Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Project III: Mobile apps26686/4165/1819/1/80
Studiegids

Project III: Mobile apps

26686/4165/1819/1/80
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de toegepaste informatica, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • 3TI-Keuzepakket Specialisatie: Mobile apps
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de toegepaste informatica als Project III: Mobile apps
  • Bachelor in de toegepaste informatica als Project III: Mobile apps
  • Bachelor in de toegepaste informatica als Project III: Mobile apps (English taught)
  • International Curriculum als Project III: Mobile apps (English taught)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Gewicht: 5,00
Totale studietijd: 125,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk36,00 uren
Hoorcollege
Werkcollege
Zelfstudie89,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Labijn Sebastiaan
Andere docenten: Buysse Jens, De Weirdt Harm, Van Audenrode Martine, Van Der Helst Pieter, Van Steen Joeri
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Kan een complexe kwaliteitsvolle applicatie van een klant volgens een agile softwareontwikkelingsmethode ontwikkelen door nauwgezet de verschillende stappen te doorlopen onder supervisie van een onderwijsgevende

Kan een complexe kwaliteitsvolle applicatie van een klant analyseren op basis van gesprekken met de klant onder supervisie van een onderwijsgevende

Kan een complexe kwaliteitsvolle applicatie van een klant ontwerpen op basis van eigen use cases onder supervisie van een onderwijsgevende
Kan een complexe kwaliteitsvolle applicatie van een klant ontwikkelen en opleveren op basis van een eigen ontwerp onder supervisie van een onderwijsgevende
Kan een complexe kwaliteitsvolle applicatie kritisch testen op verschillende niveaus onder supervisie van de onderwijsgevende
Kan gestructureerde documentatie opleveren onder supervisie van een onderwijsgevende
Kan de voortgang van de ontwikkeling van zijn applicatie aantonen dmv een geavanceerd versiebeheersysteem
Kan de opgeleverde applicatie demonstreren en verdedigen voor de onderwijsgevende en de klant.

Kan een commerciële presentatie geven voor de onderwijsgevende en de klant

Kan zelfstandig werken volgens planning op lange termijn en afspraken,

Kan een ruime voorbereiding maken en anticiperen op overleg,

Kan een retrospectieve organiseren en de organisatie optimaliseren

Kan inschatten hoe hij een vlot en professioneel contact onderhoudt met medestudenten, onderwijsgevenden en klanten en kan proactief communiceren wanneer deadlines niet gehaald worden.

Kan streven naar perfectie en proactief het werk aanpassen rekening houdend met de noden van de klant.

Kan spontaan en gericht op zoek gaan naar een unieke innovatieve oplossing

Kan spontaan feedback vragen aan alle belanghebbenden, kan spontaan en proactief opbouwende feedback geven.

Kan proactief reflecteren en stimuleert anderen onder supervisie van een onderwijsgevende

Kan stimulerend samenwerken met anderen en actief bijdragen aan teamwork. Het team is zelfsturend en kan conflicten oplossen onder supervisie van de onderwijsgevende.

Inhoud

Te volgen stappen bij de ontwikkeling van robuuste applicatie (betrouwbaar, gebruikvriendelijkheid, functionaliteit, uitbreidbaar en onderhoudbaar) adhv SCRUM:

- Opsporen van functionele en niet-functionele requirements -Opstellen/aanpassen van analyse (productbacklog, sprintbacklog/ user stories, use cases en usecasediagram) - integratie van analyse naar ontwerp
- integratie van ontwerp naar ontwikkeling
- integratie met een complexere databank

Applicatieontwikkeling en oplevering:
- analyse : opstellen/aanpassen van de nodige analysedocumentatie
- ontwerp (mock-up) - back-end ontwerp volgens de meest gangbare best-practices
- applicatie: (gebruiksvriendelijk, responsive, betrouwbaar, functionaliteit, uitbreidbaar, onderhoudbaar, schaalbaar)
- gebruik van frameworks, design patterns
- integratie met meer complexe databank
- documenteren van de code
- testen (meest efficiënte functionele testscenario's opstellen voor klant of eindgebruiker. -Verwerking van het testresultaat. -Unittesten -Integratietesten - ... )
- gebruik maken van de meest efficiënte frameworks

Opgeleverde documentatie:
- productbacklog - use casediagram
- use cases/user stories - mock-up
- klassendiagram
- Documentatie code

Versiebeheersysteem (meerdere versie)
Werkende / productiewaardige softwaredemonstratie en presentatie

Teamwork, groepfunctioneren en individu in de groep
- gebruik van een versiebeheersysteem
- middellange termijnplanning en organisatie
- organisatie en stiptheid
- beleefdheid
- resultaat en kwaliteitsgerichtheid
- creativiteit
- omgaan met feedback
- reflecteren

Applicatie demonstratie (sprintdemo’s) en presentatie

Volgtijdelijkheid (VT)

geslaagd of gedelibereerd voor Projects - workshops II: Programming EN geslaagd of gedelibereerd voor Web applications IV EN simultaan te volgen met Native apps I (English taught) EN simultaan te volgen met Analyse III EN simultaan te volgen met Databases III.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vind je de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties

De student kan een complexe IT-opdracht projectmatig aanpakken en -sturen en kan daarbij een gepast projectplan geheel autonoom ontwerpen, uitvoeren en kritisch opvolgen
De student kan complexe IT-behoeften en vragen kritisch analyseren, gestructureerd weergeven en adequaat adviseren op maat van de organisatie
De student kan kwaliteitsvolle IT-oplossingen efficiƫnt en autonoom ontwerpen, bouwen, documenteren en testen, rekening houdend met nieuwe ontwikkelingen en toepassingsdomeinen
De student kan complexe verzamelde informatie analyseren en verwerken tot de meest geschikte gestructureerde gegevensbeheeroplossing die hij/zij met het oog op performantie efficiƫnt beheert en gebruikt
De student kan binnen een intra- en interdisciplinair team samenwerken en (mede)verantwoordelijkheid opnemen voor het behalen van kwaliteitsvolle collectieve resultaten

Onderwijsvorm

  • Opdracht

Begeleiding

Individuele leerproblemen kunnen altijd aan de titularis worden gemeld en worden geremedieerd. Sturen en coachen van studenten tijdens het Begeleid Zelfstandig Leren.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Niet-periode gebondenAndere30,00proces
Niet-periode gebondenOntwerp70,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Periode gebondenAndere30,00Er wordt geen tweede examenkans georganiseerd. Wanneer een student in de eerste examenkans niet geslaagd was voor proces blijft de beoordeling voor deze evaluatievorm of de afwezigheid voor deze evaluatievorm geldig voor de tweede examenkans.
Periode gebondenOntwerp70,00individuele opdracht

Andere studiematerialen

Lezingen, seminarie, gastsprekers, …: max  25 euro

Studiereis en/of extra muros activiteiten, kosten verbonden aan de ontwikkeling : max  50 euro

Studiekosten

Lezingen, seminarie, gastsprekers, …: Gastspreker; Deelname in kosten: 25 euro
Kosten verbonden aan opdrachten (bv. rapporten, verplaatsingen,…): Mogelijke kosten in kader van ontwikkeling; 50 euro

Hacketon : transportkost (indien georganiseerd)

Trefwoorden

Native apps, web apps, mobile apps
IWETO-code: P175 - Informatica