Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Niet-confessionele zedenleer 417645/4161/1819/1/10
Studiegids

Niet-confessionele zedenleer 4

17645/4161/1819/1/10
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • niet-confessionele zedenleer
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Gewicht: 5,00
Totale studietijd: 135,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk23,00 uren
Hoorcollege7,00 uren
Werkcollege30,00 uren
Zelfstudie75,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Dalkiran Papatya
Andere docenten: Mortier Steven
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Internationale en interculturele leermiddelen opzoeken. 3.2 W&I

Professionaliseren
Vakkennis, methodieken en technologieën hanteren in de onderwijspraktijk.  4.1 T
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek inzetten. 4.2 T

Krachtige leeromgeving
De aanwezige diversiteit aangrijpen om gedifferentieerd te werken binnen pijlers van het didactisch model. 7.2 T
Mogelijkheden van extra-muros en externe partners in kaart brengen. 8.2 W&I
Leeractiviteiten vak/leergebiedspecifiek vormgeven volgens de opgebouwde leerlijnen. 9.3 T
Leeractiviteiten vormgeven volgens vakoverschrijdende eindtermen. 9.3 T
Leerlijnen binnen de (vak)inhouden en (vak)didactiek bespreken. 9.3 W&I
Toetsen, opdrachten en vaardigheidstesten ontwerpen. 9.5 T

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Onderwijsvak niet-confessionele zedenleer 1
Onderwijsvak niet-confessionele zedenleer 2
Praktijk 1: assisteren
Modeltraject 3:
Onderwijsvak niet-confessionele zedenleer 5
Bachelorproef
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: in diverse contexten werken
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak niet-confessionele zedenleer 3
De leraar als taalleraar
Diverse en krachtige leeromgeving
De leraar in interactie
Assistent in diverse contexten
Onderzoek binnen leerdomeinen
Praktijk 2: vakleraar niet-confessionele zedenleer worden

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

VAKDIDACTIEK:

- Differentiatie in werkvormen, opdrachten en examens op basis van de beginsituatie van de specifieke klasgroep  NCZ

Toetsen/opdrachten kunnen ontwikkelen en quoteren en op basis van de resultaten een kritische reflectie maken over de gegeven les en de toets/opdracht zelf.

- De interlevensbeschouwelijke competenties: levensbeschouwelijke diversiteit op school kunnen aangrijpen om, in samenwerking met andere levenschouwelijke vakken, een interlevensbeschouwelijke dialoog te voeren

Leerlijnen - bespreking van de leerplannen NCZ in basisonderwijs en secundair onderwijs, de themavelden en de procesdoelen.

Een bezoek aan religieuze centra, gebedsplaatsen, Huis van de Mens en/of de uitnodiging van gastspreker(s) die andere levensbeschouwingen vertegenwoordigen

De vakdidactische vertaling beheersen van (hoger genoemde) leerinhouden naar cursusmateriaal (leerlingenblaadjes) voor het vak NCZ.

Leerinhouden kunnen selecteren uit (opgegeven) vakliteratuur.

- Vakspecifieke evaluatievormen kunnen bespreken, hanteren en kritisch kunnen beschouwen.

- Klas als onderzoeksgroep: filosoferen met kinderen en jongeren

VAKINHOUDEN:

-  Kritische analyse van cruciaal ethisch-maatschappelijke thema's vanuit een perspectief van intra- en interlevensbeschouwelijke diversiteit: evolutietheorie en creationisme, abortus, euthanasie, seksuele diversiteit, ...

- Ontstaan van de boekgodsdiensten (islam, christendom, jodendom) historisch en/of sociologisch kunnen verklaren

- Opvattingen mbt het bestaan van god en godsdienstig wereldbeeld kritisch kunnen analyseren

- Vrijzinnig humanisme
  

BLENDED LEARNING: ALTERNEREND

MODULE 1: RELATIONELE EN SEKSUELE VORMING (2017-2018, 2019-2020, ...)

- Basiskennis veilig vrijen, anticonconceptie, SOA's, puberteit en bijhorende veranderingen

- Beknopt overzicht van de geschiedenis van de westerse seksualiteit

- Belangrijke concepten: geïnformeerde toestemming, gender, ...

