Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Project III: e-Business26695/4165/1819/1/95
Studiegids

Project III: e-Business

26695/4165/1819/1/95
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de toegepaste informatica, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • 3TI-Specialisatie: e-Business
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de toegepaste informatica als Project III: e-Business
  • Bachelor in de toegepaste informatica als Project III: e-Business
  • Bachelor in de toegepaste informatica als Project III: e-Business (English taught)
  • International Curriculum als Project III: e-Business (English taught)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Gewicht: 4,00
Totale studietijd: 100,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk36,00 uren
Hoorcollege
Werkcollege
Zelfstudie64,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: De Bruyn Wim
Andere docenten: Antjon Tom, Asselberg Marc, Goedertier Wim, Pollet Thomas, Van Steenberghe Lotte
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Kan een business model canvas (Osterwalder) opstellen
Kan een complexe kwaliteitsvolle applicatie van een klant volgens een agile softwareontwikkelingsmethode ontwikkelen door nauwgezet de verschillende stappen te doorlopen onder supervisie van een onderwijsgevende
Kan een complexe kwaliteitsvolle applicatie van een klant analyseren op basis van gesprekken met de klant onder supervisie van een onderwijsgevende
Kan een complexe kwaliteitsvolle applicatie van een klant ontwerpen op basis van customer journeys onder supervisie van een onderwijsgevende
Kan een complexe kwaliteitsvolle applicatie van een klant ontwikkelen, integreren en opleveren op basis van een eigen ontwerp onder supervisie van een onderwijsgevende
Kan een complexe kwaliteitsvolle applicatie kritisch testen op verschillende niveaus onder supervisie van de onderwijsgevende
Kan gestructureerde documentatie opleveren onder supervisie van een onderwijsgevende
Kan de voortgang van de ontwikkeling van zijn applicatie aantonen dmv een geavanceerd versiebeheersysteem
Kan de opgeleverde applicatie demonstreren en verdedigen voor de onderwijsgevende en de klant.
Kan een commerciële presentatie geven voor de onderwijsgevende en de klant
Kan zelfstandig werken volgens planning op lange termijn en afspraken,
Kan een ruime voorbereiding maken en anticiperen op overleg,
Kan een retrospectieve organiseren en de organisatie optimaliseren
Kan inschatten hoe hij een vlot en professioneel contact onderhoudt met medestudenten, onderwijsgevenden en klanten en kan proactief communiceren wanneer deadlines niet gehaald worden.
Kan streven naar perfectie en proactief het werk aanpassen rekening houdend met de noden van de klant.
Kan spontaan en gericht op zoek gaan naar een creatieve oplossing
Kan spontaan feedback vragen aan alle belanghebbenden, kan spontaan en proactief opbouwende feedback geven.
Kan proactief reflecteren en stimuleert anderen onder supervisie van een onderwijsgevende
Kan stimulerend samenwerken met anderen en actief bijdragen aan teamwork. Het team is zelfsturend en kan conflicten oplossen onder supervisie van de onderwijsgevende.

Inhoud

Analyse van het business model voor de opdracht aan de hand van een Osterwalder business canvas

Vastleggen van functionele en niet-functionele requirements
• Opstellen/aanpassen van analyse aan de hand van customer journey’s, story map, user stories
• Analyse van de belangrijkste processen
• Analyse van de applicatie architectuur

Applicatieontwerp, ontwikkeling en oplevering
• ontwerp van een geïntegreerde applicatie op basis van Drupal (Webshop / CMS)
   en/of SAP en/of BI (minstens 2 technologieën)
• integratie van analyse naar configuratie en ontwikkeling
• integratie met andere e-Business-oplossingen (Drupal, SAP, BI, klantspecifiek)
• analyse : opstellen/aanpassen van de nodige analysedocumentatie
• gebruiksvriendelijke en responsive applicatie (ontwikkeling en - oplevering )
• uitbreidbaar, generiek, schaalbaar en onderhoudbaar
• configuratie van een databank
• testen (voor klant of eindgebruiker)
• online beschikbaar maken van de applicatie
• ontwerp van rapportering dmv BI

Opgeleverde documentatie:
• Osterwalder business canvas
• customer journey
• architectuur
• klantdocumentatie
• ontwerp van rapportering dmv BI

Versiebeheersysteem (meerdere versies)
• gebruik van een versiebeheersysteem

Teamwork, groepfunctioneren en individu in de groep
• middellange termijnplanning en organisatie
• organisatie en stiptheid
• beleefdheid
• resultaat- en kwaliteitsgerichtheid
• creativiteit
• omgaan feedback
• Reflecteren

Applicatie demonstratie (sprintdemo’s) en presentatie



Volgtijdelijkheid (VT)

(geslaagd of gedelibereerd voor Projects - workshops II: Programming OF geslaagd of gedelibereerd voor Projects - workshops II: System Administration) EN simultaan te volgen met e-commerce (English taught) EN simultaan te volgen met Business Software (English taught) EN simultaan te volgen met Analyse III.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vind je de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties

De student kan een complexe IT-opdracht projectmatig aanpakken en -sturen en kan daarbij een gepast projectplan geheel autonoom ontwerpen, uitvoeren en kritisch opvolgen
De student kan complexe IT-behoeften en vragen kritisch analyseren, gestructureerd weergeven en adequaat adviseren op maat van de organisatie
De student kan kwaliteitsvolle IT-oplossingen efficiënt en autonoom ontwerpen, bouwen, documenteren en testen, rekening houdend met nieuwe ontwikkelingen en toepassingsdomeinen
De student kan complexe verzamelde informatie analyseren en verwerken tot de meest geschikte gestructureerde gegevensbeheeroplossing die hij/zij met het oog op performantie efficiënt beheert en gebruikt
De student kan binnen een intra- en interdisciplinair team samenwerken en (mede)verantwoordelijkheid opnemen voor het behalen van kwaliteitsvolle collectieve resultaten

Onderwijsvorm

  • Opdracht

Begeleiding

Individuele leerproblemen kunnen altijd aan de titularis worden gemeld en worden geremedieerd. Sturen en coachen van studenten tijdens het Begeleid Zelfstandig Leren.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Niet-periode gebondenObservatie van functioneren van de student30,00Proces
Niet-periode gebondenOntwerp70,00Zie evaluatiekaart op Chamilo
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Periode gebondenObservatie van functioneren van de student30,00Er wordt geen tweede examenkans georganiseerd. Wanneer een student in de eerste examenkans niet geslaagd was voor proces blijft de beoordeling voor deze evaluatievorm of de afwezigheid voor deze evaluatievorm geldig voor de tweede examenkans.
Periode gebondenOntwerp70,00individuele opdracht (zie evaluatiekaart op Chamilo)

Andere studiematerialen

Via Chamilo: Eventuele informatie kan via de elektronische leeromgeving ter beschikking gesteld worden.; indien gewenst printen de studenten zelf de documenten


Studiekosten

Via Chamilo: Eventuele informatie kan via de elektronische leeromgeving ter beschikking gesteld worden.; indien gewenst printen de studenten zelf de documenten
Kosten verbonden aan opdrachten (bv. rapporten, verplaatsingen,…) - De kosten verbonden aan de projectuitvoering zijn ten laste van de student.

Trefwoorden

Project III: e-Business
e-commerce, webshop, e-business, e-marketing