Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Plastische opvoeding 511355/4161/1819/1/35
Studiegids

Plastische opvoeding 5

11355/4161/1819/1/35
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • plastische opvoeding
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten
Gewicht: 7,00
Totale studietijd: 189,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk24,00 uren
Hoorcollege7,00 uren
Werkcollege60,00 uren
Zelfstudie98,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Van Laethem Marita
Andere docenten: Moens Grietje
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Internationale leermiddelen correct hanteren. 3.2 T
Aspecten van cultuureducatie, educatie voor duurzame ontwikkeling en diversiteit naar eigen lessen(reeksen) concreet vertalen. 3.3 T

Professionaliseren
Vakkennis, innoverende methodieken en technologieën hanteren in de onderwijspraktijk. 4.1 I
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek inzetten. 4.2 I
Ontwikkelingen en vernieuwingen binnen het vakgebied kritisch opvolgen. 4.2 T
Recente ontwikkelingen in het vakgebied voor leerlingen toegankelijk maken. 4.2 T

Krachtige leeromgeving
De aanwezige diversiteit aangrijpen om gedifferentieerd te werken binnen de pijlers van het didactisch model. 7.2 T
Het leren IN en VOOR diversiteit vertalen in het pedagogisch-didactisch handelen. 7.3 T
Leerlingen begeleiden in het met kritische zin aanwenden van (multimediale) leermiddelen. 8.1 T
Een authentieke en innovatieve leeromgeving vorm geven vanuit een activerende didactiek. 8.2 T
Uitvoeren van extra-muros en/of uitnodigen van externe partners. 8.2 T
Ondernemingszin via leeractiviteiten stimuleren. 8.4 T
Bij ontwikkeling van leeractiviteiten de leerlijnen aanwenden binnen de onderwijsvak(ken), zowel horizontaal als verticaal. 9.3 T
Breed evalueren. 9.5 T

Leerbegeleiding
Administratieve taken behorend tot het takenpakket zoals het ontwerpen van een (jaar)planning correct uitvoeren. 10.1 – T
Mondigheid en zelfstandigheid stimuleren bij leerlingen. 11.5 – W&I
Studiemethode bij leerlingen optimaliseren. 11.5 - T

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Onderwijsvak plastische opvoeding 1
Onderwijsvak plastische opvoeding 2
Praktijk 1: assisteren
Modeltraject 2:
Onderwijsvak plastische opvoeding 3
Onderwijsvak plastische opvoeding 4
Praktijk 2: vakleraar plastische opvoeding worden

Horizontale afstemming:
Samen school maken
Vakoverschrijdend en projectmatig werken
Bachelorproef
Praktijk 3: beginnende leraar zijn

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Internationale leermiddelen i.v.m. beeld: sites, musea en (kunst)boeken
Internationale context van de leraar PO
Extra muros: musea (museumportfolio)
Cultuureducator

Kunststudio (intra muros):
intercultureel participeren
kunst in ruime context
oriëntatie in meerdere kunstdisciplines
vocabularium van verschillende muzische domeinen/kunstdisciplines
inleving en beleving van verschillende muzische domeinen/kunstdisciplines
onderzoek naar basisinhouden van de initiële esthetica

Professionaliseren
'2D, 3D en mediArt in een mixed format':
internationale beeldende kunstactualiteit en beeldonderwijs
onderzoek, uitdieping en realisatie van artistieke inhouden 2D, 3D en mediArt
internationale kunstactualiteit in eigen werk
onderzoek naar en realiseren van mixed media
persoonlijke artistieke realisatie
presentatievormen

'Vakdidactiek':
kunstactualiteit, nieuwe technieken en methodieken binnen de beeldende kunst integreren in leeractiviteiten
thematische vakliteratuur en andere informatiekanalen
navorming: Canon Cultuurdag,…
leerplannen PO en aanverwanten
visies en richtlijnen van de pedagogische begeleidingsdiensten (GO!)
sites klascement, canon cultuur, muzes, het archief
internationale kunstactualiteit binnen de beeldende kunsten als basis voor didactische vertalingen

