Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Techniek 430284/4161/1819/1/26
Studiegids

Techniek 4

30284/4161/1819/1/26
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • techniek
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Gewicht: 5,00
Totale studietijd: 135,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk23,00 uren
Hoorcollege7,00 uren
Werkcollege30,00 uren
Zelfstudie75,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Vandergheynst Sabine
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Internationale en interculturele leermiddelen opzoeken. 3.2 W&I

Professionaliseren

Vakkennis, methodieken en technologieën hanteren in de onderwijspraktijk. 4.1 T
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek inzetten. 4.2 T

Krachtige leeromgeving

De aanwezige diversiteit aangrijpen om gedifferentieerd te werken binnen pijlers van het didactisch model. 7.2 T
Mogelijkheden van extra-muros en externe partners in kaart brengen. 8.2 W&I
Leeractiviteiten vak/leergebiedspecifiek vormgeven volgens de opgebouwde leerlijnen. 9.3 T
Leeractiviteiten vormgeven volgens vakoverschrijdende eindtermen. 9.3 T
Leerlijnen binnen de (vak)inhouden en (vak)didactiek bespreken. 9.3 W&I
Toetsen, opdrachten en vaardigheidstesten ontwerpen. 9.5 T

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:

Modeltraject 1:

Onderwijsvak techniek 1

Onderwijsvak techniek 2

Praktijk 1: assisteren

Modeltraject 3:

Onderwijsvak techniek 5

Bachelorproef

Praktijk 3: beginnende leraar zijn

Praktijk 3: in diverse contexten werken

Horizontale afstemming:


Onderwijsvak techniek 3

De leraar als taalleraar

Diverse en krachtige leeromgeving

De leraar in interactie

Assistent in diverse contexten

Onderzoek binnen leerdomeinen

Praktijk 2: vakleraar techniek worden

Individueel ontwikkelingstraject 2

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen :

Vakspecifieke didactiek ;

VOET / VOOD in leeractiviteiten voor het vak techniek
Inzetbaarheid van internationale en interculturele leermiddelen 

Differentiëren :
Enkele mogelijkheden om te differentiëren

Evalueren - Verbeteren :

Verdieping in het uitwerken van evaluatiecriteria en rubrics

Actieve werkvormen :
Actieve werkvormen voor de vakspecifieke modules
Mogelijkheden van extra-muros activiteiten

Projectwerk :
Toepassings- of ervaringsgebiedoverschrijdend werken in projectwerk
Verdere optimalisatie van projectwerk in het technisch proces voor de B-stroom 
Projectwerk in het technisch proces voor de A-stroom met specifieke aandacht voor de stap 'ontwerpen' en voor heet inbouwen van de analyse van bestaande technische systemen
Projectwerk met eenzelfde inhoudelijke insteek voor A-, respectievelijk B-stroom naar de doelgroep gericht uitwerken

Leerlijnen in het vak techniek


Vakspecifieke inhoud :
Materialenkennis in functie van het begrijpen, maken en ontwerpen van technische systemen :
Hout

Informatie-en communicatietechnologie :
Communicatietechnologie :
Communicatievormen -middelen
Evolutie 
Impact op mens en maatschappij

Informatietechnologie :
Sturingen en meet-en regelsystemen
Basisfuncties in gegevensverwerking
Simulatie van sturingen



Volgtijdelijkheid (VT)

Credit voor of vrijstelling voor
Techniek 1 en Techniek 2

Het is niet mogelijk om een olod uit de tweede trajectschijf op te nemen indien de student voor alle van de hiernavolgende olods uit de eerste trajectschijf een tekort behaalde: Er staan als leraar, Praktijk 1: exploreren of Praktijk 1: assisteren, Individueel ontwikkelingstraject 1, Algemene didactiek en een tekort voor Onderwijsvak X1+X2 (één van beide onderwijsvakken over de hele lijn). In dat geval dient de student eerst de olods uit de eerste trajectschijf te hernemen en is het nog niet mogelijk om olods op te nemen uit de tweede trajectschijf.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
07 Diversiteit als uitgangspunt en als meerwaarde voor het didactisch-pedagogisch handelen in de
onderwijspraktijk gebruiken
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren

dOLR
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
07.2 Doelstellingen, werkvormen, leerinhouden, leeractiviteiten en evaluatievormen op maat van elke leerling
uitwerken.
07.4 De aanwezige contextuele diversiteit van het kind en van de school constructief betrekken door te
differentiëren in de klas- en op school.
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
09.3 Een coherente samenhang nastreven in het onderwijsaanbod zowel vakspecifiek als vakoverschrijdend
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Hoorcollege met activerende elementen
Practicum / skills lab
Groepswerk
Opdrachtgestuurd onderwijs
Begeleid zelfstandig werk

Blended Learning

Extra-muros

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Begeleiding

Gebruik van elektronische leeromgeving

Zelfstudiemateriaal

Evaluatie

Eerste examenkans
Schriftelijk examen (40% van de totaliteit van de beoordeling)
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Opdrachten (60% van de totaliteit van de beoordeling)
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Bijzondere bepalingen : cfr. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines voor de taken en opdrachten te respecteren.

Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde verdeling percentage beoordeling aangewend als in de eerste examenkans.

Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.

Bijzondere bepalingen : cfr. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Andere studiematerialen

Cursus 'Techniek 4 : hout'

Cursus 'Techniek 4 : Informatie- en communicatietechnologie'

Cursus 'Techniek 4 : didactiek :specifieke aanpak informatie- en communicatietechnologie'

Studiekosten

Studiekosten, andere dan verplicht schriftelijk studiemateriaal, worden geraamd op ongeveer 125 euro : de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materiaal/materieel en van de verplichte activiteiten waaraan de student dient deel te nemen (bv. extra-muros).

Trefwoorden

toegepaste wetenschappen - didactiek - lerarenvorming