Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Praktijk 3: in diverse contexten werken30316/4161/1819/1/47
Studiegids

Praktijk 3: in diverse contexten werken

30316/4161/1819/1/47
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Gewicht: 5,00
Totale studietijd: 135,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1) of 15.03.2019 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk135,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Steenhout Petra
Andere docenten: Block Jan, Demol Annemie, De Smet Karen, Moens Grietje, Permentier Veerle, Sys Hannelore, Van Den Bosch Dorien, Van Eenoo Kevin, Vanhaute Sandra, Van Laethem Marita
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Communiceren
Gesprekken met ouders/verzorgers in functie van het kind voeren. 1.3 - T
Spontaan hulp vragen van en geven aan collega's op een assertieve manier. 2.1 - I

Maatschappelijk, intercultureel en internationaal participeren
Actief en maatschappelijk verantwoord burgerschap opnemen. 3.1. I
Kritisch zijn ervaringen binnen een brede, diverse maatschappelijke en internationale context evalueren. 3.2 – T
Educatie voor duurzame ontwikkeling van een school/organisatie verduidelijken. 3.1 – T
Cultuureducatie van een school/organisatie verduidelijken. 3.3 – T
De identiteit van het beroep in internationale context gemotiveerd vormgeven (studenten internationalisering). 3.2 - I
Initiatieven m.b.t. internationalisering bevorderen. 3.2 - T

Professionaliseren
Zich leerinhouden buiten het vakgebied eigen maken. 4.2 - I
De invloed van het eigen referentiekader op zijn oordeel over feiten/ gebeurtenissen correct inschatten. 5.2 - I
Genomen initiatieven na feedback evalueren. 5.1 - T
Naar aanleiding van eigen reflecties en reflecties van anderen, verbeter- en/of verdiepingsdoelen in de praktijk opnemen. 5.3 - T
Problemen herkennen en erkennen. 5.3 - I
Problemen tot leerkansen omvormen. 5.3 - I

Krachtige leeromgeving
Autonoom de aanwezige diversiteit aangrijpen om gedifferentieerd te werken binnen alle pijlers van het didactisch model. 7.1 - I
Het leren IN en VOOR diversiteit vertalen in het pedagogisch-didactisch handelen. 7.3 - T
Differentiatie hanteren om de aanwezige contextuele diversiteit van het kind en de school. constructief te betrekken bij het ontwikkelen van leeractiviteiten en bij de schoolorganisatie 7.4 - I

Leerbegeleiding
Administratieve taken behorend tot het beroep correct uitvoeren. 10.1 - I

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
(Be)grijp onderwijs
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Modeltraject 2:
Assistent in diverse contexten
Praktijk 2: vakleraar X worden
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak X5
Samen school maken
Vakoverschrijdend en projectmatig werken
Bachelorproef
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Individueel ontwikkelingstraject 3

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Stage met opdrachten gebaseerd op de gekozen (onderwijs)context en met een link naar diversiteit, EDO en/of cultuureducatie.
Aandacht voor volgende algemene inhouden: Administratieve taken – binnen en buitenklasdifferentiatie - sleutelcompetenties voor het leren VOOR diversiteit -  Differentiatietechnieken op verschillende persoonlijkheidskenmerken - Participatie Cultuuronderwijs - Educatie voor duurzame ontwikkeling of diversiteit. Mogelijkheid tot i
nternationale en/ of andere (onderwijs)contexten.

Volgtijdelijkheid (VT)

((geslaagd of gedelibereerd voor Leerlingenbegeleiding OF geslaagd of gedelibereerd voor Diversiteit) EN buiten trajectschijf 3 al minstens 101 studiepunten afgewerkt hebben) OF (geslaagd of gedelibereerd voor Assistent in diverse contexten EN buiten trajectschijf 3 al minstens 101 studiepunten afgewerkt hebben).

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR)

01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
02 Actief participerend samenwerken in een (breed) schoolteam
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
05 Gestoeld op kritische reflectie innoverend en oplossingsgericht handelen
07 Diversiteit als uitgangspunt en als meerwaarde voor het didactisch-pedagogisch handelen in de onderwijspraktijk gebruiken
10 Binnen het juridisch, deontologisch, organisatorisch en administratief kader, efficiënt en effectief functioneren

deel - OLR

01.3 Effectief en efficiënt met ouders, verzorgers communiceren
02.1 Als teamspeler aan een goede werksfeer meewerken
03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
03.2 Het beroep van leraar vorm geven door een internationale participatie
03.3 Het beroep van leraar vorm geven door een breed culturele participatie
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
05.1 Feedback en kritische reflectie aanwenden om het eigen pedagogisch en didactisch handelen te optimaliseren
05.2 Het eigen referentiekader, dat van anderen en de wederzijdse beïnvloeding kritisch bevragen
05.3 Problemen en situaties leerbevorderend aanpakken
07.1 Relevante kenmerken van leerlingen/leerlingengroepen opsporen die aan de basis liggen van het gedifferentieerd werken in de klas/ op school.
07.3 Leerlingen stimuleren tot constructief en respectvol omgaan met diversiteit binnen de klasgroep, de school en de samenleving
07.4 De aanwezige contextuele diversiteit van het kind en van de school constructief betrekken door te differentiëren in de klas- en op school.
10.1 Relevante en actuele juridische, deontologische en administratieve taken behorend tot het leraarschap correct uitvoeren

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Stage

Wat betreft de organisatie van de stage dient men de richtlijnen voor Praktijk 3 in het derde modeltraject te lezen en op te volgen, ter beschikking via de elektronische leeromgeving.

Begeleiding

Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal
Tussentijds feedbackmoment

Wat betreft de begeleiding van de stage dient men de richtlijnen voor Praktijk 3 in het derde modeltraject te lezen en op te volgen, ter beschikking via de elektronische leeromgeving.

Evaluatie

Eerste examenkans
Stage met opdrachten (100 % van de totaliteit van de beoordeling)
Wat betreft de evaluatie van de stage dient men de richtlijnen voor Praktijk 3 in het derde modeltraject te lezen en op te volgen, ter beschikking via de elektronische leeromgeving.

Tweede examenkans
Geen tweede examenkans mogelijk.

 

Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019

Andere studiematerialen

Richtlijnenbundel en ondersteunende documenten beschikbaar op elektronische leeromgeving.

Studiekosten

Bijkomende studiekosten zijn afhankelijk van de praktijkopdrachten tijdens de stage in scholen en organisaties.

Trefwoorden

Vakdidactiek
Lerarenvorming