Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Gewicht:
3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Willaert Hilde
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
Maatschappelijk intercultureel en internationaal participeren
Actuele thema's vanuit verschillende multidisciplinaire invalshoeken benaderen. 3.1 T
Professionaliseren
Nieuw aangereikte inhouden gebruiken bij het oplossingsgericht handelen 5.3 T
Nieuwe methodieken binnen het vakgebied gebruiken 4.1 T
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
(Be)grijp onderwijs
Modeltraject 2:
Individueel ontwikkelingstraject 2
Onderwijsvak X3
Onderwijsvak X4
Assistent in diverse contexten
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak X5
Praktijk 3: in diverse contexten werken
Praktijk 3: WPL 1
Praktijk 3: WPL 2
Individueel ontwikkelingstraject 3Inhoud
Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Vakinhoudelijke items die helpen te reflecteren op het (vakdidactisch) handelen
Studie van het leerplan MAVO voor de eerste graad b-stroom, dit is het samengevoegd leerplan van de onderwijsvakken aardrijkskunde én geschiedenis
Selecteren van aardrijkskundige en historische inhouden in functie van lesvoorbereidingen
Methodieken buiten het vakgebied en vakdidactiek aardrijkskunde en geschiedenis voor de b-stroom
Volgtijdelijkheid (VT)
buiten trajectschijf 3 al minstens 100 studiepunten afgewerkt hebben.
Begincompetenties
In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.
In het curriculumvak in het secundair onderwijs is MAVO gedefinieerd als, "In Maatschappelijke vorming (MAVO) worden leerdoelen van de vakken geschiedenis en aardrijkskunde op geïntegreerde wijze aangeboden". Bij voorkeur zijn de studenten daarom ook reeds vaardig in de vakdidactiek van één van beide vakken.
Eindcompetenties
OLR
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
05 Gestoeld op kritische reflectie innoverend en oplossingsgericht handelen
dOLR
03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
05.3 Problemen en situaties leerbevorderend aanpakken
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
hoorcollege met activerende elementen
thematisch gericht onderwijs
werkcollege
groepswerk
begeleid zelfstandig werk
begeleide zelfstudie
Begeleiding
Gebruik van de elektronische leeromgeving
Begeleiding tijdens de werkcolleges en het groepswerk
Zelfstudiemateriaal
Na afspraak worden de mogelijkheden tot begeleiding vastgelegd
Evaluatie
Eerste examenkans
Permanente evaluatie: participatie in groepswerk (20 % van de totale beoordeling)
Portfolio: takenbundel in te dienen op geregelde tijdstippen (60 % van de totale beoordeling)
Mondeling examen: vragen over de inhoud en de takenbundel (20 % van de totale beoordeling)
Het aantal vragen bij het mondeling examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans wordt het portfolio op het moment van de tweede examenkans ingediend en wordt het luik permanente evaluatie omgevormd tot een geïntegreerde opdracht, die wordt tevens ingediend op het moment van de tweede examenkans.
Portfolio takenbundel: 60%
Geïntegreerde opdracht: 20 %
Mondeling examen: 20%
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Studiekosten
De totale kostprijs is afhankelijk van de eventuele vrije uitstappen in het kader van de taken, fotomateriaal en dergelijke.
De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal, prints, wordt geraamd op ongeveer 20 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 40 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van de wijze van samenstellen van het portfolio.
Trefwoorden
S271-vakdidaktiek
S272-lerarenvorming