Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Informatica 56202/4161/1819/1/15
Studiegids

Informatica 5

6202/4161/1819/1/15
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • informatica
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten
Gewicht: 7,00
Totale studietijd: 189,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk24,00 uren
Hoorcollege22,00 uren
Werkcollege38,00 uren
Zelfstudie105,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Lescur Alain
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Het is passend te verantwoorden waarom dit opleidingsonderdeel wordt opgenomen in het opleidingsprogramma.

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Internationale leermiddelen correct hanteren. 3.2 T
Aspecten van cultuureducatie, educatie voor duurzame ontwikkeling en diversiteit naar eigen lessen(reeksen) concreet vertalen. 3.3 T

Professionaliseren
Vakkennis, innoverende methodieken en technologieën hanteren in de onderwijspraktijk. 4.1 I 
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek inzetten. 4.2 I
Ontwikkelingen en vernieuwingen binnen het vakgebied kritisch opvolgen. 4.2 T
Recente ontwikkelingen in het vakgebied voor leerlingen toegankelijk maken. 4.2 T

Krachtige leeromgeving
De aanwezige diversiteit aangrijpen om gedifferentieerd te werken binnen de pijlers van het didactisch model. 7.2 T
Het leren IN en VOOR diversiteit vertalen in het pedagogisch-didactisch handelen. 7.3 T
Leerlingen begeleiden in het met kritische zin aanwenden van (multimediale) leermiddelen. 8.1 T
Een authentieke en innovatieve leeromgeving vorm geven vanuit een activerende didactiek. 8.2 T
Uitvoeren van extra-muros en/of uitnodigen van externe partners. 8.2 T
Ondernemingszin via leeractiviteiten stimuleren. 8.4 T
Bij ontwikkeling van leeractiviteiten de leerlijnen aanwenden binnen de onderwijsvak(ken), zowel horizontaal als verticaal. 9.3 T
Breed evalueren. 9.5 T

Leerbegeleiding
Administratieve taken behorend tot het takenpakket zoals het ontwerpen van een (jaar)planning correct uitvoeren. 10.1 – T
Mondigheid en zelfstandigheid stimuleren bij leerlingen. 11.5 – W&I
Studiemethode bij leerlingen optimaliseren. 11.5 - T

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Onderwijsvak INFORMATICA 1
Onderwijsvak INFORMATICA 2
Praktijk 1: assisteren
Modeltraject 2:
Onderwijsvak INFORMATICA 3
Onderwijsvak INFORMATICA 4
Praktijk 2: vakleraar INFORMATICA worden

Horizontale afstemming:
Samen school maken
Vakoverschrijdend en projectmatig werken
Bachelorproef
Praktijk 3: beginnende leraar zijn

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Vakdidactische concepten en principes (Vakdidactiek en –methodiek):
Situering van het vak informatica in het onderwijslandschap - De lesbevoegdheid van de leerkracht informatica - Specifieke vakdidactische – en vakinhoudelijke terminologie - Situering van het vak informatica in de lessentabellen - Fasen in een les informatica (logische structuur). Verwervingsniveaus (kennis, vaardigheden, inzicht en attitudes) in een les informatica.

Vakspecifieke inhouden:
Alle vakspecifieke inhouden worden gelinkt aan de vakdidactiek informatica.

Ontwerp: programmeerlogica – probleemanalyse:
Algoritmisch denken/ probleemanalyse aan de hand van de gegeven leerstof in informatica 1, informatica 2, informatica 3 en informatica 4 implementeren.

Implementatie:
Introductie in de actuele grafische programmeertalen zoals Google Block, App-inventor, Alice, Robomind, Scratch, Hopscotch, Kodu, JavaScript, uitdieping Java, Uitdieping Python …

Datacommunicatie en Netwerken:
Het netwerk verkennen, netwerkprotocollen en communicatie, toegang tot het netwerk, ethernet, netwerklaag, transportlaag, IP-adressering, IP-netwerken subnetten, applicatielaag inleiding switched netwerken, basis-switch-concepten en configuratie, VLAN’s, routing-concepten.

Computer hardware:
Werking van de computer, ontwikkeling van de computer, computersoorten, toepassingsgebieden.
Opbouw van de computer: het interne geheugen, het moederbord, het besturingssysteem, gebruikersinterface, Applicaties.
Invoer-en uitvoerapparatuur, input/Output en communicatiepoorten en opslagmedia.

