Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Plastische opvoeding 417592/4161/1819/1/51
Studiegids

Plastische opvoeding 4

17592/4161/1819/1/51
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • plastische opvoeding
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Gewicht: 5,00
Totale studietijd: 135,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk23,00 uren
Hoorcollege1,00 uren
Werkcollege39,00 uren
Zelfstudie72,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Moens Grietje
Andere docenten: De Smet Karen, Van Laethem Marita
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Doelstellingen Nr. dOLR W&&I/T/I

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Internationale en interculturele leermiddelen opzoeken. 3.2 W&I

Professionaliseren
Vakkennis, methodieken en technologieën hanteren in de onderwijspraktijk. 4.1 T
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek inzetten. 4.2 T

Krachtige leeromgeving
De aanwezige diversiteit aangrijpen om gedifferentieerd te werken binnen pijlers van het didactisch model. 7.2 T
Mogelijkheden van extra-muros en externe partners in kaart brengen. 8.2 W&I
Leeractiviteiten vak/leergebiedspecifiek vormgeven volgens de opgebouwde leerlijnen. 9.3 T
Leeractiviteiten vormgeven volgens vakoverschrijdende eindtermen. 9.3 T
Leerlijnen binnen de (vak)inhouden en (vak)didactiek bespreken. 9.3 W&I
Toetsen, opdrachten en vaardigheidstesten ontwerpen. 9.5 T

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Onderwijsvak plastische opvoeding 1
Onderwijsvak plastische opvoeding 2
Praktijk 1: assisteren
Modeltraject 3:
Onderwijsvak plastische opvoeding 5
Bachelorproef
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: in diverse contexten werken


Horizontale afstemming:
Onderwijsvak plastische opvoeding 3
De leraar als taalleraar
Diverse en krachtige leeromgeving
De leraar in interactie
Assistent in diverse contexten
Onderzoek binnen leerdomeinen
Praktijk 2: vakleraar plastische opvoeding worden
Individueel ontwikkelingstraject 2


Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Internationale en interculturele leermiddelen

Professionaliseren
2D, 3D en MediArt
thema: textielkunst, materiekunst en 2D versus 3D
experiment en onderzoek, thematisch volgens de beeldaspecten
grafische, picturale, constructieve en toegepaste grafische beeldtaal
verband tussen techniek, beeldaspecten en functionaliteit
verdieping in het gebruik van materiaal en materieel
recuperatiemateriaal en/of duurzaam materiaal
artistiek studiewerk voor 2D, 3D en MediArt
thematisch onderzoek naar de internationale kunsthistoriek en/of kunstactualiteit

thema: tekenportfolio, perspectief, architectuur en organische vormen

Multimediale leermiddelen: ICT-toepassingen binnen het vak
Verbanden tussen de internationale kunsthistoriek en/of kunstactualiteit en leerinhouden en leeractiviteiten

Krachtige leeromgeving
Beelddidactiek
Breed observeren
Differentiëren (basis): differentiatietechnieken binnen een leeractiviteit beeld
musea en hun educatief aanbod
leeractiviteiten beeld met oog voor : diverse leerstijlen (Kolb) en leerlijnen
leerplannen PO
didactische principes: aanschouwelijkheids-, activiteits-, motivatie-, herhalings- en geleidelijkheidsprincipe
fasering van de leerinhouden beeld en het artistiek leerproces (leerlijn)
de 3 pijlers van een lesvoorbereiding beeld
VOET: vakoverschrijdende links in opdrachten beeld
Evaluatie: lesblaadje met concrete evaluatiecriteria (proces en/of product) op het gebied van vakkennis, vaardigheden en attitudes

Volgtijdelijkheid (VT)

Credit voor of vrijgesteld voor
Plastische opvoeding 1 en Plastische opvoeding 2

Het is niet mogelijk om een olod uit de tweede trajectschijf op te nemen indien de student voor alle van de hiernavolgende olods uit de eerste trajectschijf een tekort behaalde: Er staan als leraar, Praktijk 1: exploreren of Praktijk 1: assisteren, Individueel ontwikkelingstraject 1, Algemene didactiek en een tekort voor Onderwijsvak X1+X2 (één van beide onderwijsvakken over de hele lijn). In dat geval dient de student eerst de olods uit de eerste trajectschijf te hernemen en is het nog niet mogelijk om olods op te nemen uit de tweede trajectschijf.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
07 Diversiteit als uitgangspunt en als meerwaarde voor het didactisch-pedagogisch handelen in de
onderwijspraktijk gebruiken
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren

dOLR
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
07.2 Doelstellingen, werkvormen, leerinhouden, leeractiviteiten en evaluatievormen op maat van elke leerling
uitwerken.
07.4 De aanwezige contextuele diversiteit van het kind en van de school constructief betrekken door te
differentiëren in de klas- en op school.
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
09.3 Een coherente samenhang nastreven in het onderwijsaanbod zowel vakspecifiek als vakoverschrijdend
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Hoorcollege met interactieve elementen
Werkcollege: begeleide oefeningen
Begeleid zelfstandig werk
Blended learning 
Demonstraties
Practicum/skills

Begeleiding

Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie

Eerste examenkans
Evaluatievorm portfolio (85% van de totaliteit van de beoordeling) met opdrachten en presentatie:
- proces (40%): afzonderlijke leeropdrachten gespreid over het semester met meerdere onderdelen zoals de onderzoeksresultaten, schetsen, ontwerpen, studiewerk, werkstukken, bewijs van vereiste attitudes
- product (60%): eindopdrachten zoals artistieke realisaties die soms gedocumenteerd en gefundeerd zijn met paper, een lesschema, visueel didactisch ondersteunend materiaal
- de evaluatiecriteria worden bij aanvang per taak toegelicht
Evaluatievorm vaardigheidstests (skill-tests) (15% van de totaliteit van de beoordeling):
- eindopdrachten zoals een lesschema, visueel didactisch ondersteunend materiaal, paper…
- de evaluatiecriteria worden bij aanvang per taak toegelicht
Bijzondere bepalingen:
Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
Het behoort tot de verantwoordelijkheid an de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.

Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde verdeling percentage beoordeling aangewend als in de eerste examenkans.
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
Bijzondere bepalingen:
Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019

Andere studiematerialen

Syllabus beschikbaar op elektronische leeromgeving
DVD Naslagwerk kunstedu (eigen uitgave): deze DVD wordt gebruikt in verschillende opleidingsonderdelen verspreid over de drie modeltrajecten
Opdrachtendocumenten
Vakspecifiek materiaal en materieel

Studiekosten

De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 15 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 200 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

Vakdidactiek
Lerarenvorming beeld
Kunst
Kunst en/in onderwijs