Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in de toegepaste informatica, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Bachelor in de toegepaste informatica als Projecten-workshops I
-
Bachelor in de toegepaste informatica als Projecten-workshops I
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Gewicht:
6,00
Totale studietijd: 150,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Lewyllie Liesbeth
Andere docenten: Van Herreweghe Joeri, Van Impe Steven, Van Steenberghe Lotte
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Doelstellingen
Kan een eenvoudige kwaliteitsvolle applicatie iteratief ontwikkelen door nauwgezet de verschillende stappen te doorlopen onder strikte begeleiding
Kan een eenvoudige kwaliteitsvolle applicatie verder analyseren op basis van aangeleverde use cases onder strikte begeleiding van de onderwijsgevende
Kan een eenvoudige kwaliteitsvolle applicatie ontwerpen op basis van aangeleverde use cases onder strikte begeleiding van de onderwijsgevende
Kan een eenvoudige kwaliteitsvolle applicatie ontwikkelen en opleveren op basis van een eigen ontwerp onder strikte begeleiding van de onderwijsgevende
Kan gestructureerde documentatie opleveren onder strikte begeleiding van de onderwijsgevende
Kan de voortgang van de ontwikkeling van zijn applicatie aantonen dmv versiebeheersysteem
Kan een korte termijnplanning maken onder supervisie van de onderwijsgevende
Kan de opgeleverde applicatie demonstreren en verdedigen
Kan werken volgens planning en afspraken, zich spontaan voorbereiden op overleg en plus- en pijnpunten van de organisatie duiden
Kan spontaan beleefd zijn in elke situatie
Kan de kwaliteit van het eigen werk opvolgen
Kan op zoek gaan naar creatieve oplossing
Kan feedback aanvaarden en verwerken
Kan reflecteren onder begeleiding van een onderwijsgevende
Kan samenwerken met anderen en actief bijdragen aan teamwork
Inhoud
Te volgen stappen bij de ontwikkeling van een robuuste applicatie ontwikkeling op basis van gegeven use cases:
- integratie van analyse naar ontwerp
- integratie van ontwerp naar ontwikkeling
- integratie met een eenvoudige databank
- versiebeheersysteem (1versie)
Applicatieontwikkeling:
- Ontwikkeling van de GUI
- documenteren van de code
Opgeleverde documentatie:
- activiteitendiagram
- domeinmodel
- SSD
- OC
- SD
- klassendiagram
- ERD
- relationeel model
- DDL instructies
Teamwork, groepfunctioneren en individu in de groep:
- gebruik van een versiebeheersysteem
- korte termijnplanning en organisatie
- organisatie en stiptheid
- beleefdheid
- resultaat en kwaliteitsgerichtheid
- creativiteit
- omgaan met feedback
- reflecteren
Applicatie demonstratie
Begincompetenties
In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vind je de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.
Eindcompetenties
De student kan een complexe IT-opdracht projectmatig aanpakken en -sturen en kan daarbij een gepast projectplan geheel autonoom ontwerpen, uitvoeren en kritisch opvolgen |
De student kan complexe IT-behoeften en vragen kritisch analyseren, gestructureerd weergeven en adequaat adviseren op maat van de organisatie |
De student kan kwaliteitsvolle IT-oplossingen efficiƫnt en autonoom ontwerpen, bouwen, documenteren en testen, rekening houdend met nieuwe ontwikkelingen en toepassingsdomeinen |
De student kan complexe verzamelde informatie analyseren en verwerken tot de meest geschikte gestructureerde gegevensbeheeroplossing die hij/zij met het oog op performantie efficiƫnt beheert en gebruikt |
De student kan binnen een intra- en interdisciplinair team samenwerken en (mede)verantwoordelijkheid opnemen voor het behalen van kwaliteitsvolle collectieve resultaten |
Begeleiding
Individuele leerproblemen kunnen altijd aan de titularis gemeld worden en worden geremedieerd
Sturen en coachen van studenten tijdens het begeleid zelfstandig leren.
Evaluatie
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Niet-periode gebonden | Andere | 30,00 | Proces |
Niet-periode gebonden | Ontwerp | 70,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Periode gebonden | Andere | 30,00 | Er wordt geen tweede examenkans georganiseerd. Wanneer een student in de eerste examenkans niet geslaagd was voor proces blijft de beoordeling voor deze evaluatievorm of de afwezigheid voor deze evaluatievorm geldig voor de tweede examenkans. |
Periode gebonden | Ontwerp | 70,00 | individuele opdracht |
Andere studiematerialen
Software: java IDE, Visual Paradigm, MySQL workbench
Via Chamilo: brochure digitaal beschikbaar; indien gewenst printen de studenten zelf de documenten
Overige: Gebruik van MySQL databank; 1 euro
Studiekosten
Via Chamilo: brochure digitaal beschikbaar; indien gewenst printen de studenten zelf de documenten
Overige: Gebruik van MySQL databank; 1 euro
Trefwoorden
project - programma-ontwikkeling - programmeren - Java-ontwerpen
IWETO-code: P160 - Programmatie, P170 - Computerwetenschappen, P175 - Informatica