enige ervaring als groepsbegeleider, teambegeleider of coach.
Eindcompetenties
De opleiding is een competentiegerichte opleiding. Dat betekent dat de competenties die voor ogen staan de kapstok vormen van de opleiding.
Op regelmatige tijdstippen staan de cursisten kritisch stil bij de beoogde competenties.
1. Een visie ontwikkelen over begeleidingskunde.
2. Op basis van de vraag van de cliënt en jouw inschatting als procesbegeleider de gepaste begeleidingsmethodiek en tools kunnen hanteren
3. In staat zijn mensen te stimuleren in het reflectief denken
4. De nodige basisvaardigheden als procesbegeleider op een gepaste manier kunnen aanwenden
5. Reflecteren over het eigen functioneren als procesbegeleider en hieruit een aantal groeidoelen kunnen bepalen
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Hoorcollege - interactief
Werkcolleges : begeleide oefeningen
Dit opleidingsonderdeel volgt relevante internationale tendensen op.
Evaluatie
Eerste examenkans
Werkstuk
Aanwezigheid in de lessen verplicht
Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans wordt dezelfde evaluatievorm gehanteerd.
Bijzondere bepalingen
Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Andere studiematerialen
Leermateriaal wordt via mail aan de studenten bezorgd.