Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Praktijk 3: WPL 130317/4161/1819/1/81
Studiegids

Praktijk 3: WPL 1

30317/4161/1819/1/81
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • bewegingsrecreatie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Gewicht: 9,00
Totale studietijd: 243,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1) of 15.03.2019 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk243,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Permentier Veerle
Andere docenten: BEX Tine, Cosyns Jasper, Dehaene Serano, Delrue Marlies, Demeestere Maarten, Speleers Lise, Sys Hannelore, Van Den Bosch Dorien, Van Puyvelde Shela
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Communiceren

Heldere en concrete instructie geven aangepast op niveau van de doelgroep in complexere klasorganisatie. 1.1 - I
Aantrekkelijk, correct en verzorgd materiaal ten aanzien van leerlingen ontwerpen. 1.1 - I
Op gepaste wijze spontaan individuele gesprekken voeren met leerlingen met ondersteuning van de mentor. 1.2 - T
Op gepaste wijze spontaan mondeling feedback geven. 1.2 - I
Op gepaste wijze spontaan schriftelijk feedback geven. 1.2 - I
Consequent mailverkeer opvolgen, gebruik makend van een gepast taalregister. 1.2 – I
Een positief leer- en leefklimaat bewust bijsturen. 1.6 - I
Spontaan constructief met ongewenst leerlingengedrag omspringen. 1.6 - I
Betrokken aan teambevorderende activiteiten deelnemen. 2.1 - I
Spontaan hulp vragen van collega’s en anderen op een assertieve manier. 2.1 - I
Spontaan hulp geven aan collega’s en anderen. 2.1 - I

Maatschappelijk, intercultureel en internationaal participeren
Materiaal dat bijdraagt tot actief en maatschappelijk burgerschap ontwikkelen. 3.1. T

Professionaliseren
Zich verdiepen in nieuw aan te brengen leerinhouden. 4.2 - I
Relevante en kwalitatieve bronnen gebruiken uit binnen- en buitenland. 4.2 - T
Genomen initiatieven na feedback evalueren. 5.1 - T
Invloed van eigen referentiekader op oordeel over feiten/gebeurtenissen inschatten.5.2 - T
Zelfstandig reflecteren om toekomstige, gelijkaardige situaties bij te sturen. 5.3 - I
Methodieken om te reflecteren autonoom aanwenden. 5.3 - I

Krachtige leeromgeving
De aanwezige diversiteit aangrijpen om gedifferentieerd te werken binnen alle pijlers van het didactisch model 7.2 - I
Het leren IN en VOOR diversiteit spontaan hanteren in het pedagogisch-didactisch handelen. 7.3 - T
Bij het ontwikkelen van leeractiviteiten differentiatie hanteren. 7.4 – T
Het creatief inzetten van innovatieve (multimediale) leermiddelen. 8.1 – I
Een authentieke en innovatieve leeromgeving vorm geven vanuit een activerende didactiek. 8.2 - I
Zelfstandig een klaslokaal als een veilige, uitdagende, stimulerende leer- en leefruimte inrichten. 8.3 - I
Leerlijnen hanteren in de uitbouw van een lessenreeks. 9.1 - T
Leeractiviteiten vak-/leergebiedoverschrijdend vormgeven volgens de opgebouwde leerlijnen. 9.3 - I
Het didactisch model doelgericht inzetten bij het uitwerken van stimulerende leeractiviteiten. 9.4 - I
Op basis van de algemene didactiek, vakdidactiek, didactische principes leerinhouden vertalen naar actieve leeractiviteiten (individueel of in team). 9.4 - I
Stimulerende leeractiviteiten ontwikkelen waarin de leerinhouden van de verschillende onderwijsvakken voldoende uitgediept aan bod komen. 9.4 - I
Activerende werkvormen inzetten bij stimulerende leeractiviteiten. 9.4 - I
Gepaste evaluatie en/of assessment inzetten. 9.5 - T

