Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Praktijk 2: vakleraar aardrijkskunde worden30285/4161/1819/1/60
Studiegids

Praktijk 2: vakleraar aardrijkskunde worden

30285/4161/1819/1/60
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • aardrijkskunde
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Gewicht: 6,00
Totale studietijd: 162,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Academiejaar)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk162,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Sichien Els
Andere docenten: Block Jan, Durinck Katrien, Steenhout Petra, Van Den Bosch Dorien, Van Poucke Kristien, Van Steenkiste Carmen
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar

Doelstellingen

Communiceren
Algemene gesprekstechnieken/-vaardigheden hanteren. 1.1 - T
Non-verbale / expressieve aspecten van de communicatie inzetten. 1.1 - T
Heldere en concrete instructie geven op niveau van de doelgroep. 1.1 - T
Mondeling en schriftelijk feedback geven. 1.2 - T
Het schriftelijk materiaal, ook ten aanzien van de leerlingen verzorgd en correct opmaken. 1.2 - T
Mailverkeer correct opvolgen, gebruikmakend van het gepaste taalregister. 1.2 – T
Mogelijkheden om te communiceren met ouder(s)/ verzorger(s) over het functioneren van de lerende beschrijven. 1.3 – W&I
Uit eigen beweging gepaste taalsteun bieden. 1.5 - I
Contexten aanbrengen om de taalvaardigheid van lln te verhogen. 1.5 - T
Een positief leer- en leefklimaat creëren. 1.6 - T
Assertief hulp vragen van en geven aan anderen. 2.1 - T

Professionaliseren
De aan te brengen leerinhouden beheersen. 4.2 - T
De conclusies uit feedback gebruiken om initiatieven te nemen om de lespraktijk aan te passen. 5.1- I
Feedback correct interpreteren. 5.1 - T
Invloed van eigen referentiekader op oordeel over feiten/gebeurtenissen benoemen. 5.2 - W&I
Aangereikte oplossingen evalueren. 5.3 - T
Problemen tot leerkansen omvormen. 5.3 - T
Reflecteren om te kunnen anticiperen op toekomstige, gelijkaardige situaties. 5.3 - T
Reflectiemethodieken gebruiken om het vakdidactisch handelen te optimaliseren. 5.3 - T

Krachtige leeromgeving
Kenmerken van de leerlingen/leerlinggroepen op verschillende domeinen (soc-aff, psycho-, motorisch, cognitief, tempo, interesse, soc. context) illustreren. 7.1 – T
Leeractiviteiten ontwikkelen met aandacht voor de aanwezige diversiteit. 7.4 - T
ICT ter ondersteuning van het leren inzetten. 8.1 - T
Het functioneel inzetten van leermiddelen in het kader van leeractiviteiten. 8.1 - T
Een klaslokaal als een veilige, uitdagende, stimulerende leer- en leefruimte inrichten. 8.3 - T
Spontaan doelstellingen formuleren rekening houdend met de beginsituatie. 9.2 - I
Vakoverschrijdende doelstellingen selecteren. 9.2 - T
Activerende werkvormen gepast uitvoeren. 9.4 - T
Vakterminologie correct aanbrengen. 9.4 - T
Enkele evaluatievormen gepast inzetten. 9.5 - T
Les(fase)doelstellingen evalueren. 9.5 – T
Toetsen en opdrachten van leerlingen verbeteren. 9.5 - T

Leerbegeleiding
Administratieve taken behorend tot het takenpakket van een leerkracht correct uitvoeren. 10.1 - T
Deontologisch correct handelen. 10.1 - T
Handelen naar het schoolreglement. 10.2 -T
Welbevinden van leerlingen stimuleren. 11.1 - T
Rekening houden met talenten van leerlingen. 11.5 - T

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Onderwijsvak Aardrijkskunde 1
Onderwijsvak Aardrijkskunde 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Modeltraject 3:
Onderwijsvak Aardrijkskunde 5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: in diverse contexten werken
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak Aardrijkskunde 3
Onderwijsvak Aardrijkskunde 4
De leraar als taalleraar
Diverse en krachtige leeromgeving
De leraar in interactie
Onderzoek binnen leerdomeinen
Assistent in diverse contexten

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Stage met observatie-, les- en reflectieopdrachten gebaseerd op de vakinhouden en de vakdidactiek van het onderwijsvak.
Aandacht voor volgende algemene inhouden: Stemgebruik en rijk taalgebruik - Nederlands als instructietaal, - Spreekkansen - Klasmanagement - Positief en stimulerend klasklimaat – Talenten - Breed observeren - Activerende werkvormen - Differentiëren (basis) - Multimediale leermiddelen – Creativiteit – VOET - Evaluatie

