Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Gewicht:
3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Landeghem Jouri
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
Maatschappelijk intercultureel en internationaal participeren
Actuele thema's vanuit verschillende multidisciplinaire invalshoeken benaderen. 3.1 T
Professionalisering
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek inzetten 4.2 I
Nieuwe methodieken en technologie zelfstandig inschakelen in de klas 4.1 T
Ontwikkelingen binnen vakgebied pedagogisch - didactisch vertalen 4.2 I
Recente ontwikkelingen in het vakgebied voor leerlingen toegankelijk maken 4.2 I
Relevante informatie gevonden via informatiekanalen intergreren in de klaspraktijk 4.2 I
Vernieuwingen binnen vakgebied kritisch opvolgen. 4.2 I
Krachtige leeromgeving
Een authentieke en innovatieve leeromgeving vorm geven vanuit een activerende didactiek 8.2 T
Leeractiviteiten vanuit visies op leren ontwerpen (individueel of in team) 9.4 T
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
(Be)grijp onderwijs
Modeltraject 2:
Individueel ontwikkelingstraject 2
Onderwijsvak X3
Onderwijsvak X4
Assistent in diverse contexten
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak X5
Praktijk 3: in diverse contexten werken
Praktijk 3: WPL 1
Praktijk 3: WPL 2
Individueel ontwikkelingstraject 3
Inhoud
Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
STEM in het Vlaams onderwijs - STEM actieplan, STEM kwaliteitskader
Didactische aspecten van vakoverschrijdend STEM onderwijs
Verschillende niveaus van vakoverschrijding
Didactische kaders voor STEM-onderwijs
Overzicht van "good practices"
Projectmatig werken in interdisciplinair STEM team
Volgtijdelijkheid (VT)
buiten trajectschijf 3 al minstens 100 studiepunten afgewerkt hebben.
Begincompetenties
In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.
Eindcompetenties
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale
en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Hoorcollege met activerende elementen
Werkcolleges (begeleide oefeningen)
Peer tutoring
Groepswerk
Opdrachtgestuurd onderwijs
Begeleiding
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal
Evaluatie
Eerste examenkans
Paper/ werkstuk/opdracht/case (50% van de totaliteit van de beoordeling)
Presentatie (50%): open en publiek toegankelijke presentatie met verdediging voor een jury.
Het aantal vragen bij het mondeling examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Bijzondere bepalingen:
Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
Tweede examenkans
Paper/ werkstuk/opdracht/case (50% van de totaliteit van de beoordeling)
Mondeling examen gekoppeld aan opdracht en/of case (50% van de totaliteit van de beoordeling)
Het aantal vragen bij het mondeling examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Bijzondere bepalingen:
Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
Studiekosten
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 60 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.
Trefwoorden
STEM
Wetenschapsdidactiek
STEM didactiek
Lerarenopleiding