Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Lichamelijke opvoeding: verdieping doel- en terugslagsporten30282/4161/1819/1/55
Studiegids

Lichamelijke opvoeding: verdieping doel- en terugslagsporten

30282/4161/1819/1/55
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • lichamelijke opvoeding
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk30,00 uren
Hoorcollege3,00 uren
Werkcollege21,00 uren
Zelfstudie27,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Delrue Marlies
Andere docenten: Speleers Lise
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Internationale en interculturele leermiddelen opzoeken. 3.2 W&I

Professionaliseren
Vakkennis, methodieken en technologieën hanteren in de onderwijspraktijk. 4.1 T
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek inzetten. 4.2 T

Krachtige leeromgeving
De aanwezige diversiteit aangrijpen om gedifferentieerd te werken binnen pijlers van het didactisch model. 7.2 T
Mogelijkheden van extra-muros en externe partners in kaart brengen. 8.2 W&I
Leeractiviteiten vak/leergebiedspecifiek vormgeven volgens de opgebouwde leerlijnen. 9.3 T
Leeractiviteiten vormgeven volgens vakoverschrijdende eindtermen. 9.3 T
Leerlijnen binnen de (vak)inhouden en (vak)didactiek bespreken. 9.3 W&I
Toetsen, opdrachten en vaardigheidstesten ontwerpen. 9.5 T

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:

Modeltraject 1:
Lichamelijke opvoeding: doel- en terugslagsporten 1
Lichamelijke opvoeding: doel- en terugslagsporten 2
Praktijk 1: WPL assisteren

Modeltraject 3:
Onderwijsvak Lichamelijke opvoeding
Praktijk 3: WPL 1
Praktijk 3: WPL 2

Horizontale afstemming:
Praktijk 2: WPL LO
De leraar als taalleraar
Diverse en krachtige leeromgeving
De leraar in interactie
Assistent in diverse contexten
Onderzoek binnen leerdomeinen

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Basketbal, volleybal
Aanleren technische vaardigheden noodzakelijk om les te kunnen geven in een sportrichting secundair onderwijs
Aanleren tactische vaardigheden noodzakelijk om les te kunnen geven in een sportrichting secundair onderwijs
Leerlijnen
Speelregels en Spelregels
Differentiatietechnieken (basis)

Ondersteunde rollen binnen de doel- en terugslagsporten: coach, scheidsrechter, materiaalmeester,...

Vakinhouden en vakdidactiek
Verdieping persoonlijke vervolmaking

Vakspecifieke methodieken en technologie
Street basketbal, beachvolleybal

Breed observeren - Differentiëren (basis)Progressie en regressie
Evaluatie - Verbeteren

Leeractiviteiten

Volgtijdelijkheid (VT)

Credit voor of vrijgesteld voor
Lichamelijke opvoeding: doel- en terugslagsporten 1 en Lichamelijke opvoeding: doel- en terugslagsporten 2

Het is niet mogelijk om een olod uit de tweede trajectschijf op te nemen indien de student voor alle van de hiernavolgende olods uit de eerste trajectschijf een tekort behaalde: Er staan als leraar, Praktijk 1: exploreren of Praktijk 1: assisteren, Individueel ontwikkelingstraject 1, Algemene didactiek en een tekort voor alle opleidingsonderdelen Lichamelijke opvoeding of alle opleidingsonderdelen Bewegingsrecreatie uit de eerste trajectschijf. In dat geval dient de student eerst de olods uit de eerste trajectschijf te hernemen en is het nog niet mogelijk om olods op te nemen uit de tweede trajectschijf.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.


OLR
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
07 Diversiteit als uitgangspunt en als meerwaarde voor het didactisch-pedagogisch handelen in de onderwijspraktijk gebruiken
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren

dOLR
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
07.2 Doelstellingen, werkvormen, leerinhouden, leeractiviteiten en evaluatievormen op maat van elke leerling uitwerken.
07.4 De aanwezige contextuele diversiteit van het kind en van de school constructief betrekken door te differentiëren in de klas- en op school.
09.3 Een coherente samenhang nastreven in het onderwijsaanbod zowel vakspecifiek als vakoverschrijdend
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Hoorcollege met interactieve elementen
Demonstraties
Practicum/skills lab

Begeleiding

Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie

Eerste examenkans
Schriftelijk examen met gesloten vragen en meerkeuzevragen (50% van de totaliteit van de beoordeling)
Tussentijdse vaardigheidsevaluatie (50% van de totaliteit van de beoordeling). Aanwezigheid verplicht.
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Bijzondere bepalingen:
Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden volgende evaluatievormen (en verdeling percentage beoordeling) aangewend:
Schriftelijk examen met gesloten vragen en meerkeuzevragen (50% van de totale beoordeling)
Vaardigheidsevaluatie (50% van de totale beoordeling)
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen (mondeling examen) wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt. .
Bijzondere bepalingen:
Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.


Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Basketbal op school. Spelend Leren.Verplicht
  • Auteur: H. Leysen
  • Uitgever: Acco
  • ISBN-nr: 978-90-334-4804-1
Jeugdvolleybal: aangepaste spelvormen voor club en schoolVerplicht
  • Auteur: E. Rousseaux, J. Rutten en M. Spaniers
  • Editie: -
  • ISBN-nr: 978-10-919-8679-4

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 160 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.

De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 30 euro.

Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 20 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

Sociale Wetenschappen
Pedagogiek en didactiek
Vakdidaktiek
Lerarenvorming
Lichamelijke opleiding, motorische ontwikkeling, sport