Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Bewegingsrecreatie: specialisatie recreatieve sporten30310/4161/1819/1/37
Studiegids

Bewegingsrecreatie: specialisatie recreatieve sporten

30310/4161/1819/1/37
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • bewegingsrecreatie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Gewicht: 4,00
Totale studietijd: 108,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk18,00 uren
Hoorcollege4,00 uren
Werkcollege39,00 uren
Zelfstudie47,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Demeestere Maarten
Andere docenten: Cosyns Jasper, Dehaene Serano, Van Puyvelde Shela
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Internationale leermiddelen correct hanteren. 3.2 T
Aspecten van cultuureducatie, educatie voor duurzame ontwikkeling en diversiteit naar eigen lessen(reeksen) concreet vertalen. 3.3 T

Professionaliseren
Vakkennis, innoverende methodieken en technologieën hanteren in de onderwijspraktijk. 4.1 I
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek inzetten. 4.2 I
Ontwikkelingen en vernieuwingen binnen het vakgebied kritisch opvolgen. 4.2 T
Recente ontwikkelingen in het vakgebied voor leerlingen toegankelijk maken. 4.2 T

Krachtige leeromgeving
De aanwezige diversiteit aangrijpen om gedifferentieerd te werken binnen de pijlers van het didactisch model. 7.2 T
Het leren IN en VOOR diversiteit vertalen in het pedagogisch-didactisch handelen. 7.3 T
Leerlingen begeleiden in het met kritische zin aanwenden van (multimediale) leermiddelen. 8.1 T
Een authentieke en innovatieve leeromgeving vorm geven vanuit een activerende didactiek. 8.2 T
Uitvoeren van extra-muros en/of uitnodigen van externe partners. 8.2 T
Ondernemingszin via leeractiviteiten stimuleren. 8.4 T
Bij ontwikkeling van leeractiviteiten de leerlijnen aanwenden binnen de onderwijsvak(ken), zowel horizontaal als verticaal. 9.3 T
Breed evalueren. 9.5 T

Leerbegeleiding
Administratieve taken behorend tot het takenpakket zoals het ontwerpen van een (jaar)planning correct uitvoeren. 10.1 – T
Mondigheid en zelfstandigheid stimuleren bij leerlingen. 11.5 – W&I
Studiemethode bij leerlingen optimaliseren. 11.5 - T

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Bewegingsrecreatie: recreatieve sporten
Praktijk 1: WPL assisteren

Modeltraject 2:
Bewegingsrecreatie: verdieping recreatieve sporten
Praktijk 2: WPL BR


Horizontale afstemming:
Onderwijsvak Bewegingsrecreatie
Samen school maken
Vakoverschrijdend en projectmatig werken
Bachelorproef
Praktijk 3: WPL 1
Praktijk 3: WPL 2

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Technische en tactische kennis en vaardigheden van de aangeboden recreatieve sporten (tennis, badminton, nieuwe trends binnen recreatieve sporten, skisport vanuit een internationale context bekeken)
Didactische en methodische principes, methodische opbouw, spelregels, speelregels en spelvormen van de aangeboden recreatieve sporten
Vakspecifieke methodieken en technologieën toepassen binnen de aangeboden recreatieve sporten
Differentiatietechnieken en leerlijnen van de aangeboden recreatieve sporten
Oefenstof selecteren in functie van een doelgroep
Innoverende evaluatietechnieken in recreatieve sporten, video-analyse
Organisatie en planning van eventen/recreatieve sporten
Beroepsstatuten

Internationale leermiddelen
Internationale context van de leraar
Cultuur en kunst die jongeren omringen -
Gebruik van cultuur- en kunstuitingen
Leeractiviteiten ontwerpen op basis van het leren IN diversiteiten het leren VOOR diversiteit (DIVA)
Extra muros
Leerlijnen - Jaarplanning
Types van innoverende evaluatie
Aspecten van Leren leren

Volgtijdelijkheid (VT)

geslaagd of gedelibereerd voor Bewegingsrecreatie 4 OF geslaagd of gedelibereerd voor Bewegingsrecreatie: verdieping recreatieve sporten.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
07 Diversiteit als uitgangspunt en als meerwaarde voor het didactisch-pedagogisch handelen in de onderwijspraktijk gebruiken
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
11 Zorg uitbouwen voor de leerlingen en voor zichzelf, met aandacht voor individuele zelfredzaamheid en zelfmanagement

dOLR
03.2 Het beroep van leraar vorm geven door een internationale participatie
03.3 Het beroep van leraar vorm geven door een breed culturele participatie
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
07.4 De aanwezige contextuele diversiteit van het kind en van de school constructief betrekken door te differentiëren in de klas- en op school.
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
09.3 Een coherente samenhang nastreven in het onderwijsaanbod zowel vakspecifiek als vakoverschrijdend
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces
11.5 Ontplooiing en emancipatie bevorderen rekening houdend met de specifieke leer- en leefsituatie van het individu

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Thematisch gestuurd onderwijs
Hoorcollege met interactieve elementen
Demonstraties
Practicum/skills lab
Groepswerk
Opdrachtgestuurd onderwijs
Begeleid zelfstandig werk
Peer teaching

Begeleiding

Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie

Eerste examenkans
Schriftelijk examen: met open en gesloten vragen, met meerkeuzevragen en/of open boek (60% van de totaliteit van de beoordeling)
Vaardigheidstest (40% van de totaliteit van de beoordeling)
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.

Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde verdeling percentage beoordeling aangewend als in de eerste examenkans.

Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Van shuttle tot smash!: basisboek badminton.Verplicht
  • Auteur: De Clerck, I. en BenoĆ®t, P.
  • Uitgever: Acco
  • Editie: nieuwste editie
  • ISBN-nr: 978-94-634-4101-8
2. Syllabi
Initiator TafeltennisVerplicht
  • Auteur: Vlaamse Trainersschool
  • Uitgever: Sport Vlaanderen
Initiator TennisVerplicht
  • Auteur: Vlaamse Trainersschool
  • Uitgever: Sport Vlaanderen

Andere studiematerialen

Documenten beschikbaar op elektronische leeromgeving
Sportkledij HoGent en aangepast schoeisel

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 75 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.

De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 25 euro.

Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 100 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

Vakdidaktiek
Lerarenvorming
Lichamelijke opleiding, motorische ontwikkeling, sport