Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Interdisciplinair werk19424/4161/1819/1/65
Studiegids

Interdisciplinair werk

19424/4161/1819/1/65
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk25,00 uren
Hoorcollege8,00 uren
Werkcollege16,00 uren
Zelfstudie32,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Lescur Alain
Andere docenten: Braemscheute Eva, Van Den Bosch Dorien
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Maatschappelijk intercultureel en internationaal participeren
Actuele thema's vanuit verschillende multidisciplinaire invalshoeken benaderen. 3.1 T

Professionaliseren
Nieuw aangereikte inhouden gebruiken bij het oplossingsgericht handelen 5.3 T
Nieuwe methodieken binnen het vakgebied gebruiken 4.1 T

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
(Be)grijp onderwijs
Modeltraject 2:
Onderwijsvak X3
Onderwijsvak X4
Assistent in diverse contexten
Individueel ontwikkelingstraject 2
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak X5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: in diverse contexten werken
Praktijk 3: WPL 1
Praktijk 3: WPL 2
Individueel ontwikkelingstraject 3

Inhoud

Een interdisciplinair team vormen rond een casusbespreking met studenten van andere opleidingen
Vervolmaken van vergadertechnieken
Kennis en inzicht verwerven in takenpakket en visie van andere disciplines
Opstellen van een handelingsplan vanuit de eigen discipline
Leren opstellen van gemeenschappelijke zorgdoelen en zorgplan

Volgtijdelijkheid (VT)

buiten trajectschijf 3 al minstens 110 studiepunten afgewerkt hebben.

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale
en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
05 Gestoeld op kritische reflectie innoverend en oplossingsgericht handelen


dOLR
03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
05.3 Problemen en situaties leerbevorderend aanpakken

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Groepswerk
Casus gestuurd onderwijs
Begeleid zelfstandig werk
Zelfstandig werk
Peer tutoring

Begeleiding

Coaching
Consultatie op afspraak
Studietips in studiemateriaal
Gebruik van elektronische leeromgeving Chamilo HoGent
Vragen via mailing

Evaluatie

Eerste examenkans
Niet-periodegebonden evaluatie
Groepscijfer:
- Digitaal rapport casus (40% van de totaliteit van de groepsbeoordeling):
- Mondelinge toelichting rapport en beantwoorden vragen (30% van de totaliteit van de groepsbeoordeling): Toelichting en beantwoorden van vragen in groep
- Procesevaluatie coach, digitaal rapport samenwerking (10 % + 20% van de totaliteit van de groepsbeoordeling)

Peer assessment:
De studenten beoordelen de bijdrage aan het groepsproces van de individuele deelnemers van hun groep. Op basis daarvan wordt het individuele cijfer van de student berekend volgens de formule: groepscijfer x peer assessmentfactor = individuele beoordeling. Zo bekomt de student een individuele score die hoger, gelijk of lager kan liggen dan het product van zijn groep, afhankelijk van de prestaties van die student binnen zijn projectgroep.

Alle evaluatiecriteria van alle beoordelingsvormen worden mondeling toegelicht en zijn opgenomen in de studentenhandleiding.

Het aantal vragen van het mondelinge gedeelte wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene tijd.

Bijzondere bepalingen
De aanwezigheid op de groepsbijeenkomsten is verplicht. Afwezigheid van meer dan 20% (één groepsbijeenkomst) wordt als A (afwezig) gequoteerd.
Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en/of FOER Mens en Welzijn 2018-2019

Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden volgende evaluatievormen (en verdeling percentage beoordeling) aangewend:
- Mondelinge toelichting (30% van de totaliteit van de beoordeling)
- Portfolio (40 % van de totaliteit van de beoordeling)
- Extra opdrachten (30% van de totaliteit van de beoordeling)
- Peer assessment persoonlijk bijdrage vervalt

Bijzondere bepalingen
Cf OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019

Studiekosten

De kostprijs van verplicht schriftelijk studiemateriaal (afdrukken studentenhandleiding) wordt geraamd op ongeveer 3 euro.

Trefwoorden

Teamwork
Interdisciplinair werken