Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in de toegepaste informatica, trajectschijf 3
Keuzeoptie:
- 3TI-Specialisatie: Systeem- en netwerkbeheer
In andere opleidingen:
-
Bachelor in de toegepaste informatica als Project III: Systeembeheer
-
Bachelor in de toegepaste informatica als Project III: Systeembeheer
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Gewicht:
3,00
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Van Vreckem Bert
Andere docenten: Thijs Dirk, Van Audenrode Martine, Van Driessche Karine
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
Kan een korte middellange termijnplanning maken voor een complexe opdracht onder supervisie van de onderwijsgevende
Kan het de opdrachten binnen het team visueel organiseren volgens het KanBanconcept
Kan zelfstandig complexe fysieke ict-infrastructuur (netwerk + services) opzetten, beveiligen en configureren
Kan verschillende componenten waaruit ict-infrastructuur bestaat (netwerk + services) met elkaar integreren zodat ze als geheel beschikbaar zijn voor de eindgebuikers
Kan problemen in complexe ict-infrastructuur (netwerk + services) opsporen en oplossen door het toepassen van een systematische en grondige aanpak
Kan gestructureerde documentatie opleveren onder supervisie van een onderwijsgevende
Kan de voortgang van de ontwikkeling van zijn opdrachten aantonen dmv een geavanceerd versiebeheersysteem
Kan zelfstandig werken volgens planning op lange termijn en afspraken, kan een ruime voorbereiding maken en anticiperen op overleg, kan een retrospectieve organiseren ende organisatie optimaliseren
Kan inschatten hoe hij een vlot en professioneel contact onderhoudt met medestudenten, onderwijsgevenden en klanten en kan proactief communiceren wanneer deadlines niet gehaald worden.
Kan streven naar perfectie en proactief het werk aanpassen rekening houdend met de noden van de klant.
Kan spontaan en gericht op zoek gaan naar een unieke innovatieve oplossing
Kan spontaan feedback vragen aan alle belangheddende, kan spontaan en proactief opbouwende feedback geven.
Kan proactief reflecteren en stimuleert anderen onder supervisie van een onderwijsgevende
Kan stimulerend samenwerken met anderen en actief bijdragen aan teamwork. Het team is zelfsturend en kan conflicten oplossen onder supervisie van de onderwijsgevende.
Inhoud
Opzetten van complexe ict-infrastructuur (netwerk/server) op basis van requirements
- Opstellen van een fysiek plan en een logisch plan
- Opzetten van een complex netwerk (simulatie, fysiek)
- Systeembeheertaken automatiseren met een configuration management system en scripts
Teamwork, functioneren van de groep en het individu in de groep
- Gebruik van een versiebeheersysteem in een grote groep
- Korte en middellange termijnplanning en organisatie (inclusief testplan-uitvoering-testen) volgens kanban:
- Visualiseren werk in uitvoering
- Beperken hoeveelheid werk in uitvoering
- Doorstroom van werk door verschillende fases (Backlog, Work in Process, enz.)
- Organisatie en stiptheid
- Beleefdheid
- Resultaat en kwaliteitsgerichtheid
- Creativiteit
- Omgaan met feedback
- Reflecteren
Begincompetenties
In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vind je de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.
Eindcompetenties
De student kan een complexe IT-opdracht projectmatig aanpakken en -sturen en kan daarbij een gepast projectplan geheel autonoom ontwerpen, uitvoeren en kritisch opvolgen |
De student kan complexe IT-behoeften en vragen kritisch analyseren, gestructureerd weergeven en adequaat adviseren op maat van de organisatie |
De student kan complexe IT-oplossingen efficiƫnt en autonoom installeren, configureren, beveiligen, onderhouden en aanpassen zodat ze blijven beantwoorden aan de veranderende behoeften |
De student kan kwaliteitsvolle IT-oplossingen efficiƫnt en autonoom ontwerpen, bouwen, documenteren en testen, rekening houdend met nieuwe ontwikkelingen en toepassingsdomeinen |
De student kan binnen een intra- en interdisciplinair team samenwerken en (mede)verantwoordelijkheid opnemen voor het behalen van kwaliteitsvolle collectieve resultaten |
Begeleiding
De lectoren volgen de vooruitgang van het “work in process” op via wekelijkse afspraakmomenten, zowel op technisch vlak als naar het gevolgde proces. . Van studenten wordt verwacht om op technisch gebied voldoende zelfstandigheid aan de dag te leggen om de opdrachten tot een goed einde te brengen.
Evaluatie
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Niet-periode gebonden | Observatie van functioneren van de student | 30,00 | Zie evaluatiekaart op Chamilo |
Niet-periode gebonden | Ontwerp | 70,00 | Zie evaluatiekaart op Chamilo |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Periode gebonden | Observatie van functioneren van de student | 30,00 | Er wordt geen tweede examenkans georganiseerd. Wanneer een student in de eerste examenkans niet geslaagd was voor "Proces" blijft de beoordeling voor deze evaluatievorm of de afwezigheid voor deze evaluatievorm geldig voor de tweede examenkans. |
Periode gebonden | Ontwerp | 70,00 | individuele opdracht (zie evaluatiekaart op Chamilo) |
Andere studiematerialen
Software: Microsoft Imagine Premium
Elektronisch cursusmateriaal: Cisco NetAcad
Studiekosten
Elektronische cursus Cisco Netacad: ~10,00 € (*)
Software: Microsoft Imagine Premium: ~1,50€ (*)
Bijdrage kosten gastsprekers: ~5,00 €
Occasionele verplaatsing tussen campus Aalst/Gent: ~10,60 € (treinbiljet 2e klasse heen-terug Aalst-Gent)
(*) Deze abonnementen worden ook in andere cursussen gebruikt en wordt max. 1x per academiejaar aangerekend.