Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Gewicht:
3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Stichel Mira
Andere docenten: Demol Annemie
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
Het is passend te verantwoorden waarom dit opleidingsonderdeel wordt opgenomen in het opleidingsprogramma.
Actuele thema's vanuit verschillende multidisciplinaire invalshoeken benaderen. - 3.1 - T
Aan initiatieven die internationalisering bevorderen deelnemen. - 3.2 - I
Nieuwe methodieken binnen het vakgebied gebruiken - 4.1 - T
Nieuw aangereikte inhouden gebruiken bij het oplossingsgericht handelen - 5.3 - T
Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
(Be)grijp onderwijs
Modeltraject 2:
Individueel ontwikkelingstraject 2
Onderwijsvak X3
Onderwijsvak X4
Assistent in diverse contexten
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak X5
Praktijk 3: in diverse contexten werken
Praktijk 3: WPL 1
Praktijk 3: WPL 2
Individueel ontwikkelingstraject 3
Inhoud
Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Het 4 C's raamwerk: content, communication, cognition, culture/citizenship
Mogelijke vormen van CLIL
CLIL in Vlaanderen en immersie in Wallonië: een vergelijkend perspectief
Inzicht in de beginselen van de vreemde taalverwerving
Kwaliteitscriteria voor het voorbereiden en ontwikkelen van lessen en lesmateriaal voor een zaakvak in een vreemde taal
Algemene didactiek van het lesgeven in een andere taal (o.a. taalondersteuning, scaffolding, activerende en coöperatieve werkvormen, visuele ondersteuning, belang van context en voorkennis)
Evaluatie in CLIL
Volgtijdelijkheid (VT)
buiten trajectschijf 3 al minstens 100 studiepunten afgewerkt hebben.
Begincompetenties
In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.
Eindcompetenties
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
05 Gestoeld op kritische reflectie innoverend en oplossingsgericht handelen
dOLR
03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
03.2 Het beroep van leraar vorm geven door een internationale participatie
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
05.3 Problemen en situaties leerbevorderend aanpakken
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Begeleid zelfstandig werk
Excursie en/of gastspreker
Groepswerk
Hoorcollege met activerende elementen
Opdrachtgestuurd onderwijs
Werkcollege
Begeleiding
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal
Begeleiding: tussentijdse feedback tijdens de werkcolleges en via een ELO
Evaluatie
Eerste examenkans
Opdracht (50% van de totaliteit van de beoordeling)
Logboek (20% van de totaliteit van de beoordeling)
Presentatie: open en publiek toegankelijke presentatie gekoppeld aan de opdracht, met verdediging voor een jury (30% van de totaliteit van de beoordeling)
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde verdeling percentage beoordeling aangewend als in de eerste examenkans. Afhankelijk van de omstandigheden kan het groepswerk vervangen worden door individueel werk. De opdracht wordt dan ingediend bij aanvang van de tweede examenkans.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachtenBoeken en syllabi
1. Verplicht aan te kopen boeken
Klaar voor CLIL. Het CLIL handboek voor Vlaanderen en Nederland.Verplicht - Auteur: Liesbeth Martens , Piet Van de Craen (Redacteur) et al.
- Uitgever: ACCO
- Editie: 1
- ISBN-nr: 978-94-629-2705-6
Andere studiematerialen
Optioneel studiemateriaal:
Strobbe, L.; Sercu, L. & Strobbe, J. (2013) Je vak in een vreemde taal? Wegwijzers voor de CLIL-onderwijspraktijk. Leuven: Acco. (ISBN: 978-90-334-8939-6)
Studiekosten
De kostprijs van het handboek vermeld onder de rubriek 'Boeken en syllabi' wordt geraamd op ongeveer 32 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 100 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen. Deze studiekosten zijn verbonden aan het uitnodigen van gastsprekers en/of aan de excursie.
Trefwoorden
CLIL- didactiek
Immersie-onderwijs