Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Muzikale opvoeding 510188/4161/1819/1/30
Studiegids

Muzikale opvoeding 5

10188/4161/1819/1/30
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • muzikale opvoeding
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten
Gewicht: 7,00
Totale studietijd: 189,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk24,00 uren
Hoorcollege7,00 uren
Werkcollege60,00 uren
Zelfstudie98,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Lerouge Sophie
Andere docenten: Pelgrims Sophie, Veirman Jonas, Vuye Jan
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Internationale leermiddelen correct hanteren. 3.2 T
Aspecten van cultuureducatie, educatie voor duurzame ontwikkeling en diversiteit naar eigen lessen(reeksen) concreet vertalen. 3.3 T

Professionaliseren
Vakkennis, innoverende methodieken en technologieën hanteren in de onderwijspraktijk. 4.1 I
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek inzetten. 4.2 I
Ontwikkelingen en vernieuwingen binnen het vakgebied kritisch opvolgen. 4.2 T
Recente ontwikkelingen in het vakgebied voor leerlingen toegankelijk maken. 4.2 T

Krachtige leeromgeving
De aanwezige diversiteit aangrijpen om gedifferentieerd te werken binnen de pijlers van het didactisch model. 7.2 T
Het leren IN en VOOR diversiteit vertalen in het pedagogisch-didactisch handelen. 7.3 T
Leerlingen begeleiden in het met kritische zin aanwenden van (multimediale) leermiddelen. 8.1 T
Een authentieke en innovatieve leeromgeving vorm geven vanuit een activerende didactiek. 8.2 T
Uitvoeren van extra-muros en/of uitnodigen van externe partners. 8.2 T
Ondernemingszin via leeractiviteiten stimuleren. 8.4 T
Bij ontwikkeling van leeractiviteiten de leerlijnen aanwenden binnen de onderwijsvak(ken), zowel horizontaal als verticaal. 9.3 T
Breed evalueren. 9.5 T

Leerbegeleiding
Administratieve taken behorend tot het takenpakket zoals het ontwerpen van een (jaar)planning correct uitvoeren. 10.1 T
Mondigheid en zelfstandigheid stimuleren bij leerlingen. 11.5 W&I
Studiemethode bij leerlingen optimaliseren. 11.5 T

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Onderwijsvak muzikale opvoeding 1
Onderwijsvak muzikale opvoeding 2
Praktijk 1: assisteren
Modeltraject 2:
Onderwijsvak muzikale opvoeding 3
Onderwijsvak muzikale opvoeding 4
Praktijk 2: vakleraar muzikale opvoeding worden
Horizontale afstemming:
Samen school maken
Vakoverschrijdend en projectmatig werken
Bachelorproef
Praktijk 3: beginnende leraar zijn

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Extra muros
Internationale context van de leraar
Cultuur en kunst die jongeren omringen - Gebruik van cultuur- en kunstuitingen
fundamentele leerinhouden en vaardigheden i.v.m. de vakdidactiek nodig om de leerinhouden voor het secundair onderwijs optimaal te kunnen implementeren in de onderwijspraktijk, aanbrengen en inoefenen, specifiek toegespitst op het samenstellen en creëren van vakoverschrijdende projecten voor kinderen, jongeren en bejaarden

fundamentele leerinhouden en vaardigheden i.v.m. de vakdidactiek nodig om de leerinhouden voor het deeltijds kunstonderwijs optimaal te kunnen implementeren in de onderwijspraktijk, aanbrengen en inoefenen, specifiek toegespitst op algemene muzikale vorming en samenzang.

Uitwerken van een project met kinderen, jongeren of bejaarden.
Groepsmusiceren
Internationale leermiddelen
Multimediale leermiddelen
Aspecten van Leren leren
Creativiteit - Ondernemingszin
Leerlijnen - Jaarplanning
Evaluatievormen en/of assessmentvormen. Examen opstellen
Types van innoverende evaluatie
Jaarplanning - Agenda
Begeleid zelfstandig werken, contractwerk
Leeractiviteiten ontwerpen op basis van het leren IN diversiteiten het leren VOOR diversiteit (DIVA)

Volgtijdelijkheid (VT)

(geslaagd of gedelibereerd voor Muzikale opvoeding 3 OF geslaagd of gedelibereerd voor Muzikale opvoeding 3) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Muzikale opvoeding 4 OF geslaagd of gedelibereerd voor Muzikale opvoeding 4).

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
07 Diversiteit als uitgangspunt en als meerwaarde voor het didactisch-pedagogisch handelen in de onderwijspraktijk gebruiken
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
10 Binnen het juridisch, deontologisch, organisatorisch en administratief kader, efficiënt en effectief functioneren
11 Zorg uitbouwen voor de leerlingen en voor zichzelf, met aandacht voor individuele zelfredzaamheid en zelfmanagement

dOLR
03.2 Het beroep van leraar vorm geven door een internationale participatie
03.3 Het beroep van leraar vorm geven door een breed culturele participatie
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
07.3 Leerlingen stimuleren tot constructief en respectvol omgaan met diversiteit binnen de klasgroep, de school en de samenleving
07.4 De aanwezige contextuele diversiteit van het kind en van de school constructief betrekken door te differentiëren in de klas- en op school.
08.1 Leerlingen begeleiden in het functioneel en met kritische zin aanwenden van multimedia, ICT en andere leermiddelen
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
08.4 Autonoom een leeromgeving ontwikkelen waarin ondernemingszin bij leerlingen gestimuleerd wordt
09.3 Een coherente samenhang nastreven in het onderwijsaanbod zowel vakspecifiek als vakoverschrijdend
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces
10.1 Relevante en actuele juridische, deontologische en administratieve taken behorend tot het leraarschap correct uitvoeren
11.5 Ontplooiing en emancipatie bevorderen rekening houdend met de specifieke leer- en leefsituatie van het individu

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Project

Hoorcollege met interactieve elementen
Microteaching
Groepswerk
Practicum/skills lab

Opdrachtgestuurd onderwijs
Excursie
Begeleid zelfstandig werk
Begeleide zelfstudie


Begeleiding

Gebruik van elektronische leeromgeving Zelfstudiemateriaal

Evaluatie

Eerste examenkans

Vaardigheidstest (25% van de totale beoordeling)
Project (50% van de totale beoordeling)
Opdracht (25% van de totale beoordeling)
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten

 

Tweede examenkans

Voor de tweede examenkans worden volgende evaluatievormen (en verdeling percentage beoordeling) aangewend:
Vaardigheidstest (25% van de totale beoordeling)
Opdracht (75% van de totale beoordeling)

Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Vademecum van de Algemene MuziekleerVerplicht
  • Auteur: Daniel Gistelinck
  • Uitgever: Aniscore
  • Editie: -
  • ISBN-nr: 978-10-914-9507-4
Van 't blad zingen Deel 1Verplicht
  • Auteur: Marie Egmond
  • Uitgever: Broekmans en Van Poppel B.V. Amsterdam
  • Editie: .
  • ISBN-nr: 978-94-919-0602-2
Van 't blad zingen deel 2Verplicht
  • Auteur: Marie Egmond
  • Editie: .
  • ISBN-nr: 978-10-900-1589-1

Andere studiematerialen

Studiemateriaal op de elektronische leeromgeving

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 50 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.
De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 25 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 150 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

Praktische vaardigheden: Piano / zang / groepsmusiceren / muziekleer
Vakdidactiek