Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Gewicht:
3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Moens Grietje
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
Maatschappelijk intercultureel en internationaal participeren
Actuele thema's vanuit verschillende multidisciplinaire invalshoeken benaderen. 3.1 T
Professionaliseren
Nieuw aangereikte inhouden gebruiken bij het oplossingsgericht handelen 5.3 T
Nieuwe methodieken binnen het vakgebied gebruiken 4.1 T
Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
(Be)grijp onderwijs
Modeltraject 2:
Onderwijsvak X3
Onderwijsvak X4
Assistent in diverse contexten
Individueel ontwikkelingstraject 2
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak X5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: in diverse contexten werken
Praktijk 3: WPL 1
Praktijk 3: WPL 2
Individueel ontwikkelingstraject 3
Inhoud
Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Maatschappelijk intercultureel en internationaal participeren
Pedagogische projecten van de academie voor muziek, woord, dans, beeldende kunst en de kunstacademie: de verschillen, de gelijkenissen
Hervormingen binnen het DKO - "brede school"
Verschillende vakdisciplines binnen het DKO in de kijker
Professionaliseren
Kunsthistorie en -actualiteit gekoppeld aan opdrachten
Nieuw aangereikte leerinhouden rond kunstbeleving in het algemeen
Educatief: actieve kunstbeschouwing via een variatie aan werkvormen en educatieve spelvormen
educatief en doelgericht verwerken voor een jong doelpubliek en hierop reflecteren
Projectwerk: actuele thema’s, actieve kunstbeschouwing en beleving, een samenwerking vanuit verschillende disciplines
Competentiegericht artistiek werken
Nieuwe methodieken binnen het vakgebied: de kunstpiloten, Kunstenbad en musiX
Nieuwe methodieken rond competentiegericht werken zoals “kunstig competent”, toegepast op projectwerk
Artistieke ideeën (beeld, muziek, woord, dans en drama) concretiseren/conceptualiseren,
Cultuureducatie: "cultuur in de spiegel" in de praktijk
Volgtijdelijkheid (VT)
buiten trajectschijf 3 al minstens 100 studiepunten afgewerkt hebben.
Begincompetenties
In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.
In het deeltijds kunstonderwijs wordt een basis van artistieke competenties verwacht. Bij voorkeur hebben de studenten les gevolgd in het DKO (lagere en/of middelbare graad).
Eindcompetenties
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs. OLR
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
05 Gestoeld op kritische reflectie innoverend en oplossingsgericht handelen
dOLR
03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
05.3 Problemen en situaties leerbevorderend aanpakken
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Hoorcollege
Werkcollege
Thematisch gericht en gestuurd onderwijs
Groepswerk
Skills-lab
Begeleid zelfstandig werk
Begeleiding
Gebruik van elektronische leeromgeving Zelfstudiemateriaal
Evaluatie
Eerste examenkans
Portfolio: dossierportfolio (100% van de totale beoordeling)
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten
Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde verdeling percentage beoordeling aangewend als in de eerste examenkans.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten
Andere studiematerialen
Syllabus en opdrachtdocumenten beschikbaar op electronische leeromgeving
Studiekosten
De studiekosten worden geraamd op ongeveer 150 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen
Trefwoorden
Deeltijds Kunstonderwijs
Algemeen beeldende vorming
Algemene muziekcultuur
Kunstig competent