ICT Coördinatie:
Een ICT protocol, een ICT beleidsplan, … Opzetten.
Een IT-beveiliging, IT back-up, … uitwerken.
Nieuwe tendensen zoals Cloudwerking onderzoeken.
De communicatie (website, facebook, blog, …) ELO, … idealiter op punt zetten.
Een PC-klas inrichten.
Een begroting opstellen, verantwoorde aankopen verrichten.
Een bijscholingsbeleid voorstellen.

Actualiteit:
Actualiteit m.b.t. onderwijsvak: invloeden op politieke realiteit, sociale zaken, economisch domein, vrije omgeving, juridisch domein en/of ecologie.

Volgtijdelijkheid (VT)

(geslaagd of gedelibereerd voor Informatica 3 OF geslaagd of gedelibereerd voor Informatica 3) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Informatica 4 OF geslaagd of gedelibereerd voor Informatica 4).

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR (Opleidingsspecifieke leerresultaten)
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
07 Diversiteit als uitgangspunt en als meerwaarde voor het didactisch-pedagogisch handelen in de onderwijspraktijk gebruiken
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
10 Binnen het juridisch, deontologisch, organisatorisch en administratief kader, efficiënt en effectief functioneren
11 Zorg uitbouwen voor de leerlingen en voor zichzelf, met aandacht voor individuele zelfredzaamheid en zelfmanagement

deel - OLR
03.2 Het beroep van leraar vorm geven door een internationale participatie
03.3 Het beroep van leraar vorm geven door een breed culturele participatie
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
07.3 Leerlingen stimuleren tot constructief en respectvol omgaan met diversiteit binnen de klasgroep, de school en de samenleving
07.4 De aanwezige contextuele diversiteit van het kind en van de school constructief betrekken door te differentiëren in de klas- en op school.
08.1 Leerlingen begeleiden in het functioneel en met kritische zin aanwenden van multimedia, ICT en andere leermiddelen
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
08.4 Autonoom een leeromgeving ontwikkelen waarin ondernemingszin bij leerlingen gestimuleerd wordt
09.3 Een coherente samenhang nastreven in het onderwijsaanbod zowel vakspecifiek als vakoverschrijdend
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces
10.1 Relevante en actuele juridische, deontologische en administratieve taken behorend tot het leraarschap correct uitvoeren
11.5 Ontplooiing en emancipatie bevorderen rekening houdend met de specifieke leer- en leefsituatie van het individu

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Hoorcollege met interactieve elementen en blended learning

Werkcolleges: begeleide oefeningen
Demonstraties- Plenaire oefeningen- Practicum/skills lab- Microteaching- Groepswerk-
Opdrachtgestuurd onderwijs- Begeleid zelfstandig werk/extern werk - Begeleide zelfstudie

Begeleiding

Monitoraat op afspraak en via mail
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie

Eerste examenkans
Schriftelijk examen met open vragen, gesloten of openboek (15 % van de totaliteit van de beoordeling)
Mondeling examen met of zonder schriftelijke voorbereiding, gesloten of openboek (20 % van de totaliteit van de beoordeling)
Probleemgestuurde opdracht (10 % van de totaliteit van de beoordeling)
Paper/ werkstuk/opdracht/case (30 % van de totaliteit van de beoordeling)
projectwerk (25 % van de totaliteit van de beoordeling)
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen en mondeling examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

 

Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde verdeling percentage beoordeling aangewend als in de eerste examenkans.
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen en mondeling examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019

 Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Computer Science: An overviewVerplicht
  • Auteur: : J. Glenn Brookshear
  • Uitgever: Pearson education
  • Editie: 12th edition
  • ISBN-nr: 978-01-337-6006-4
Netwerken voor datacommunicatie, deel 1, de basisVerplicht
  • Auteur: J. Bakker
  • Uitgever: Brinkman Uitgeverij
  • ISBN-nr: 978-90-575-2177-5
Sleutelboek Computerhardware 2.0Verplicht
  • Auteur: Marc Goris
  • Uitgever: In eigen beheer
  • Editie: tweede ed.
  • ISBN-nr: 978-94-636-7230-6

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 70 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.
De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 15 euro.

Trefwoorden

Vakdidactiek
Lerarenvorming
Computerwetenschappen
Informatica
Computertechnologie