Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
i¹Talent26427/4165/1819/1/04
Studiegids

i¹Talent

26427/4165/1819/1/04
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de toegepaste informatica, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de toegepaste informatica als i¹Talent
  • Bachelor in de toegepaste informatica als i¹Talent
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk12,00 uren
Hoorcollege
Werkcollege12,00 uren
Zelfstudie51,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Van Audenrode Martine
Andere docenten: Bekkens Anneleen, Ergünes Burcu, Ermens Katrien, Van Driessche Karine
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Engels, Frans, Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Kan een zelfbeeld ontwikkelen van waaruit hij leert hoe hij waarde kan creëren in IT en een bewuste keuze kan maken voor 1 of meerdere functieprofielen die getoetst worden tijdens de stage.
Krijgt inzicht in diverse aspecten (uitdagingen, bedreigingen, …) van zijn professionele werkomgeving.
Kan een aantal persoonlijke kwaliteiten ontwikkelen zoals creativiteit, zin voor initiatief, durven omgaan met risico’s en verantwoordelijkheidszin.
Is zich meer bewust van zijn eigen mogelijkheden en talenten en ontwikkelt meer zelfvertrouwen.
Kan zich ondernemend tonen door zelf initiatieven te nemen om deel te nemen aan IT-gerelateerde activiteiten (beurzen, navormingen, projecten, hackathons, Summerschools, …) waarmee hij extra ervaring of kennis opdoet.
Kan zich ondernemend tonen door creatieve ideeën te ontwikkelen en te vertalen in een concept, het scheppen van iets nieuws, het verbeteren van een proces, het creëren van iets duurzaams, …
Kan omgaan en/of samenwerken met professionals en studenten in een internationale context door deelname aan internationale beurzen, studiereizen, webinars, stage en IP-project, …
Kan een inzicht ontwikkelen in de culturele verschillen tussen landen en regio’s.
Kan eerste stappen zetten in een eigen mening geven over de maatschappelijke en deontologische referentiekaders waarbinnen hij zal functioneren

Inhoud

Individu en IT
• Ontwikkeling zelfbeeld
   o Wie ben ik?
   o Bewust worden en ervaren van het belang van een beeld te hebben van
      zichzelf (opportuniteiten, valkuilen, bedreigingen) in werkomgevingen
      adhv persoonlijkheidstesten,
   o Belang van Networking
   o ...
• Ontwikkelen persoonlijke kwaliteiten
  o Omgaan met diversiteit en samenwerken in heterogene groepen
  o Levenslang leren
  o ...

Ondernemend en IT
• Ondernemend gedrag ontwikkelen
  o Getuigenissen door bedrijfswereld en ondernemende studenten, …
  o Deelname aan hackathon, VPW, CodeFever, Summerschools, projecten,
     participatieraden, IT-lab, …
• Innovatief denken
• ...

Internationaal en IT
• Bewust worden van het belang van cultuurverschillen (opportuniteiten, valkuilen, bedreigingen) in een professionele werkomgeving
• ...

Maatschappij en IT
• Bewust worden van de gevolgen van de digitale transformatie van de maatschappij
( juridisch, sociologisch, economisch, ethisch, …)

Volgtijdelijkheid (VT)

simultaan te volgen met Projecten-workshops I.

Begincompetenties

Niveau eindtermen Secundair Onderwijs Vlaanderen

Verplicht samen op te nemen met (of historisch afgewerkt): projecten-workshops I

Eindcompetenties

De student kan vanuit een deontologisch en maatschappelijk referentiekader en kritische (zelf)reflectie de eigen professionele groei autonoom en actief opbouwen en beheren

Onderwijsvorm

  • Activerend hoorcollege
  • Opdracht
  • Lezing/getuigenis/gastspreker
  • Andere
    Extra informatie: Workshops

Begeleiding

De studenten worden opgevolgd door één of meerdere lectoren waarmee ze regelmatig contact houden .

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Niet-periode gebondenAndere100,00Zie evaluatiekaart op Chamilo
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Periode gebondenAndere100,00Zie evaluatiekaart op Chamilo

Andere studiematerialen

Alle studiemateriaal wordt via chamilo verspreid

Studiekosten

Max 30 € voor lezingen, gastsprekers, workshops.

Trefwoorden

coaching, talent, ICT, competentiepaspoort, portfolio