- Kritisch benaderen van mythes met relationele en seksuele vorming

- Koppelen  rsv koppelen aan leerplan ncz

- Didactische methodes rsv: oa. Pickasoll, vlaggensysteem, ...

- Overzicht specifieke werkvormen, leermiddelen en spelvormen

- Begeleidershouding

- Inschatten van en omgaan met grensoverschrijdend gedrag

MODULE 2: ARGUMENTATIELEER  (2018-2019, 2020-2021, ...)

- Goede argumenten versus drogargumenten 

- Syllogisme 

- Overtuigingskracht en retoriek

- Cognitieve dissonantietheorie

- Attributietheorie

- Oefeningen in argumenteren en debatteren: deelnemen en modereren 

- Kwalitatieve bronnenanalyse

- Principes van vrij onderzoek 

 

Volgtijdelijkheid (VT)

Credit voor of vrijgesteld voor
Niet-confessionele zedenleer 1 en Niet-confessionele zedenleer 2

Het is niet mogelijk om een olod uit de tweede trajectschijf op te nemen indien de student voor alle van de hiernavolgende olods uit de eerste trajectschijf een tekort behaalde: Er staan als leraar, Praktijk 1: exploreren of Praktijk 1: assisteren, Individueel ontwikkelingstraject 1, Algemene didactiek en een tekort voor Onderwijsvak X1+X2 (één van beide onderwijsvakken over de hele lijn). In dat geval dient de student eerst de olods uit de eerste trajectschijf te hernemen en is het nog niet mogelijk om olods op te nemen uit de tweede trajectschijf.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
07 Diversiteit als uitgangspunt en als meerwaarde voor het didactisch-pedagogisch handelen in de onderwijspraktijk gebruiken
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
07.2 Doelstellingen, werkvormen, leerinhouden, leeractiviteiten en evaluatievormen op maat van elke leerling uitwerken.
07.4 De aanwezige contextuele diversiteit van het kind en van de school constructief betrekken door te differentiëren in de klas- en op school.
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
09.3 Een coherente samenhang nastreven in het onderwijsaanbod zowel vakspecifiek als vakoverschrijdend
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Hoorcollege met interactieve elementen
 
Opdrachtgestuurd onderwijs

Werkcollege: analyse van teksten, microteaching, filosoferen

Plenaire oefeningen

Begeleid zelfstandig werk

Begeleide zelfstudie

Excursie

Blended learning

Begeleiding

Gebruik van elektronische leeromgeving

Zelfstudiemateriaal

Evaluatie

Eerste examenkans: 

- Permanente evaluatie (30%): Er worden verschillende taken en opdrachten gemaakt gerelateerd aan het werkveld.

- Schriftelijk examen met open vragen (70%)

- Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt. 

- Bijzondere bepalingen: cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Faculteit Mens en Welzijn 2018-2019

-Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.

Tweede examenkans:

- Permanente evaluatie (30%): Er worden verschillende taken en opdrachten gemaakt gerelateerd aan het werkveld.

- Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding, gesloten boek (70%)

- Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.

- Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

- Bijzondere bepalingen: cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Faculteit Mens en Welzijn 2018-2019




Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Hier staan we voorVerplicht
  • Auteur: Christian Van Kerckhove, Joris Van Poucke en Eva Jens
  • Editie: Uitgeverij Garant (2015)
  • ISBN-nr: 978-90-441-3238-0

Andere studiematerialen

-Leerplannen NCZ (2017): http://ribz.be/vak-ncz/leerplannen/leerplannen-per-onderwijsniveau/

-Presentaties en teksten beschikbaar op Chamilo

-Jan De Maeyer: "Dus, want, maar en tenzij. Over kritisch denken, argumenteren en debatteren in het onderwijs.", uitg. Acco, 2016, (ISBN: 9789462927070) (module argumentatieleer) 

-Relationele en seksuele vorming, handboek voor secundair onderwijs. Sensoa, Uitgeverij Garant (ISBN 9789044126891) (module relationele en seksuele vorming)



Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 30 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.
De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 30 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 35 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden


Moraalwetenschappen

Ethiek

Levensbeschouwing

Niet-confessionele zedenleer

Lerarenvorming