Leerbegeleiding
Administratieve taken behorend tot het takenpakket van een leerkracht correct uitvoeren.10.1 - I
Constructief participeren aan teamvergaderingen met het oog op de ontwikkeling en de realisatie van het schoolbeleid. 10.2 - T
Door voorbeeldgedrag stimulerend optreden, rekening houdend met het pedagogisch project en het schoolwerkplan. 10.2 - T
Handelen naar het schoolreglement. 10.2 - I
Correct omgaan met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. 11.1 - T
Met respect voor eigenheid en diversiteit optreden. 11.3 - T

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Onderwijsvakken Bewegingsrecreatie
Onderwijsvakken Lichamelijke opvoeding
Praktijk 1: WPL exploreren
Praktijk 1: WPL assisteren
Modeltraject 2:
Onderwijsvakken Bewegingsrecreatie
Onderwijsvakken Lichamelijke opvoeding
Praktijk 2: WPL Bewegingsrecreatie
Praktijk 2: WPL Lichamelijke opvoeding
Horizontale afstemming:
Onderwijsvakken Bewegingsrecreatie
Onderwijsvakken Lichamelijke opvoeding
Samen school maken
Vakoverschrijdend en projectmatig werken
Bachelorproef
Praktijk 3: WPL 2
Individueel ontwikkelingstraject 3

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Werkplekleren met opdrachten gebaseerd op verschillende (onderwijs)contexten. Een werkplek omvat o.a. een basisschool, een sportdienst, een secundaire school, fitness, buitengewoon onderwijs, sportclub en outdoor, .... De krijtlijnen voor de opdrachten liggen vast. De student selecteert - in samenspraak met de mentor van de werkplek en de werkplekverantwoordelijke – de opdrachten, passend bij het eigen ontwikkelingsplan en de specifieke werkplek. Naast de vermelde opdrachten kunnen studenten op de werkplek ook leertaken (die niet gequoteerd worden) en opdrachten vanuit bepaalde opleidingsonderdelen uitvoeren.

De opdrachten hebben betrekking op het lesgeven/ het vergaderen in team binnen een werkplek/ functioneren binnen sportdienst/ organiseren van projecten. De student kiest daarenboven een keuzepakket binnen de bewegingsrecreatie: fitness, (groeps)fitness, doelgroepen, sportdienst, sportclub, outdoor.

 


Volgtijdelijkheid (VT)

((geslaagd of gedelibereerd voor Diversiteit OF geslaagd of gedelibereerd voor Leerlingenbegeleiding) OF geslaagd of gedelibereerd voor Assistent in diverse contexten) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Praktijk onderwijsvak lichamelijke opvoeding OF geslaagd of gedelibereerd voor Praktijk 2: WPL lichamelijke opvoeding) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Praktijk onderwijsvak bewegingsrecreatie OF geslaagd of gedelibereerd voor Praktijk 2: WPL bewegingsrecreatie) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Lichamelijke opvoeding 3 OF ((geslaagd of gedelibereerd voor Lichamelijke opvoeding: sportmethodiek en didactiek 2 OF geslaagd of gedelibereerd voor Lichamelijke opvoeding: sportmethodiek en didactiek 2: individuele sporten) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Lichamelijke opvoeding: verdedigings- en contactsporten OF geslaagd of gedelibereerd voor Lichamelijke opvoeding: verdedigings- en contactsporten OF geslaagd of gedelibereerd voor Lichamelijke opvoeding: sportmethodiek en didactiek 2: doel- en terugslagsporten))) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Lichamelijke opvoeding 4 OF (geslaagd of gedelibereerd voor Lichamelijke opvoeding: verdieping individuele sporten EN geslaagd of gedelibereerd voor Lichamelijke opvoeding: verdieping doel- en terugslagsporten)) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Bewegingsrecreatie 3 OF (geslaagd of gedelibereerd voor Bewegingsrecreatie: fitnessinstructor EN geslaagd of gedelibereerd voor Bewegingsrecreatie: outdoor animator)) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Bewegingsrecreatie 4 OF (geslaagd of gedelibereerd voor Bewegingsrecreatie: verdieping fitness EN geslaagd of gedelibereerd voor Bewegingsrecreatie: verdieping recreatieve sporten)) .

