Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Educatie voor duurzame ontwikkeling30398/4161/1819/1/22
Studiegids

Educatie voor duurzame ontwikkeling

30398/4161/1819/1/22
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk25,00 uren
Hoorcollege8,00 uren
Werkcollege16,00 uren
Zelfstudie32,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Cochuyt Jo
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
De actuele school op vlak van haar educatie voor duurzame ontwikkeling ondersteunen. 3.1 I
Educatie voor duurzame ontwikkeling in internationaal perspectief situeren. 3.1 W&I
Principes voor educatie voor duurzame ontwikkeling evalueren 3.1 T
Principes voor educatie voor duurzame ontwikkeling uitwerken in schoolpraktijk. 3.1 T
Actuele thema's vanuit verschillende multidisciplinaire invalshoeken benaderen. 3.1 T


Professionaliseren
Nieuwe methodieken binnen het vakgebied gebruiken 4.1 T
Nieuw aangereikte inhouden gebruiken bij het oplossingsgericht handelen 5.3 T

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
(Be)grijp onderwijs
Modeltraject 2:
Onderwijsvak X3
Onderwijsvak X4
Assistent in diverse contexten
Individueel ontwikkelingstraject 2
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak X5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: in diverse contexten werken
Praktijk 3: WPL 1
Praktijk 3: WPL 2
Individueel ontwikkelingstraject 3

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen: 

Duurzame ontwikkeling: duurzaamheidsvraagstukken, reflecteren op duurzaam handelen (als leraar), internationaal perspectief

Duurzame ontwikkeling & onderwijs: initiatieven van Duurzame school,  ECO-campus, verdieping en situering binnen VOET, ...

Duurzame ontwikkeling binnen het leerdomein/vakgebied vertrekkende vanuit EDO- principes: systeemdenken, waardenontwikkeling, nieuwe kennis, omgaan met emoties en actiegerichtheid.

 

Volgtijdelijkheid (VT)

buiten trajectschijf 3 al minstens 100 studiepunten afgewerkt hebben.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties

OLR
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
05 Gestoeld op kritische reflectie innoverend en oplossingsgericht handelen
dOLR
03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
05.3 Problemen en situaties leerbevorderend aanpakken

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Contacturen: hoorcollege met activerende elementen en werkcollege

Blended learning: begeleid zelfstandig werk en begeleide zelfstudie

Begeleiding

Gebruik van de elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal


Evaluatie

Eerste examenkans

Opdracht: ontwerp van bijdrage voor een digitaal platform (70 % van de totale beoordeling)
Mondeling examen: vragen over bijdrage en inhouden opleidingsonderdeel (30 % van de totale beoordeling)
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.
Het aantal vragen bij het mondeling examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.


Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans wordt de opdracht bij de aanvang van de tweede examenkans ingediend en blijven de overige modaliteiten gelijk aan de eerste examenkans.
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Andere studiematerialen

Het studiemateriaal wordt online aangereikt.

Studiekosten

De kostprijs van verplicht schriftelijk studiemateriaal, prints, wordt geraamd op ongeveer 20 euro.

Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 20 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van de wijze van samenstellen van het portfolio.

Trefwoorden

Lerarenvorming

Duurzame ontwikkeling