Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Internationale leermiddelen i.v.m. verschillende kunstdisciplines: boeken, websites,…
Internationale context van de leraar kunstvakken
Extra muros: musea, cultuurhuizen
Professionaliseren
Kunststudio (intra muros):
intercultureel participeren
kunst in ruime context
oriëntatie in meerdere kunstdisciplines
vocabularium van verschillende muzische domeinen/kunstdisciplines
inleving en beleving van verschillende muzische domeinen/kunstdisciplines
onderzoek naar basisinhouden van de initiële esthetica
ThemaX: Mixed FormA(r)t, multidisciplinair project
Verschillende cultuur- en kunstuitingen
Internationale kunstactualiteit en multidisciplinaire kunstvormen
Onderzoek, uitdieping en realisatie van multidisciplinair artistieke inhouden als basis voor projectwerk
Onderzoek naar en realiseren van een multidisciplinair project
Principes van het projectmatig werken en groepswerk, samenwerkend leren
Onderzoek naar specifieke kunstaspecten in de multidisciplinaire kunstactualiteit, gekoppeld aan het projectthema en format
Uitdiepend onderzoek naar specifieke kunstaspecten en expressie in groeps-multidisciplinair artistiek werk
Onderzoek via kunstassociatie naar het projectthema
Onderzoek naar het projectthema op breed cultureel vlak: erfgoed, politiek, economisch, sociaal,…
Onderzoek gekoppeld aan het projectthema gericht naar decorontwerp, kostuumontwerp, beweging, drama, dans, woord, muziek en mediagebruik (licht, projectie, beeld en geluid)
De vijf domeinen van expressie: beeld, muziek, woord, beweging, media
Happening en performance
Multidisciplinair artistiek idee concretiseren/conceptualiseren
Multidisciplinair vak- en discipline overschrijdend project gebaseerd op een visie
KunsteduX: vakdidactiek
Kunstactualiteit, nieuwe technieken en methodieken van meerdere kunstvormen integreren in leeractiviteiten
Thematische vakliteratuur en andere informatiekanalen
Navormingen: opzoeken en volgen
Leerplannen DKO (woord, beeld, dans, muziek), kunstenbad en basisonderwijs (muzische vorming)
Visies en richtlijnen pedagogische begeleidingsdiensten
Sites kunstpiloten: kunstenbad, kunstig competent en musiX
Internationale kunstactualiteit en multidisciplinaire kunstvormen als basis voor didactische vertalingen
De student als onderzoeker, vakman, unieke ik, performer, samenspeler en leraar
Krachtige leeromgeving
Kunstdidactiek
Binnenklasdifferentiatie in een multidisciplinaire kunstomgeving
Leeractiviteiten met oog voor het leren IN diversiteit en het leren VOOR diversiteit (DIVA)
Multimediale en andere leermiddelen in leeractiviteiten: kritische aanwending
Didactische principes: aanschouwelijkheids-, activiteits-, motivatie-, herhalings- geleidelijkheids-, differentiatie- en integratieprincipe: herhaling
Ondernemingszin in een multidisciplinaire leeractiviteit
Creativiteit – onderzoekend leren (ovur)– ervaringsgericht leren – experimenterend leren
Cultuureducator: multidisciplinaire cultuurhuis/museumworkshop ontwerpen en uitvoeren
Leerlijnen in lessenreeks en semesterplanning
Verbanden tussen kunstvakinhouden/opdrachten en de internationale kunsthistoriek en/of kunstactualiteit
(Innovatieve) evaluatievormen en/of assessmentvormen: evaluatiesleutels voor multidisciplinair artistiek proces en product (vakkennis, vaardigheden en attitudes) – koppeling naar “kunstig competent”
Leerbegeleiding
Jaarplanning: semesterplanning
Spreekkansen van leerlingen
Coachen van een creatieproces binnen meerdere kunstvormen