Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in de toegepaste informatica, trajectschijf 3
Keuzeoptie:
- 3TI-Specialisatie: e-Business
In andere opleidingen:
-
Bachelor in de toegepaste informatica als Project III: e-Business
-
Bachelor in de toegepaste informatica als Project III: e-Business
-
Bachelor in de toegepaste informatica als Project III: e-Business (English taught)
-
International Curriculum als Project III: e-Business (English taught)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Gewicht:
4,00
Totale studietijd: 100,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: De Bruyn Wim
Andere docenten: Antjon Tom, Asselberg Marc, Goedertier Wim, Pollet Thomas, Van Steenberghe Lotte
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
Kan een business model canvas (Osterwalder) opstellen
Kan een complexe kwaliteitsvolle applicatie van een klant volgens een agile softwareontwikkelingsmethode ontwikkelen door nauwgezet de verschillende stappen te doorlopen onder supervisie van een onderwijsgevende
Kan een complexe kwaliteitsvolle applicatie van een klant analyseren op basis van gesprekken met de klant onder supervisie van een onderwijsgevende
Kan een complexe kwaliteitsvolle applicatie van een klant ontwerpen op basis van customer journeys onder supervisie van een onderwijsgevende
Kan een complexe kwaliteitsvolle applicatie van een klant ontwikkelen, integreren en opleveren op basis van een eigen ontwerp onder supervisie van een onderwijsgevende
Kan een complexe kwaliteitsvolle applicatie kritisch testen op verschillende niveaus onder supervisie van de onderwijsgevende
Kan gestructureerde documentatie opleveren onder supervisie van een onderwijsgevende
Kan de voortgang van de ontwikkeling van zijn applicatie aantonen dmv een geavanceerd versiebeheersysteem
Kan de opgeleverde applicatie demonstreren en verdedigen voor de onderwijsgevende en de klant.
Kan een commerciële presentatie geven voor de onderwijsgevende en de klant
Kan zelfstandig werken volgens planning op lange termijn en afspraken,
Kan een ruime voorbereiding maken en anticiperen op overleg,
Kan een retrospectieve organiseren en de organisatie optimaliseren
Kan inschatten hoe hij een vlot en professioneel contact onderhoudt met medestudenten, onderwijsgevenden en klanten en kan proactief communiceren wanneer deadlines niet gehaald worden.
Kan streven naar perfectie en proactief het werk aanpassen rekening houdend met de noden van de klant.
Kan spontaan en gericht op zoek gaan naar een creatieve oplossing
Kan spontaan feedback vragen aan alle belanghebbenden, kan spontaan en proactief opbouwende feedback geven.
Kan proactief reflecteren en stimuleert anderen onder supervisie van een onderwijsgevende
Kan stimulerend samenwerken met anderen en actief bijdragen aan teamwork. Het team is zelfsturend en kan conflicten oplossen onder supervisie van de onderwijsgevende.
Inhoud
Analyse van het business model voor de opdracht aan de hand van een Osterwalder business canvas
Vastleggen van functionele en niet-functionele requirements
• Opstellen/aanpassen van analyse aan de hand van customer journey’s, story map, user stories
• Analyse van de belangrijkste processen
• Analyse van de applicatie architectuur
Applicatieontwerp, ontwikkeling en oplevering
• ontwerp van een geïntegreerde applicatie op basis van Drupal (Webshop / CMS)
en/of SAP en/of BI (minstens 2 technologieën)
• integratie van analyse naar configuratie en ontwikkeling
• integratie met andere e-Business-oplossingen (Drupal, SAP, BI, klantspecifiek)
• analyse : opstellen/aanpassen van de nodige analysedocumentatie
• gebruiksvriendelijke en responsive applicatie (ontwikkeling en - oplevering )
• uitbreidbaar, generiek, schaalbaar en onderhoudbaar
• configuratie van een databank
• testen (voor klant of eindgebruiker)
• online beschikbaar maken van de applicatie
• ontwerp van rapportering dmv BI
Opgeleverde documentatie:
• Osterwalder business canvas
• customer journey
• architectuur
• klantdocumentatie
• ontwerp van rapportering dmv BI
Versiebeheersysteem (meerdere versies)
• gebruik van een versiebeheersysteem
Teamwork, groepfunctioneren en individu in de groep
• middellange termijnplanning en organisatie
• organisatie en stiptheid
• beleefdheid
• resultaat- en kwaliteitsgerichtheid
• creativiteit
• omgaan feedback
• Reflecteren
Applicatie demonstratie (sprintdemo’s) en presentatie
Begincompetenties
In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vind je de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.
Eindcompetenties
De student kan een complexe IT-opdracht projectmatig aanpakken en -sturen en kan daarbij een gepast projectplan geheel autonoom ontwerpen, uitvoeren en kritisch opvolgen |
De student kan complexe IT-behoeften en vragen kritisch analyseren, gestructureerd weergeven en adequaat adviseren op maat van de organisatie |
De student kan kwaliteitsvolle IT-oplossingen efficiënt en autonoom ontwerpen, bouwen, documenteren en testen, rekening houdend met nieuwe ontwikkelingen en toepassingsdomeinen |
De student kan complexe verzamelde informatie analyseren en verwerken tot de meest geschikte gestructureerde gegevensbeheeroplossing die hij/zij met het oog op performantie efficiënt beheert en gebruikt |
De student kan binnen een intra- en interdisciplinair team samenwerken en (mede)verantwoordelijkheid opnemen voor het behalen van kwaliteitsvolle collectieve resultaten |
Begeleiding
Individuele leerproblemen kunnen altijd aan de titularis worden gemeld en worden geremedieerd. Sturen en coachen van studenten tijdens het Begeleid Zelfstandig Leren.
Evaluatie
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Niet-periode gebonden | Observatie van functioneren van de student | 30,00 | Proces |
Niet-periode gebonden | Ontwerp | 70,00 | Zie evaluatiekaart op Chamilo |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Periode gebonden | Observatie van functioneren van de student | 30,00 | Er wordt geen tweede examenkans georganiseerd. Wanneer een student in de eerste examenkans niet geslaagd was voor proces blijft de beoordeling voor deze evaluatievorm of de afwezigheid voor deze evaluatievorm geldig voor de tweede examenkans. |
Periode gebonden | Ontwerp | 70,00 | individuele opdracht (zie evaluatiekaart op Chamilo)
|
Andere studiematerialen
Via Chamilo: Eventuele informatie kan via de elektronische leeromgeving ter beschikking gesteld worden.; indien gewenst printen de studenten zelf de documenten
Studiekosten
Via Chamilo: Eventuele informatie kan via de elektronische leeromgeving ter beschikking gesteld worden.; indien gewenst printen de studenten zelf de documenten
Kosten verbonden aan opdrachten (bv. rapporten, verplaatsingen,…) - De kosten verbonden aan de projectuitvoering zijn ten laste van de student.
Trefwoorden
Project III: e-Business
e-commerce, webshop, e-business, e-marketing