Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Handel-burotica 55766/4161/1819/1/32
Studiegids

Handel-burotica 5

5766/4161/1819/1/32
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • handel-burotica
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten
Gewicht: 7,00
Totale studietijd: 189,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk24,00 uren
Hoorcollege22,00 uren
Werkcollege38,00 uren
Zelfstudie105,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Gaublomme An
Andere docenten: Van Eenoo Kevin
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Internationale leermiddelen correct hanteren. 3.2 T
Aspecten van cultuureducatie, educatie voor duurzame ontwikkeling en diversiteit naar eigen lessen(reeksen) concreet vertalen. 3.3 T

Professionaliseren
Vakkennis, innoverende methodieken en technologieën hanteren in de onderwijspraktijk. 4.1 I
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek inzetten. 4.2 I
Ontwikkelingen en vernieuwingen binnen het vakgebied kritisch opvolgen. 4.2 T
Recente ontwikkelingen in het vakgebied voor leerlingen toegankelijk maken. 4.2 T

Krachtige leeromgeving
De aanwezige diversiteit aangrijpen om gedifferentieerd te werken binnen de pijlers van het didactisch model. 7.2 T
Het leren IN en VOOR diversiteit vertalen in het pedagogisch-didactisch handelen. 7.3 T
Leerlingen begeleiden in het met kritische zin aanwenden van (multimediale) leermiddelen. 8.1 T
Een authentieke en innovatieve leeromgeving vorm geven vanuit een activerende didactiek. 8.2 T
Uitvoeren van extra-muros en/of uitnodigen van externe partners. 8.2 T
Ondernemingszin via leeractiviteiten stimuleren. 8.4 T
Bij ontwikkeling van leeractiviteiten de leerlijnen aanwenden binnen de onderwijsvak(ken), zowel horizontaal als verticaal. 9.3 T
Breed evalueren. 9.5 T

Leerbegeleiding
Administratieve taken behorend tot het takenpakket zoals het ontwerpen van een (jaar)planning correct uitvoeren. 10.1 – T
Mondigheid en zelfstandigheid stimuleren bij leerlingen. 11.5 – W&I
Studiemethode bij leerlingen optimaliseren. 11.5 - T

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Onderwijsvak Handel-burotica 1
Onderwijsvak Handel-burotica 2
Praktijk 1: assisteren
Modeltraject 2:
Onderwijsvak Handel-burotica 3
Onderwijsvak Handel-burotica 4
Praktijk 2: vakleraar Handel-burotica worden
Horizontale afstemming:
Samen school maken
Vakoverschrijdend en projectmatig werken
Bachelorproef
Praktijk 3: beginnende leraar zijn

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Dubbel boekhouden - Immateriële vaste activa - Financiële vaste activa - Oprichtingskosten - Eigen vermogen - Leningen op méér dan 1 jaar - Overlopende rekeningen - Eindejaarverrichtingen - Ondernemingsdoelstellingen - Ondernemingsfinanciering - Analyse van de jaarrekening- Dubbel boekhouden met Navision Dynamics software

Logistiek - Het magazijn - De magazijnier - Inslag - Opslag - Uitslag

Kantooradministratie - Verplaatsingen - De organisatie van een didactische uitstap in kader van het vak logistiek

Sociaal recht - De vakbonden - Rechten en plichten van de werknemer en de werkgever

Fiscaal recht - Overheidsuitgaven - Overheidsontvangsten - Personenbelasting - Belastingaangifte

Algoritmisch denken
Bestandsbeheer
Besturingssystemen
Computersystemen
Hard- en software
Netwerken


Een verkorte lesvoorbereiding leren opstellen
Een moeilijker lesonderwerp uitwerken in een interactieve lesvoorbereiding via microteaching
Een didactische rondleiding en uitstap voor Handel voorbereiden en presenteren voor een klasgroep
Reflecteren over de gegeven microteaching
Leren kritisch omgaan en opzoeken van geschikt bronmateriaal

Vakspecifieke methodieken en technologie

Multimediale leermiddelen
Internationale leermiddelen
Internationale context van de leraar

Leeractiviteiten ontwerpen op basis van het leren IN diversiteiten het leren VOOR diversiteit (DIVA)

Cultuur en kunst die jongeren omringen -
Gebruik van cultuur- en kunstuitingen

Extra muros organiseren

Creativiteit - Ondernemingszin

Leerlijnen - Jaarplanning- agenda
Evaluatievormen en/of assessmentvormen. Examen opstellen


Begeleid zelfstandig werken, contractwerk

Aspecten van Leren leren

Authentieke casussen, probleemstellingen, projecten …

Volgtijdelijkheid (VT)

(geslaagd of gedelibereerd voor Handel-burotica 3 OF geslaagd of gedelibereerd voor Handel-burotica 3) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Handel-burotica 4 OF geslaagd of gedelibereerd voor Handel-burotica 4).

