Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
STEM31575/4161/1819/1/76
Studiegids

STEM

31575/4161/1819/1/76
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk25,00 uren
Hoorcollege8,00 uren
Werkcollege16,00 uren
Zelfstudie32,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Landeghem Jouri
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Maatschappelijk intercultureel en internationaal participeren
Actuele thema's vanuit verschillende multidisciplinaire invalshoeken benaderen. 3.1 T

Professionalisering
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek inzetten 4.2 I
Nieuwe methodieken en technologie zelfstandig inschakelen in de klas 4.1 T
Ontwikkelingen binnen vakgebied pedagogisch - didactisch vertalen 4.2 I
Recente ontwikkelingen in het vakgebied voor leerlingen toegankelijk maken 4.2 I
Relevante informatie gevonden via informatiekanalen intergreren in de klaspraktijk 4.2 I
Vernieuwingen binnen vakgebied kritisch opvolgen. 4.2 I

Krachtige leeromgeving
Een authentieke en innovatieve leeromgeving vorm geven vanuit een activerende didactiek 8.2 T
Leeractiviteiten vanuit visies op leren ontwerpen (individueel of in team) 9.4 T

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:

Modeltraject 1:

(Be)grijp onderwijs

Modeltraject 2:

Individueel ontwikkelingstraject 2

Onderwijsvak X3

Onderwijsvak X4

Assistent in diverse contexten

Horizontale afstemming:

Onderwijsvak X5

Praktijk 3: in diverse contexten werken

Praktijk 3: WPL 1

Praktijk 3: WPL 2

Individueel ontwikkelingstraject 3

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
STEM in het Vlaams onderwijs - STEM actieplan, STEM kwaliteitskader
Didactische aspecten van vakoverschrijdend STEM onderwijs
Verschillende niveaus van vakoverschrijding
Didactische kaders voor STEM-onderwijs

Overzicht van "good practices"
Projectmatig werken in interdisciplinair STEM team

Volgtijdelijkheid (VT)

buiten trajectschijf 3 al minstens 100 studiepunten afgewerkt hebben.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale
en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren

dOLR

03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Hoorcollege met activerende elementen
Werkcolleges (begeleide oefeningen)
Peer tutoring
Groepswerk
Opdrachtgestuurd onderwijs

Begeleiding

Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie

Eerste examenkans 
Paper/ werkstuk/opdracht/case (50% van de totaliteit van de beoordeling)
Presentatie (50%): open en publiek toegankelijke presentatie met verdediging voor een jury. 

Het aantal vragen bij het mondeling examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.

Bijzondere bepalingen:
Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019 
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.



Tweede examenkans

Paper/ werkstuk/opdracht/case (50% van de totaliteit van de beoordeling)
Mondeling examen gekoppeld aan opdracht en/of case (50% van de totaliteit van de beoordeling)
Het aantal vragen bij het mondeling examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Bijzondere bepalingen:
Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019 
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten. 

Studiekosten

Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 60 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

STEM

Wetenschapsdidactiek

STEM didactiek

Lerarenopleiding