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR)
01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
02 Actief participerend samenwerken in een (breed) schoolteam
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
05 Gestoeld op kritische reflectie innoverend en oplossingsgericht handelen
07 Diversiteit als uitgangspunt en als meerwaarde voor het didactisch-pedagogisch handelen in de onderwijspraktijk gebruiken
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
10 Binnen het juridisch, deontologisch, organisatorisch en administratief kader, efficiënt en effectief functioneren
11 Zorg uitbouwen voor de leerlingen en voor zichzelf, met aandacht voor individuele zelfredzaamheid en zelfmanagement
deel - OLR
01.1 Zich krachtig en expressief als leraar positioneren
01.2 Effectief en efficiënt met de lln communiceren
01.6 Effectief en efficiënt communiceren in functie van een doeltreffend klasmanagement
02.1 Als teamspeler aan een goede werksfeer meewerken
03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
05.1 Feedback en kritische reflectie aanwenden om het eigen pedagogisch en didactisch handelen te optimaliseren
05.2 Het eigen referentiekader, dat van anderen en de wederzijdse beïnvloeding kritisch bevragen
05.3 Problemen en situaties leerbevorderend aanpakken
07.2 Doelstellingen, werkvormen, leerinhouden, leeractiviteiten en evaluatievormen op maat van elke leerling uitwerken.
07.3 Leerlingen stimuleren tot constructief en respectvol omgaan met diversiteit binnen de klasgroep, de school en de samenleving
07.4 De aanwezige contextuele diversiteit van het kind en van de school constructief betrekken door te differentiëren in de klas- en op school.
08.1 Leerlingen begeleiden in het functioneel en met kritische zin aanwenden van multimedia, ICT en andere leermiddelen
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
08.3 Een klaslokaal, een schoolgebouw inrichten als een aangepaste, uitdagende en veilige speel-, leer- en leefomgeving
09.2 Doelstellingen op maat afstemmen rekening houdend met de beginsituatie,
eindtermen/ontwikkelingsdoelen, het leerplan, leerlijnen en het pedagogisch project
09.3 Een coherente samenhang nastreven in het onderwijsaanbod zowel vakspecifiek als vakoverschrijdend
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces
10.1 Relevante en actuele juridische, deontologische en administratieve taken behorend tot het leraarschap correct uitvoeren
10.2 Samen met het schoolteam en de schoolleiding bijdragen aan de concretisering van het schoolbeleid
11.1 De fysieke en geestelijke gezondheid van leerlingen bevorderen
11.3 In het kader van het schoolzorgbeleid systematisch en in multidisciplinair overleg leerlingengegevens verzamelen en er adequaat mee omgaan

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Stage

Wat betreft de organisatie van de stage dient men de richtlijnen voor Praktijk 3 in het derde modeltraject te lezen en op te volgen, ter beschikking via de elektronische leeromgeving.

Begeleiding

Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal
Tussentijds feedbackmomenten binnen een teamvergadering van één werkplek
Supervisie

Wat betreft de begeleiding van de stage dient men de richtlijnen voor Praktijk 3 in het derde modeltraject te lezen en op te volgen, ter beschikking via de elektronische leeromgeving.

Evaluatie

Eerste examenkans
Stage met opdrachten (100 % van de totaliteit van de beoordeling)
Wat betreft de evaluatie van de stage dient men de richtlijnen voor Praktijk 3 in het derde modeltraject te lezen en op te volgen, ter beschikking via de elektronische leeromgeving.
Tweede examenkans
Geen tweede examenkans mogelijk.

 

Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019

Studiekosten

Bijkomende studiekosten zijn afhankelijk van de praktijkopdrachten tijdens de stage in scholen en organisaties.

Trefwoorden

Lerarenvorming

Lichamelijke opvoeding

Sporttakgericht