Volgtijdelijkheid (VT)

Credit voor of vrijstelling voor
Algemene didactiek en Praktijk 1: exploreren en Praktijk 1: assisteren en Aardrijkskunde 1 en Aardrijkskunde 2

Het is niet mogelijk om een olod uit de tweede trajectschijf op te nemen indien de student voor alle van de hiernavolgende olods uit de eerste trajectschijf een tekort behaalde: Er staan als leraar, Praktijk 1: exploreren of Praktijk 1: assisteren, Individueel ontwikkelingstraject 1, Algemene didactiek en een tekort voor Onderwijsvak X1+X2 (één van beide onderwijsvakken over de hele lijn). In dat geval dient de student eerst de olods uit de eerste trajectschijf te hernemen en is het nog niet mogelijk om olods op te nemen uit de tweede trajectschijf.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR)

01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
02 Actief participerend samenwerken in een (breed) schoolteam
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
05 Gestoeld op kritische reflectie innoverend en oplossingsgericht handelen
07 Diversiteit als uitgangspunt en als meerwaarde voor het didactisch-pedagogisch handelen in de onderwijspraktijk gebruiken
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
10 Binnen het juridisch, deontologisch, organisatorisch en administratief kader, efficiënt en effectief functioneren
11 Zorg uitbouwen voor de leerlingen en voor zichzelf, met aandacht voor individuele zelfredzaamheid en zelfmanagement


deel - OLR

01.1 Zich krachtig en expressief als leraar positioneren
01.2 Effectief en efficiënt met de lln communiceren
01.3 Effectief en efficiënt met ouders, verzorgers communiceren
01.5 Doelgericht taalontwikkelend lesgeven om de taalvaardigheid van de lln te verhogen
01.6 Effectief en efficiënt communiceren in functie van een doeltreffend klasmanagement
02.1 Als teamspeler aan een goede werksfeer meewerken
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
05.1 Feedback en kritische reflectie aanwenden om het eigen pedagogisch en didactisch handelen te optimaliseren
05.2 Het eigen referentiekader, dat van anderen en de wederzijdse beïnvloeding kritisch bevragen
05.3 Problemen en situaties leerbevorderend aanpakken
07.1 Relevante kenmerken van leerlingen(groepen) die aan de basis liggen van het gedifferentieerd werken in de klas en op school opsporen.
07.4 De aanwezige contextuele diversiteit van het kind en van de school constructief betrekken door te differentiëren in de klas- en op school.
08.1 Leerlingen begeleiden in het functioneel en met kritische zin aanwenden van multimedia, ICT en andere leermiddelen
08.3 Een klaslokaal, een schoolgebouw inrichten als een aangepaste, uitdagende en veilige speel-, leer- en leefomgeving
09.2 Doelstellingen op maat afstemmen rekening houdend met de beginsituatie,
eindtermen/ontwikkelingsdoelen, het leerplan, leerlijnen en het pedagogisch project
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces
10.1 Relevante en actuele juridische, deontologische en administratieve taken behorend tot het leraarschap correct uitvoeren
10.2 Samen met het schoolteam en de schoolleiding bijdragen aan de concretisering van het schoolbeleid
11.1 De fysieke en geestelijke gezondheid van leerlingen bevorderen
11.5 Ontplooiing en emancipatie bevorderen rekening houdend met de specifieke leer- en leefsituatie van het individu

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Supervisie
Stage

Wat betreft de organisatie van de stage dient men de richtlijnen voor Praktijk 2 in het tweede modeltraject te lezen en op te volgen, ter beschikking via de elektronische leeromgeving.

Begeleiding

Supervisie
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal
Stagebegeleiding via logboek en tussentijds syntheseverslag

Wat betreft de begeleiding van de stage dient men de richtlijnen voor Praktijk 2 in het tweede modeltraject te lezen en op te volgen, ter beschikking via de elektronische leeromgeving.

Evaluatie

Eerste examenkans
Stage met opdrachten en reflectie (100 % van de totaliteit van de beoordeling)
Wat betreft de evaluatie van de stage dient men de richtlijnen voor Praktijk 2 in het tweede modeltraject te lezen en op te volgen, ter beschikking via de elektronische leeromgeving.
Tweede examenkans
Geen tweede examenkans mogelijk.

 

Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019

Studiekosten

Bijkomende studiekosten zijn afhankelijk van de praktijkopdrachten tijdens de stage in scholen en organisaties.

Trefwoorden

Vakdidactiek
Lerarenvorming