De student als onderzoeker, vakman, unieke ik, samenspeler, performer en leraar

Krachtige leeromgeving
'Beelddidactiek'
Binnenklasdifferentiatie in de lessen PO en aanverwanten
Leeractiviteiten met oog voor het leren IN diversiteit en het leren VOOR diversiteit (DIVA)
Multimediale en andere leermiddelen in leeractiviteiten: kritische aanwending
Didactische principes: aanschouwelijkheids-, activiteits-, motivatie-, herhalings- geleidelijkheids-, differentiatie- en integratieprincipe
Cultuureducator: museumworkshop beeld ontwerpen en uitvoeren
Ondernemingszin in beeldende leeractiviteiten
Creativiteit – onderzoekend leren (ovur)– ervaringsgericht leren – experimenterend leren
Leerlijnen in lessenreeks en semesterplanning
Verbanden tussen vakinhouden/opdrachten en de internationale beeldende kunsthistoriek en/of kunstactualiteit
(Innovatieve) evaluatievormen en/of assessmentvormen: evaluatiefiches, evaluatiesleutels over beeldend artistiek proces en product (vakkennis, vaardigheden en attitudes); kunstig competent

Leerbegeleiding
Jaarplanning: semesterplanning in smartschool
Spreekkansen van leerlingen
Coachen van een creatieproces beeld

Volgtijdelijkheid (VT)

(geslaagd of gedelibereerd voor Plastische opvoeding 3 OF geslaagd of gedelibereerd voor Plastische opvoeding 3) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Plastische opvoeding 4 OF geslaagd of gedelibereerd voor Plastische opvoeding 4).

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
07 Diversiteit als uitgangspunt en als meerwaarde voor het didactisch-pedagogisch handelen in de onderwijspraktijk gebruiken
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
10 Binnen het juridisch, deontologisch, organisatorisch en administratief kader, efficiënt en effectief functioneren
11 Zorg uitbouwen voor de leerlingen en voor zichzelf, met aandacht voor individuele zelfredzaamheid en zelfmanagement

dOLR
03.2 Het beroep van leraar vorm geven door een internationale participatie
03.3 Het beroep van leraar vorm geven door een breed culturele participatie
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
07.3 Leerlingen stimuleren tot constructief en respectvol omgaan met diversiteit binnen de klasgroep, de school en de samenleving
07.4 De aanwezige contextuele diversiteit van het kind en van de school constructief betrekken door te differentiëren in de klas- en op school.
08.1 Leerlingen begeleiden in het functioneel en met kritische zin aanwenden van multimedia, ICT en andere leermiddelen
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
08.4 Autonoom een leeromgeving ontwikkelen waarin ondernemingszin bij leerlingen gestimuleerd wordt
09.3 Een coherente samenhang nastreven in het onderwijsaanbod zowel vakspecifiek als vakoverschrijdend
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces
10.1 Relevante en actuele juridische, deontologische en administratieve taken behorend tot het leraarschap correct uitvoeren
11.5 Ontplooiing en emancipatie bevorderen rekening houdend met de specifieke leer- en leefsituatie van het individu

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.



Hoorcollege met interactieve elementen
Werkcollege: begeleide oefeningen
Begeleid zelfstandig werk
Practicum (atelierwerk)
Interne meerdaagse
Excursie

Begeleiding

Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Eerste examenkans
Evaluatievorm portfolio (70% van de totaliteit van de beoordeling) met opdrachten en presentatie:
- proces (30% van het portfolio): afzonderlijke leeropdrachten gespreid over het semester met meerdere onderdelen zoals de onderzoeksresultaten, schetsen, ontwerpen, studiewerk, werkstukken, bewijs van vereiste attitudes
- product (40% van het portfolio): eindopdrachten zoals artistieke realisaties die soms gedocumenteerd en gefundeerd zijn met paper,
- de evaluatiecriteria worden bij aanvang per taak toegelicht
Evaluatievorm vaardigheidstests (skill-tests) (30% van de totaliteit van de beoordeling):
- eindopdrachten zoals een lessenreeks, visueel didactisch ondersteunend materiaal, semesterplanning…
- de evaluatiecriteria worden bij aanvang per taak toegelicht

Bijzondere bepalingen:
Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019

Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.

Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde verdeling percentage beoordeling aangewend als in de eerste examenkans.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019

Andere studiematerialen

Syllabus beschikbaar op elektronische leeromgeving
DVD Naslagwerk kunstedu (eigen uitgave)
Deze DVD wordt gebruikt in verschillende opleidingsonderdelen verspreid over de drie modeltrajecten
Opdrachtendocumenten
Vakspecifiek materieel en materiaal
Vakdidactisch handboek:
Crul, K. (2013). Zeppelin. Eerste druk. Kalmthout, Pelckmans NV

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 45 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.
De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 15 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 300 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

Vakdidactiek
Lerarenvorming beeld
Kunst
Kunst en/in onderwijs