Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Gewicht:
3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Eggermont Pieter
Andere docenten: Permentier Veerle, Roelandt Filip, Vandaele Bart
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Doelstellingen
Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Internationale en interculturele leermiddelen opzoeken. 3.2 W&I
Professionaliseren
Vakkennis, methodieken en technologieën hanteren in de onderwijspraktijk. 4.1 T
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek inzetten. 4.2 T
Krachtige leeromgeving
De aanwezige diversiteit aangrijpen om gedifferentieerd te werken binnen pijlers van het didactisch model. 7.2 T
Mogelijkheden van extra-muros en externe partners in kaart brengen. 8.2 W&I
Leeractiviteiten vak/leergebiedspecifiek vormgeven volgens de opgebouwde leerlijnen. 9.3 T
Leeractiviteiten vormgeven volgens vakoverschrijdende eindtermen. 9.3 T
Leerlijnen binnen de (vak)inhouden en (vak)didactiek bespreken. 9.3 W&I
Toetsen, opdrachten en vaardigheidstesten ontwerpen. 9.5 T
Dit opleidingsonderdeel kent zowel een
coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere
opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Lichamelijke opvoeding: individuele sporten 1
Lichamelijke opvoeding: individuele sporten 2
Praktijk 1: WPL assisteren
Modeltraject 3:
Onderwijsvak Lichamelijke opvoeding
Praktijk 3: WPL 1
Praktijk 3: WPL 2
watersafety
Horizontale afstemming:
De leraar als taalleraar
Diverse en krachtige leeromgeving
Assistent in diverse contexten
Onderzoek binnen leerdomeinen
Individueel ontwikkelingstraject 2
Praktijk 2: WPL LO
Inhoud
Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Differentiatietechnieken (basis): De aanwezige diversiteit aangrijpen om gedifferentieerd te werken binnen alle pijlers van het didactisch model, Leeractiviteiten ontwikkelen met aandacht voor de aanwezige diversiteit, breed observeren
-Leerlijnen: Leeractiviteiten vak/leergebiedspecifiek vormgeven volgens de opgebouwde leerlijnen
-VOET: Leeractiviteiten vormgeven volgens vakoverschrijdende eindtermen
-Relevante informatie gevonden via informatiekanalen integreren in de klaspraktijk
Biomechanica:Inleiding tot de biomechanica en analyse van diverse bewegingen met behulp van dartfish, kinovea, ubersense,... met toepassing in LO-praktijk.
Gym: gevorderde vaardigheden: Overslag, Flik-Flak, kipbewegingen, salto-vormen
Zwemmen: het schoolzwemmen in al zijn facetten.
Volgtijdelijkheid (VT)
Credit voor of vrijgesteld voor
Lichamelijke opvoeding: individuele sporten 1 en Lichamelijke opvoeding: individuele sporten 2
Het is niet mogelijk om een olod uit de tweede trajectschijf op te nemen indien de student voor alle van de hiernavolgende olods uit de eerste trajectschijf een tekort behaalde: Er staan als leraar, Praktijk 1: exploreren of Praktijk 1: assisteren, Individueel ontwikkelingstraject 1, Algemene didactiek en een tekort voor alle opleidingsonderdelen Lichamelijke opvoeding of alle opleidingsonderdelen Bewegingsrecreatie uit de eerste trajectschijf. In dat geval dient de student eerst de olods uit de eerste trajectschijf te hernemen en is het nog niet mogelijk om olods op te nemen uit de tweede trajectschijf.
Begincompetenties
In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.
Eindcompetenties
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
07 Diversiteit als uitgangspunt en als meerwaarde voor het didactisch-pedagogisch handelen in de onderwijspraktijk gebruiken
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
07.2 Doelstellingen, werkvormen, leerinhouden, leeractiviteiten en evaluatievormen op maat van elke leerling uitwerken.
07.4 De aanwezige contextuele diversiteit van het kind en van de school constructief betrekken door te differentiëren in de klas- en op school.
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
09.3 Een coherente samenhang nastreven in het onderwijsaanbod zowel vakspecifiek als vakoverschrijdend
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Hoorcollege met interactieve elementen
Thematisch gestuurd onderwijs
Demonstraties
Practicum/skills lab
Microteaching
Groepswerk
Begeleid zelfstandig werk
Blended learning
Begeleiding
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal
Evaluatie
Eerste examenkans
Schriftelijk examen met gesloten vragen,meerkeuzevragen, open, vragen, gesloten of openboek (45% van de totale beoordeling = 35% biomechanica + 10% zwemmen,)
Tussentijdse vaardigheidstest gym (30% van de totale beoordeling)
Vaardigheidstest zwemmen (15% van de totale beoordeling)
Opdracht zwemmen (10% van de totale beoordeling)
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019).
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde verdeling percentage beoordeling aangewend als in de eerste examenkans.
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019.
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
Studiekosten
De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 40 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.
Trefwoorden
Vakdidaktiek
Lerarenvorming
Lichamelijke opleiding, motorische ontwikkeling, sport