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
07 Diversiteit als uitgangspunt en als meerwaarde voor het didactisch-pedagogisch handelen in de onderwijspraktijk gebruiken
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
10 Binnen het juridisch, deontologisch, organisatorisch en administratief kader, efficiënt en effectief functioneren
11 Zorg uitbouwen voor de leerlingen en voor zichzelf, met aandacht voor individuele zelfredzaamheid en zelfmanagement

dOLR
03.2 Het beroep van leraar vorm geven door een internationale participatie
03.3 Het beroep van leraar vorm geven door een breed culturele participatie
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
07.3 Leerlingen stimuleren tot constructief en respectvol omgaan met diversiteit binnen de klasgroep, de school en de samenleving

07.4 De aanwezige contextuele diversiteit van het kind en van de school constructief betrekken door te differentiëren in de klas- en op school.

08.1 Leerlingen begeleiden in het functioneel en met kritische zin aanwenden van multimedia, ICT en andere leermiddelen
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
08.4 Autonoom een leeromgeving ontwikkelen waarin ondernemingszin bij leerlingen gestimuleerd wordt
09.3 Een coherente samenhang nastreven in het onderwijsaanbod zowel vakspecifiek als vakoverschrijdend
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces
10.1 Relevante en actuele juridische, deontologische en administratieve taken behorend tot het leraarschap correct uitvoeren
11.5 Ontplooiing en emancipatie bevorderen rekening houdend met de specifieke leer- en leefsituatie van het individu

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/ of bezoeken in internationale context.

- Hoorcollege met activerende werkvormen
- Werkcollege – Interactievormen: gespreksvormen
- Werkcollege – Interactievormen: groepsdiscussie
- Demonstratie (klemtoon op kennis)
- Demonstratie (klemtoon op handelen)
- Bedrijfsbezoek
- Hoorcollege met activerende elementen
- Werkcollege – Interactievormen: gespreksvormen
- Werkcollege – Interactievormen: groepsdiscussie
- Demonstratie (klemtoon op kennis)
- Demonstratie (klemtoon op handelen)

Begeleiding

Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie

Eerste examenkans
- Schriftelijk examen (30 % van de totaliteit van de beoordeling)
- Vaardigheidstest (Skills-test) (10 % van de totaliteit van de beoordeling)
- Permanente evaluatie (15 % van de totaliteit van de beoordeling)
- Opdrachten (35 % van de totaliteit van de beoordeling)
- Mondeling examen (10 % van de totaliteit van de beoordeling)
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen en mondeling examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
Bijzondere bepalingen: cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.

Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden volgende evaluatievormen (en verdeling percentage beoordeling) aangewend:
- Schriftelijk examen (50 % van de totale beoordeling)
- Vaardigheidstest (Skills-test) (15 % van de totale beoordeling)
- Opdrachten (15 % van de totale beoordeling)
- Mondeling examen (20 % van de totale beoordeling)

Het aantal vragen bij het schriftelijk examen en mondeling examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
Bijzondere bepalingen: cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Actie 5! LogistiekVerplicht
  • Auteur: .
  • Editie: .
  • ISBN-nr: 978-90-455-4470-0
De handel en wij - Personeel en sociale zekerheidVerplicht
  • Uitgever: Plantyn
  • ISBN-nr: 978-90-301-5258-3
Sleutelboek Computernetwerken 2.0Verplicht
  • Auteur: Marc Goris
  • Editie: .
  • ISBN-nr: 978-94-636-7228-3

Andere studiematerialen

Ondersteunend leermateriaal beschikbaar op elektronische leeromgeving


Actuele artikels uit kranten, tijdschriften

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 150 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.

De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 30 euro.

Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 50 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen

Trefwoorden

Economie
Handelseconomie
Informatica
ICT
Computergesteund onderwijs
Vakdidactiek
Lerarenvorming