Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Individueel ontwikkelingstraject 330319/4161/1819/1/52
Studiegids

Individueel ontwikkelingstraject 3

30319/4161/1819/1/52
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Academiejaar) of 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk49,00 uren
Werkcollege16,00 uren
Zelfstudie16,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Den Bosch Dorien
Andere docenten: Dehaene Serano, De Jaegher Shana, De Puydt Ariane, Pelgrims Sophie, Roelandt Filip, Van Puyvelde Shela
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar

Doelstellingen

Communiceren
Correcte, duidelijke, aantrekkelijke en gepaste zinnen bouwen, zowel mondeling als 1.2 T
Een presentatie geven over de gevolgde navorming 1.4 T
Sollicitatie voorbereiden 1.4 T
CV opmaken 1.4 T


Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren                                                                                                                                 

De eigen visie op onderwijs duidelijk kunnen expliciteren 3.3 I


Professionaliseren                                                                                                                                                                                                               

Genomen acties op basis van sterkten, zwakten en hiaten in eigen didactische en pedagogische aanpak motiveren en evalueren. 4.2 T
Een efficiënte studie- / stageplanning hanteren. 4.3 T
Instrumenten/bronnen voor het verzamelen van informatie rond eigen competenties hanteren. 4.3 I                                                                                     

Op basis van reflecties mbt het professioneel handelen een geschikte navorming volgen. 4.3 T


Leerbegeleiding
Leerlingen met dringende verzorgingsnoden passend opvangen 11.1 T
Kernkwaliteiten van een leerling optimaal inzetten 11.5 T
Zicht krijgen op de specifieke leer- en leefsituatie van een leerling 11.5 T
Zijn eigen leerproces managen 11.5 T

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Individueel ontwikkelingstraject 1
Modeltraject 2:
Individueel ontwikkelingstraject 2

Horizontale afstemming:
Samen school maken
Keuzemodule
Thematische uitdieping
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: in diverse contexten werken
Praktijk 3: WPL 1
Praktijk 3: WPL 2


Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Een efficiënt en effectief persoonlijk ontwikkelingsplan (POP)
Kernkwaliteiten van een leerling
Keuzeprocessen
EHBO
Levenslang leren: organisaties voor navormingen en bijscholingen, inhoud gevolgde navorming
Visies op onderwijs
Solliciteren
CV
Taal: Leesstrategieën - Tekstschema’s - Woordenschat - Zinsbouw en stijl - Spellingsregels

Volgtijdelijkheid (VT)

geslaagd of gedelibereerd voor Communicatie en informatieverwerking 4 OF geslaagd of gedelibereerd voor Individueel ontwikkelingstraject 2.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
11 Zorg uitbouwen voor de leerlingen en voor zichzelf, met aandacht voor individuele zelfredzaamheid en zelfmanagement

dOLR
01.2 Effectief en efficiënt met de lln communiceren
01.4 Effectief en efficiënt communiceren met collega's, directie en externe partners
03.3 Het beroep van de leraar vorm geven door een breed culturele participatie                                                                                                               

04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
04.3 Permanent het handelen bijsturen op basis van valide informatie
11.1 De fysieke en geestelijke gezondheid van leerlingen bevorderen
11.5 Ontplooiing en emancipatie bevorderen rekening houdend met de specifieke leer- en leefsituatie van het individu


Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Begeleid zelfstandig werk met individuele coaching
Hoorcollege met activerende elementen
Werkcollege: begeleide oefeningen
Gastspreker

Begeleiding

Individuele coaching                                                                                                                                                                                                                     

Workshops

Evaluatie

Eerste examenkans

Niet-periodegebonden evaluatie: portfolio (100% van de totale beoordeling)
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de gesprekken met de coach aanwezig te zijn, het elektronisch portfolio correct te vervolledigen, op te volgen en deel te nemen aan de EHBO-cursus en het EHBO-examen (of aan te tonen dat deze competentie reeds behaald is). Indien de student de richtlijnen en de deadlines hieromtrent niet opvolgt, krijgt de student een afwezig (A).
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019

 

Tweede examenkans
Het feedbackgesprek na het examen van de eerste examenkans is verplicht voor de student die wenst deel te nemen aan de tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde verdeling percentage beoordeling aangewend als in de eerste examenkans.
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019


Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Help, Eerste hulp voor iedereenVerplicht
  • Auteur: Rode Kruis Vlaanderen
  • Uitgever: Rode Kruis Vlaanderen
  • Editie: 2021
  • ISBN-nr: 978-90-689-1081-0

Andere studiematerialen

Verplicht studiemateriaal: leermaterialen ter beschikking op de elektronische leeromgeving.

Studiekosten

Studiekosten worden geraamd op ongeveer 50 euro.

Trefwoorden

S 272 Lerarenvorming
S 280 Volwassenenvorming, permanente vorming