Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in de toegepaste informatica, trajectschijf 3
Keuzeoptie:
- 3TI-Keuzepakket Specialisatie: Mobile apps
In andere opleidingen:
-
Bachelor in de toegepaste informatica als Project III: Mobile apps
-
Bachelor in de toegepaste informatica als Project III: Mobile apps
-
Bachelor in de toegepaste informatica als Project III: Mobile apps (English taught)
-
International Curriculum als Project III: Mobile apps (English taught)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
5 studiepunten
Gewicht:
5,00
Totale studietijd: 125,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Labijn Sebastiaan
Andere docenten: Buysse Jens, De Weirdt Harm, Van Audenrode Martine, Van Der Helst Pieter, Van Steen Joeri
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
Kan een complexe kwaliteitsvolle applicatie van een klant volgens een agile softwareontwikkelingsmethode ontwikkelen door nauwgezet de verschillende stappen te doorlopen onder supervisie van een onderwijsgevende
Kan een complexe kwaliteitsvolle applicatie van een klant analyseren op basis van gesprekken met de klant onder supervisie van een onderwijsgevende
Kan een complexe kwaliteitsvolle applicatie van een klant ontwerpen op basis van eigen use cases onder supervisie van een onderwijsgevende
Kan een complexe kwaliteitsvolle applicatie van een klant ontwikkelen en opleveren op basis van een eigen ontwerp onder supervisie van een onderwijsgevende
Kan een complexe kwaliteitsvolle applicatie kritisch testen op verschillende niveaus onder supervisie van de onderwijsgevende
Kan gestructureerde documentatie opleveren onder supervisie van een onderwijsgevende
Kan de voortgang van de ontwikkeling van zijn applicatie aantonen dmv een geavanceerd versiebeheersysteem
Kan de opgeleverde applicatie demonstreren en verdedigen voor de onderwijsgevende en de klant.
Kan een commerciële presentatie geven voor de onderwijsgevende en de klant
Kan zelfstandig werken volgens planning op lange termijn en afspraken,
Kan een ruime voorbereiding maken en anticiperen op overleg,
Kan een retrospectieve organiseren en de organisatie optimaliseren
Kan inschatten hoe hij een vlot en professioneel contact onderhoudt met medestudenten, onderwijsgevenden en klanten en kan proactief communiceren wanneer deadlines niet gehaald worden.
Kan streven naar perfectie en proactief het werk aanpassen rekening houdend met de noden van de klant.
Kan spontaan en gericht op zoek gaan naar een unieke innovatieve oplossing
Kan spontaan feedback vragen aan alle belanghebbenden, kan spontaan en proactief opbouwende feedback geven.
Kan proactief reflecteren en stimuleert anderen onder supervisie van een onderwijsgevende
Kan stimulerend samenwerken met anderen en actief bijdragen aan teamwork. Het team is zelfsturend en kan conflicten oplossen onder supervisie van de onderwijsgevende.
Inhoud
Te volgen stappen bij de ontwikkeling van robuuste applicatie (betrouwbaar, gebruikvriendelijkheid, functionaliteit, uitbreidbaar en onderhoudbaar) adhv SCRUM:
- Opsporen van functionele en niet-functionele requirements -Opstellen/aanpassen van analyse (productbacklog, sprintbacklog/ user stories, use cases en usecasediagram) - integratie van analyse naar ontwerp
- integratie van ontwerp naar ontwikkeling
- integratie met een complexere databank
Applicatieontwikkeling en oplevering:
- analyse : opstellen/aanpassen van de nodige analysedocumentatie
- ontwerp (mock-up) - back-end ontwerp volgens de meest gangbare best-practices
- applicatie: (gebruiksvriendelijk, responsive, betrouwbaar, functionaliteit, uitbreidbaar, onderhoudbaar, schaalbaar)
- gebruik van frameworks, design patterns
- integratie met meer complexe databank
- documenteren van de code
- testen (meest efficiënte functionele testscenario's opstellen voor klant of eindgebruiker. -Verwerking van het testresultaat. -Unittesten -Integratietesten - ... )
- gebruik maken van de meest efficiënte frameworks
Opgeleverde documentatie:
- productbacklog - use casediagram
- use cases/user stories - mock-up
- klassendiagram
- Documentatie code
Versiebeheersysteem (meerdere versie)
Werkende / productiewaardige softwaredemonstratie en presentatie
Teamwork, groepfunctioneren en individu in de groep
- gebruik van een versiebeheersysteem
- middellange termijnplanning en organisatie
- organisatie en stiptheid
- beleefdheid
- resultaat en kwaliteitsgerichtheid
- creativiteit
- omgaan met feedback
- reflecteren
Applicatie demonstratie (sprintdemo’s) en presentatie
Begincompetenties
In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vind je de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.
Eindcompetenties
De student kan een complexe IT-opdracht projectmatig aanpakken en -sturen en kan daarbij een gepast projectplan geheel autonoom ontwerpen, uitvoeren en kritisch opvolgen |
De student kan complexe IT-behoeften en vragen kritisch analyseren, gestructureerd weergeven en adequaat adviseren op maat van de organisatie |
De student kan kwaliteitsvolle IT-oplossingen efficiƫnt en autonoom ontwerpen, bouwen, documenteren en testen, rekening houdend met nieuwe ontwikkelingen en toepassingsdomeinen |
De student kan complexe verzamelde informatie analyseren en verwerken tot de meest geschikte gestructureerde gegevensbeheeroplossing die hij/zij met het oog op performantie efficiƫnt beheert en gebruikt |
De student kan binnen een intra- en interdisciplinair team samenwerken en (mede)verantwoordelijkheid opnemen voor het behalen van kwaliteitsvolle collectieve resultaten |
Begeleiding
Individuele leerproblemen kunnen altijd aan de titularis worden gemeld en worden geremedieerd. Sturen en coachen van studenten tijdens het Begeleid Zelfstandig Leren.
Evaluatie
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Niet-periode gebonden | Andere | 30,00 | proces |
Niet-periode gebonden | Ontwerp | 70,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Periode gebonden | Andere | 30,00 | Er wordt geen tweede examenkans georganiseerd. Wanneer een student in de eerste examenkans niet geslaagd was voor proces blijft de beoordeling voor deze evaluatievorm of de afwezigheid voor deze evaluatievorm geldig voor de tweede examenkans. |
Periode gebonden | Ontwerp | 70,00 | individuele opdracht |
Andere studiematerialen
Lezingen, seminarie, gastsprekers, …: max 25 euro
Studiereis en/of extra muros activiteiten, kosten verbonden aan de ontwikkeling : max 50 euro
Studiekosten
Lezingen, seminarie, gastsprekers, …: Gastspreker; Deelname in kosten: 25 euro
Kosten verbonden aan opdrachten (bv. rapporten, verplaatsingen,…): Mogelijke kosten in kader van ontwikkeling; 50 euro
Hacketon : transportkost (indien georganiseerd)
Trefwoorden
Native apps, web apps, mobile apps
IWETO-code: P175 - Informatica