Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
i³Talent26597/4165/1819/1/61
Studiegids

i³Talent

26597/4165/1819/1/61
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de toegepaste informatica, trajectschijf 3
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de toegepaste informatica als i³Talent
  • Bachelor in de toegepaste informatica als i³Talent
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Academiejaar) of 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk12,00 uren
Hoorcollege
Werkcollege12,00 uren
Zelfstudie51,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Van Audenrode Martine
Andere docenten: Asselberg Marc, De Cock Stefaan, De Donder Margot
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Engels, Frans, Nederlands
Kalender: Semester 1 of Academiejaar

Doelstellingen

Kan een zelfbeeld ontwikkelen van waaruit hij leert hoe hij waarde kan creëren in IT en een bewuste keuze kan maken voor 1 of meerdere functieprofielen die getoetst worden tijdens de stage. Krijgt inzicht in diverse aspecten (uitdagingen, bedreigingen, …) van zijn professionele werkomgeving.

Kan een aantal persoonlijke kwaliteiten ontwikkelen zoals creativiteit, zin voor initiatief, durven omgaan met risico’s en verantwoordelijkheidszin. Is zich meer bewust van zijn eigen mogelijkheden en talenten en ontwikkelt meer zelfvertrouwen.

Kan zich ondernemend tonen door zelf initiatieven te nemen om deel te nemen aan IT-gerelateerde activiteiten (beurzen, navormingen, projecten, hackathons, summerschools, …) waarmee hij extra ervaring of kennis opdoet.
Kan zich ondernemend tonen door creatieve ideeën te ontwikkelen en te vertalen in een concept, het scheppen van iets nieuws, het verbeteren van een proces, het creëren van iets duurzaams, …

Kan omgaan en/of samenwerken met professionals en studenten in een internationale context door deelname aan internationale beurzen, studiereizen, webinars, stage en IP-project, … Kan een inzicht ontwikkelen in de culturele verschillen tussen landen en regio’s.
Kan een eigen mening geven over de maatschappelijke en deontologische referentiekaders waarbinnen hij zal functioneren



Inhoud

Individu en IT
• Ontwikkeling zelfbeeld
  o Wie ben ik?
  o Wat kan ik?
  o Wat wil ik?
  o Bewust worden en ervaren van het belang van een beeld te hebben van zichzelf (opportuniteiten, valkuilen, bedreigingen) in diverse professionele werkomgevingen adhv persoonlijkheidstesten, jobprofielen, bedrijfsculturen
  o Omgaan met opportuniteiten, valkuilen, bedreigingen in een professionele werkomgeving (change management)
  o Personal branding
  o Networking...

• Ontwikkelen persoonlijke kwaliteiten
  o Omgaan met diversiteit en samenwerken in heterogene groepen
  o Sollicitatietraining gericht naar de werkveld
  o Levenslang leren
  o ...

Ondernemend en IT
• Ondernemend gedrag ontwikkelen
  o Getuigenissen door bedrijfswereld en ondernemende studenten, …
  o Deelname aan hackathon, VPW, CodeFever, Summerschools, projecten, participatieraden, IT-lab, trajectweek, jobevent, …
• Innovatief denken en doen
• ...

Internationaal en IT
• Bewust worden en ervaren van cultuurverschillen (opportuniteiten, valkuilen, bedreigingen) in een professionele werkomgeving
• ...

Maatschappij en IT
• Bewust worden van de gevolgen van de digitale transformatie van de maatschappij
( juridisch, sociologisch, economisch, ethisch, …)

Volgtijdelijkheid (VT)

geslaagd of gedelibereerd voor i²Talent (English taught) EN simultaan te volgen met Stage.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vind je de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties

De student kan vanuit een deontologisch en maatschappelijk referentiekader en kritische (zelf)reflectie de eigen professionele groei autonoom en actief opbouwen en beheren

Onderwijsvorm

  • Andere
    Extra informatie: workshop , getuigenissen studenten, persoonlijk gesprek
  • Excursie
  • Activerend hoorcollege
  • Opdracht
  • Lezing/getuigenis/gastspreker

Begeleiding

De studenten worden opgevolgd door één of meerdere lectoren waarmee ze regelmatig contact houden .

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Niet-periode gebondenAndere50,00Zie evaluatiekaart op Chamilo
Periode gebondenMondeling examen50,00Zie evaluatiekaart op Chamilo
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Periode gebondenAndere100,00Zie evaluatiekaart op Chamilo

Andere studiematerialen

Alle studiemateriaal wordt verspreid via chamilo

Studiekosten

Max 60€ voor lezingen, gastsprekers, workshops,excursie

Trefwoorden

coaching, talent, ICT, competentiepaspoort, portfolio, personal branding.