Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Stage 313227/4168/1819/1/02
Studiegids

Stage 3

13227/4168/1819/1/02
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de verpleegkunde, trajectschijf 3
  • Bachelor in de verpleegkunde - brugopleiding (5 jaar beroepservaring)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 21 studiepunten
Gewicht: 21,00
Totale studietijd: 630,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Academiejaar) of 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk630,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Titularis: Masson Ann
Andere docenten: Baert Martine, Convents Martine, Cooreman Els, Coppens Rik, Cuelenaere Thomas, De Backer Inge, De Clercq David, De Mares Ilse, De Smet Stefaan, De Wandel David, De Witte Nico, Dhaeze Marc, El Ghraibi Sarra, Engels Sara, Geirnaert Marlies, Goethals Sofie, Hoeyberghs Lieve, Huion Anja, Labeau Sonia, Michiels Maarten, Peels Katrien, Roobaert Leen, Sabbe Miranda, Tavernier Inge, Traen Karel, Tytgat Hilde, Van Heck Liesbeth, Van Landschoot Leen, Vanleerberghe Patricia, Van Oyen Dietrich, Van Winkel Anne, Verbeke Gerda, Verstraete Els, Vlaeminck Bram, Wauters Mieke, Wuestenbergs Lieselotte
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar

Doelstellingen

Het is passend te verantwoorden waarom dit opleidingsonderdeel werd opgenomen in het opleidingsprogramma. 'Stage 3' integreert enerzijds aangeleerde kennis, vaardigheden en attitude in diverse werksituaties en anderzijds het opdoen van nieuwe leerervaringen die via reflectie en theorieopbouw het leerproces optimaliseren.

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming t.a.v. andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming:
Modeltraject 1: Stage 1
Modeltraject 2: Stage 2a en 2b

Horizontale afstemming:
Integratie van alle opleidingsonderdelen

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit stage in minstens 1 van de 7 klinische domeinen.

Volgtijdelijkheid (VT)

(((geslaagd of gedelibereerd voor Geriatrie) OF (simultaan te volgen met Geriatrie)) OF ((geslaagd of gedelibereerd voor Pediatrie) OF (simultaan te volgen met Pediatrie)) OF ((geslaagd of gedelibereerd voor Psychiatrie) OF (simultaan te volgen met Psychiatrie)) OF ((geslaagd of gedelibereerd voor Sociale) OF (simultaan te volgen met Sociale)) OF ((geslaagd of gedelibereerd voor Ziekenhuis) OF (simultaan te volgen met Ziekenhuis))) EN (binnen trajectschijf 2 al minstens 48 studiepunten afgewerkt hebben) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Stage 2) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Verpleegkundig handelen 2) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Basis interdisciplinair werken).

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.


De student beheerst de Nederlandse taal zodat hij in staat is opdrachten van de arts en uitingen van de patiënt correct te interpreteren en hierop met de juiste verpleeginterventies te reageren. 

Eindcompetenties

De student kan, in complexe zorgsituaties, efficiënt en autonoom instaan voor het plannen, uitvoeren, opvolgen en zo nodig bijsturen van de zorg
De student kan psychosociale zorg verlenen en adequaat communiceren
De student kan een maatschappelijk professioneel engagement aangaan, welzijn en gezondheid bevorderen
De student kan de zorg zowel op individueel als op teamniveau efficiënt en effectief plannen, aansturen, coördineren en delegeren, rekening houdend met de juridische en economische omkadering
De student kan medeverantwoordelijkheid opnemen voor het behalen van collectieve resultaten van het intra- of interdisciplinair team
De student kan inzichten, verworven uit vakliteratuur en wetenschappelijke onderzoeksrapporten, integreren en kan participeren in praktijkgerichte wetenschappelijke onderzoeksprojecten
De student kan de kwaliteit van de individuele en globale zorgverlening borgen en bevorderen met aandacht voor innovatie
De student kan, vanuit een verpleegkundig ethisch referentiekader en kritische zelfreflectie, de eigen professionele groei autonoom en actief opbouwen en beheren

Onderwijsvorm

  • Stage

Begeleiding

Individuele begeleiding van de student door mentoren, verpleegkundigen en supervisor op de verschillende verpleegafdelingen. Dagelijks wordt zelfreflectie door de student genoteerd op de feedbackfiche. Deze wordt  aangevuld door mentoren en verpleegkundigen. Om de vaardigheden beter te beheersen, kan de student gebruik maken van het skillslab.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Niet-periode gebondenGesprek op basis van functioneren van de student60,00Stage
Niet-periode gebondenVerslag40,00Verslag

Studiekosten

De kostprijs van 2 broekpakken wordt voor de volledige opleiding geraamd op ongeveer 145 euro.

Trefwoorden

Stage
Stageboek