Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Freinetpedagogie in Gent31570/4161/1819/1/03
Studiegids

Freinetpedagogie in Gent

31570/4161/1819/1/03
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk25,00 uren
Hoorcollege8,00 uren
Werkcollege16,00 uren
Zelfstudie32,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Dit opleidingsonderdeel
  • kan maximum 20 studenten toelaten.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Block Jan
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

studenten (kunnen):
actuele thema's vanuit verschillende multidisciplinaire invalshoeken benaderen. 3.1 T
nieuw aangereikte inhouden gebruiken bij het oplossingsgericht handelen 5.3 T
nieuwe methodieken binnen het vakgebied gebruiken 4.1 T
principes van ervaringsgericht, experimenterend leren, en onderzoekend leren inzetten 9.4 T

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1: (Be)grijp onderwijs
Modeltraject 2: Assistent in diverse contexten - Individueel ontwikkelingstraject 2
Horizontale afstemming: Samen school maken - Praktijk 3: beginnende leraar zijn - Praktijk 3: in diverse contexten werken - Praktijk 3: WPL 1 - Praktijk 3: WPL 2 - Individueel ontwikkelingstraject 3

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Ontwikkelingen binnen onderwijs en samenleving
De visie van Célestin Freinet op leven, mens en maatschappij
De uitgangspunten van de freinetpedagogie (invarianten)
De solidaire mens als streefdoel
Een pedagogie van het werk, een pedagogie gericht op autonomie
De verschillende freinettechnieken
De principes van ervaringsgericht, experimenterend en onderzoekend leren, de natuurlijke methode en het proefondervindelijk verkennen
Coöperatief leren, vrije expressie en communicatie, innoverend onderwijs
De context van het Gentse freinetonderwijs
De reflecties op het eigen handelen en functioneren in de klas en op school
De resultaten van eigen eenvoudig praktijkgericht onderzoek
De concepten, inhouden, structuren en methodes van de eigen vakgebieden

Volgtijdelijkheid (VT)

buiten trajectschijf 3 al minstens 100 studiepunten afgewerkt hebben.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
05 Gestoeld op kritische reflectie, innoverend en oplossingsgericht handelen
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
05.3 Problemen en situaties leerbevorderend aanpakken
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
hoorcollege met activerende elementen
thematisch gericht onderwijs
werkcollege (gespreksvorm, groepsdiscussie, presentatie)
groepswerk
peer teaching
veldwerk
begeleid zelfstandig werk
begeleide zelfstudie

Begeleiding

gebruik van elektronische leeromgeving
zelfstudiemateriaal

Evaluatie

Eerste examenkans
Papers (100 % van de totaliteit van de beoordeling)

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.

Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde verdeling percentage beoordeling aangewend als in de eerste examenkans.

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
De visie van FreinetVerplicht
  • Auteur: Jan Devos
  • Uitgever: Garant
  • Editie: 1e (2013)
  • ISBN-nr: 978-90-441-3023-2

Studiekosten

De totale kostprijs van het handboek vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 20 euro.
De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 5 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 15 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

S 270 Pedagogiek en didactiek, S 272 Lerarenvorming, S 274 Methodologie van het wetenschappelijk onderzoek, S 282 Vergelijkende en historische pedagogiek, S 284 Experimentele pedagogiek