Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 3
Keuzeoptie:
- bewegingsrecreatie
- lichamelijke opvoeding
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Gewicht:
3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Demeestere Maarten
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Doelstellingen
Actuele thema's vanuit verschillende multidiscilpinaire invalshoeken benaderen. 3.1 T
Nieuw aangereikte inhouden gebruiken bij het oplossingsgericht handelen 5.3 T
Nieuwe methodieken binnen het vakgebied gebruiken 4.1 T
Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Onderwijsvak Bewegingsrecreatie
Modeltraject 2:
Onderwijsvak Bewegingsrecreatie
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak Bewegingsrecreatie
Praktijk 3: WPL 1
Praktijk 3: WPL 2
Individueel ontwikkelingstraject 3
Inhoud
Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Het volgen van een trainerscursus bij Sport Vlaanderen (minimum Instructeur B; kan afwijken i.f.v. de toelatingsvoorwaarden van de Vlaamse Trainersschool) of een andere organisatie die erkende cursussen inricht. Dit gebeurt steeds in overleg met en na goedkeuring door de verantwoordelijke lector.
Technische, tactische en fysieke aspecten van de sport
Technisch gericht leren training geven onder toezicht van trainer B of A
Trainingen leren opbouwen op basis van spelproblemen
Begeleiden, coachen en trainen van jeugdploeg
Begincompetenties
In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.
Eindcompetenties
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs
OLR
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale
en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
05 Gestoeld op kritische reflectie innoverend en oplossingsgericht handelen
dOLR
03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
05.3 Problemen en situaties leerbevorderend aanpakken
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context
Hoorcollege met interactieve elementen
Demonstraties
Practicum/skills lab
Groepswerk
Microteaching
De onderwijsorganisatie vindt plaats op een externe locatie.
Begeleiding
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal
Evaluatie
Eerste examenkans
Opdracht + mondeling evaluatiegesprek (100% van de totale beoordeling). Studenten dienen hun stageopdrachten/sportfolio/andere opdrachten in en maken een afspraak voor een evaluatiegesprek met de verantwoordelijke lector en worden hierop beoordeeld (100%).
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde verdeling percentage beoordeling aangewend als in de eerste examenkans.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Studiekosten
De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek 'studiematerialen: Verplicht' wordt geraamd op ongeveer 100 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.
De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op 10 euro
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 25 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.
Trefwoorden
Lichamelijke opleiding, motorische ontwikkeling, sport
Vakdidactiek