Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in de toegepaste informatica, trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Bachelor in de toegepaste informatica als Projecten-workshops II: Programmeren
-
Bachelor in de toegepaste informatica als Projecten-workshops II: Programmeren
-
Bachelor in de toegepaste informatica als Projects - workshops II: Programming
-
International Curriculum als Projects - workshops II: Programming
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Gewicht:
6,00
Totale studietijd: 150,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Malfait Irina
Andere docenten: De Cock Stefaan, Van Audenrode Martine, Van Impe Steven
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Doelstellingen
Kan een complexe kwaliteitsvolle applicatie voor een klant volgens een agile softwareontwikkelingsmethode ontwikkelen door nauwgezet de verschillende stappen te doorlopen onder begeleiding van een onderwijsgevende
Kan een complexe kwaliteitsvolle applicatie voor een klant analyseren op basis van een omschrijving, gesprek en productbacklog onder begeleiding van een onderwijsgevende
Kan een complexe kwaliteitsvolle applicatie voor een klant ontwerpen op basis van eigen use cases onder begeleiding van een onderwijsgevende
Kan een complexe kwaliteitsvolle applicatie voor een klant ontwikkelen en opleveren op basis van een eigen ontwerp onder begeleiding van een onderwijsgevende
Kan een complexe kwaliteitsvolle applicatie voor een klant testen op niveau van code, functionele requirements
Kan gestructureerde documentatie opleveren onder begeleiding van een onderwijsgevende
Kan de voortgang van de ontwikkeling van zijn applicatie voor een klant aantonen dmv een geavanceerd versiebeheersysteem
Kan een middellange termijnplanning maken onder begeleiding van de onderwijsgevende
Kan de opgeleverde applicatie demonstreren en verdedigen voor de onderwijsgevende en de klant
Kan een commerciële presentatie geven voor de onderwijsgevende en de klant
Kan zelfstandig werken volgens planning op middellange termijn en afspraken
Kan zich spontaan voorbereiden op overleg
Kan een retrospectieve organiseren en plus- en pijnpunten van de organisatie duiden
Kan spontaan beleefd zijn in elke situatie naar medestudenten, onderwijsgevenden en klanten
Kan zelfstandig de kwaliteit van het eigen werk opvolgen en past spontaan het werk aan aan de eisen van de klant
Kan spontaan en actief gericht op zoek gaan naar een creatieve oplossing
Kan feedback aanvaarden en verwerken en spontaan opbouwende feedback geven
Kan spontaan reflecteren onder begeleiding van een onderwijsgevende
Kan stimulerend samenwerken met anderen en actief bijdragen aan teamwork. Het team is zelfsturend onder begeleiding van de onderwijsgevende.
Inhoud
Te volgen stappen bij de ontwikkeling van robuuste applicatie (betrouwbaar, gebruiksvriendelijk, functionaliteit, uitbreidbaar en onderhoudbaar) adhv SCRUM:
- opstellen/aanpassen van analyse (use cases en usecasediagram) adhv productbacklog
- integratie van analyse naar ontwerp
- integratie van ontwerp naar ontwikkeling
- integratie met een complexere databank
-versiebeheersysteem (meerdere versies)
Applicatieontwikkeling en oplevering:
- analyse: opstellen/aanpassen van use cases en use casediagram, mock-up, …
- ontwerp: Klassediagram
- applicatie: (gebruiksvriendelijk, betrouwbaar, functionaliteit, uitbreidbaar en onderhoudbaar)
- gebruik maken van frameworks, design patterns
- integratie met complexe databank
- documenteren van de code
- testen (functionele testscenario's opstellen voor klant of eindgebruiker, verwerking van het testresultaat, unittesten)
Opgeleverde documentatie:
- use casediagram
- use cases - mock-up
- klassendiagram
Teamwork, groepfunctioneren en individu in de groep
- gebruik van een versiebeheersysteem
- middellange termijnplanning en organisatie
- organisatie en stiptheid
- beleefdheid
- resultaat en kwaliteitsgerichtheid
- creativiteit
- omgaan feedback
- reflecteren
Applicatie demonstratie (sprintdemo’s) en presentatie
Begincompetenties
In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vind je de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.
Eindcompetenties
De student kan een complexe IT-opdracht projectmatig aanpakken en -sturen en kan daarbij een gepast projectplan geheel autonoom ontwerpen, uitvoeren en kritisch opvolgen |
De student kan complexe IT-behoeften en vragen kritisch analyseren, gestructureerd weergeven en adequaat adviseren op maat van de organisatie |
De student kan kwaliteitsvolle IT-oplossingen efficiënt en autonoom ontwerpen, bouwen, documenteren en testen, rekening houdend met nieuwe ontwikkelingen en toepassingsdomeinen |
De student kan complexe verzamelde informatie analyseren en verwerken tot de meest geschikte gestructureerde gegevensbeheeroplossing die hij/zij met het oog op performantie efficiënt beheert en gebruikt |
De student kan binnen een intra- en interdisciplinair team samenwerken en (mede)verantwoordelijkheid opnemen voor het behalen van kwaliteitsvolle collectieve resultaten |
Begeleiding
Individuele leerproblemen kunnen altijd aan de titularis worden gemeld en worden geremedieerd. Docenten sturen en coachen studenten tijdens het Begeleid Zelfstandig Leren.
Evaluatie
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Niet-periode gebonden | Andere | 30,00 | proces |
Niet-periode gebonden | Ontwerp | 70,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Periode gebonden | Andere | 30,00 | Er wordt geen tweede examenkans georganiseerd. Wanneer een student in de eerste examenkans niet geslaagd was voor proces blijft de beoordeling voor deze evaluatievorm of de afwezigheid voor deze evaluatievorm geldig voor de tweede examenkans. |
Periode gebonden | Ontwerp | 70,00 | individuele opdracht |
Andere studiematerialen
"Software: Netbeans 8.2 with java JDK 8u11
IntelliJ - 2016.2.3
Visual Paragdigm 14 Visual Studio"
Via Chamilo: opgaven; indien gewenst printen de studenten zelf de documenten
Kosten verbonden aan opdrachten: bv. rapport printen, …; De kosten verbonden aan de projectuitvoering varieëren per project en zijn ten laste van de student.
Studiekosten
Via Chamilo: opgaven; indien gewenst printen de studenten zelf de documenten
Kosten verbonden aan opdrachten: bv. rapport printen, …; De kosten verbonden aan de projectuitvoering variëren per project en zijn ten laste van de student.
Trefwoorden
Project - programma-ontwikkeling - programmeren – ontwerpen
IWETO-code: P175- informatica